José Antonio Emmanuel Malagueny, mestre i filantrop anarquista, cosí germà de Pablo Ruiz Picasso, José Antonio Emmanuel és un dels diversos àlies del pedagog José Ruiz Rodríguez. A principis dels anys trenta, després de la proclamació de la II República, Max Bembo (pseudònim amb el qual va signar l’assaig La mala vida en Barcelona: Anormalidad, miseria y vicio) deixa pas a José Antonio Emmanuel, qui va col·laborar amb el Comitè Internacional d’Escoles a fi de fomentar les escoles racionalistes. Paral·lelament, va promoure la Biblioteca Anarquista Internacional (BAI), on va publicar petites obres de propaganda ideològica que explicaven conceptes com l’organització del proletariat, l’acció sindical o l’anarquia. En aquest últim cas destaquen els fullets La anarquía explicada a los niños y La anarquía explicada a las mujeres, un altre fullet de característiques semblants.
Fábrica de Estampas (Buenos Aires, Argentina) Col·lectiu gràfic i taller de gravat argentí format, el 2011, per les especialistes Delfina Estrada i Victòria Volpini. Es van conèixer estudiant Belles Arts a l’Instituto Universitario Nacional de las Artes (IUNA) i, quan van descobrir el seu interès comú en el gravat, van muntar el primer taller al garatge de la casa d’un dels seus pares. S’encarreguen de la il·lustració, impressió i edició de sèries limitades d’estampes i publicacions artesanals. Ofereixen tallers de gravat en comunitats, museus, galeries, escoles i barris, amb el desig que la gràfica pugui ser un pont per connectar mons i per ajudar a alliberar les obres del seu confinament al món de l’art. Els interessa difondre el gravat i preservar-lo, però refusen la visió ortodoxa i individualista: «El treball de l’artista sol ser tan solitari, tant d’alimentar el propi ego. El gravat, en canvi, requereix altres moviments: tallar, entin-tar, preparar el paper; la seva dinàmica habilita treballar amb els altres».