Liberación nacional

  • <p>Rosa Luxemburg (1871-1918) luch&oacute; toda su vida contra el capitalismo salvaje y su secuela de hambre, explotaci&oacute;n y pobreza. Previ&oacute; y denunci&oacute; los g&eacute;rmenes de la sociedad de consumo y previ&oacute; y denunci&oacute; el nacional socialismo (o social patriotismo, como ella lo llamaba); y previ&oacute; y advirti&oacute; contra la deriva autoritaria de la Revoluci&oacute;n de Octubre. Pero, &iquest;qui&eacute;n fue realmente Rosa Luxemburg? &iquest;Por qu&eacute; la conocemos tan poco y tan mal? &iquest;Por qu&eacute; su obra, y especialmente sus escritos sobre la &ldquo;Cuesti&oacute;n Nacional&rdquo; han llegado al p&uacute;blico a cuentagotas, de forma fragmentada y terriblemente mutilada? La respuesta es que fue una revolucionaria sumamente cr&iacute;tica, sagaz, valiente y honesta y, por ello, inc&oacute;moda. Inc&oacute;moda para poderosos y patronos, que la enviaron una y otra vez a la c&aacute;rcel; inc&oacute;moda para &ldquo;socialistas de Estado&rdquo;, que propiciaron su asesinato; e inc&oacute;moda para el estalinismo, que teji&oacute; un velo de silencio sobre su persona y su obra. Hoy, en cambio, nos damos cuenta de que su pensamiento es quiz&aacute;, de entre los marxistas de su generaci&oacute;n, el m&aacute;s moderno.</p>
  • <p>La Uni&oacute; dels Catalans Independentistes (UCI) va ser la primera organitzaci&oacute; catalana que incorpor&agrave; sense ambages la paraula independ&egrave;ncia a les seves sigles. Entitat promoguda pel Catalunya. Grop Nacionalista Radical, de Santiago de Cuba, es va constituir l&rsquo;any 1943 amb l&rsquo;objectiu d&rsquo;aplegar els catalans residents a l&rsquo;exterior a red&oacute;s d&rsquo;una estrat&egrave;gia independentista que, alhora, don&eacute;s suport a la resist&egrave;ncia que el Front Nacional de Catalunya lliurava contra la dictadura franquista des de l&rsquo;interior.</p> <p>Aquest llibre estudia els antecedents i les causes de la configuraci&oacute; de l&rsquo;UCI, i se&rsquo;n relata la traject&ograve;ria i l&rsquo;extensi&oacute; a M&egrave;xic, on se n&rsquo;estructur&agrave; una delegaci&oacute;. Finalment, s&rsquo;expliquen les raons de la seva desaparici&oacute; el 1959. Reprenent la l&iacute;nia de recerca encetada amb <em>Els or&iacute;gens de l&rsquo;independentisme catal&agrave; a Cuba</em> (Edicions del 1979, 2017), Ferm&iacute; Rubiralta i Casas aprofundeix en la hist&ograve;ria pol&iacute;tica de la di&agrave;spora catalana a Am&egrave;rica i reconstrueix la cronologia de les reivindicacions separatistes primerenques, que, com explica, no sorgiren als Pa&iuml;sos Catalans sin&oacute; a l&rsquo;illa de Cuba.</p>
  • <p>Reconocer la identidad nacional y considerar sus derechos fue una de las cuestiones problem&aacute;ticas que tuvo que abordar la socialdemocracia, en debates que produjeron propuestas dispares. Lenin lo abord&oacute; desde el plano y la perspectiva de la lucha contra el Imperio zarista, con una composici&oacute;n nacional m&uacute;ltiple en la que la hegemon&iacute;a correspond&iacute;a a la naci&oacute;n del Zar, la rusa; elabor&oacute; en ese contexto y con la mirada puesta siempre en las exigencias de la lucha una doctrina compleja de la autodeterminaci&oacute;n, sobre la base de la preeminencia de la identidad de clase y la unidad de las clases trabajadoras en esa lucha y en el nuevo estado que de ella habr&iacute;a de surgir. El tr&aacute;nsito de la toma del poder a la construcci&oacute;n del estado revolucionario le llev&oacute; a a&ntilde;adir la consideraci&oacute;n del federalismo como medio para establecer y mantener su unidad. Tras la muerte de Lenin, Stalin manipul&oacute; aquella doctrina compleja, reduci&eacute;ndola y desnaturaliz&aacute;ndola, llegando a oponer autodeterminaci&oacute;n y federalismo, en el transcurso de una transformaci&oacute;n sectaria de la pol&iacute;tica de la Internacional Comunista establecida hasta 1922. La rectificaci&oacute;n de ese curso sectario a partir de 1935, el giro del Frente Popular, llev&oacute; no solo a la recuperaci&oacute;n del sentido inicial del autodeterminismo leninista sino a ampliar la mirada de la Internacional Comunista hacia las identidades nacionales mayoritarias, cuyo contenido popular y democr&aacute;tico estaba amenazado por la eclosi&oacute;n de los nacionalismos, de manera particular por los fascistas.</p>
  • <p>Thomas Sankara continua sent una figura revolucion&agrave;ria de primer ordre per al joven afric&agrave; en lluita. Durant el seu pas breu per&ograve; fulgurant al capdavant de Burkina Faso, interromput pel seu assassinat el 1987, el jove oficial va marcar la hist&ograve;ria del pa&iacute;s i de l&rsquo;&Agrave;frica, aix&iacute; com la mem&ograve;ria de les lluites antiimperialistes.</p> <p>En aquest recull es poden trobar, m&eacute;s enll&agrave; dels discursos principals de Sankara, discursos in&egrave;dits. A banda de fer un balan&ccedil; regular a la revoluci&oacute;, aborda temes molt importants per a ell: el neocolonialisme, l&rsquo;alliberament de les dones, la lluita contra el deute, la defensa del medi ambient i la lluita contra la desertitzaci&oacute; o el moviment de pa&iuml;sos no alineats.</p> <p>A banda d&rsquo;aquests discursos, convenientment contextualitzats per Bruno Jaffr&eacute;, especialista en la revoluci&oacute; burkinesa i bi&ograve;graf de Sankara, s&rsquo;inclouen, per completar-ne la perspectiva, una biografia del dirigent burkin&egrave;s, la presentaci&oacute; del seu projecte pol&iacute;tic i un balan&ccedil; sobre el seu assassinat. Una obra completa que permet fer-se una idea profunda de l&rsquo;experi&egrave;ncia revolucion&agrave;ria inaudita que hi va haver a Burkina Faso, i del seu l&iacute;der, Thomas Sankara.</p> <p>&laquo;No &eacute;s una p&egrave;rdua de temps, en aquest per&iacute;ode de commemoraci&oacute;, rellegir Sankara per apropiar-se de la seva reflexi&oacute;, que en molts temes (ecologia, feminisme, deute...) va estar avan&ccedil;at al seu temps, i tamb&eacute; del seu balan&ccedil;: fracassos de vegades dram&agrave;tics i &egrave;xits molt de temps subestimats.&raquo; &mdash;R&eacute;mi Carayol, <em>Le Monde Diplomatique</em></p>
  • <p><strong>Antoni Rovira i Virgili</strong> &eacute;s un dels historiadors, pensadors i pol&iacute;tics m&eacute;s rellevants del panorama in-tel&middot;lectual catal&agrave; del segle xx. Aquest l&uacute;cid assaig, escrit en un moment de consolidaci&oacute; del moviment catalanista, &eacute;s una n&iacute;tida radiografia de les mancances nacionals de Catalunya. S&rsquo;hi marquen els objectius que el pa&iacute;s havia d&rsquo;assolir per sobreviure com a col&middot;lectivitat i per aconseguir un major grau d&rsquo;identitat i de consci&egrave;ncia nacionals. Pel seu autor, Catalunya era un poble que calia nacionalitzar. Aquesta petita gran obra de Rovira cont&eacute; el germen del que ser&agrave; el seu pensament pol&iacute;tic i el seu projecte de futur de Catalunya com a naci&oacute;. L&rsquo;estudi del professor Xavier Ferr&eacute;, especialista en l&rsquo;obra de Rovira i Virgili, ajuda a situar <i>La nacionalitzaci&oacute; de Catalunya</i> en el marc hist&ograve;ric en qu&egrave; va ser concebuda.</p>
  • <p>Este texto pretende ser cr&oacute;nica y aprendizaje de la historia m&aacute;s reciente de la Otra Am&eacute;rica Latina. Aquella historia que pueden relatar, y que construyen, los movimientos sociales de las &uacute;ltimas d&eacute;cadas: las mujeres y los hombres de las barriadas populares, de las favelas, de las periferias de las grandes y las peque&ntilde;as ciudades, de los campos y las selvas&hellip; en suma, quienes siempre quedaron en los m&aacute;rgenes del sistema dominante. </p> <p>Hombres y mujeres an&oacute;nimas, campesinado que sobrevive en valles, altiplanos o bosques tropicales. Piqueteros que exigen trabajo y condiciones dignas de vida, y madres con pa&ntilde;uelo blanco que demandan por sus hijas e hijos desaparecidos. Mujeres empoderadas que pugnan por sociedades despatriarcalizadas libres de las violencias machistas y equitativas. Mujeres y hombres afroamericanos e ind&iacute;genas que exigen acabar con el racismo y ver no solo reconocidos sus derechos sino la real posibilidad de ejercerlos. </p> <p>Es as&iacute; la historia de las grandes mayor&iacute;as de esa Nuestra Am&eacute;rica que sigue pidiendo, demandando, empujando, exigiendo acabar con el colonialismo y con el modelo de dominaci&oacute;n neoliberal del &uacute;ltimo medio siglo, para poder construir colectivamente sociedades democr&aacute;ticas y justas. Un verdadero nuevo continente. </p> <p>&laquo;Alg&uacute;n d&iacute;a Am&eacute;rica tendr&aacute; una voz de continente, una voz de pueblo unido. Una voz que ser&aacute; respetada y o&iacute;da; porque ser&aacute; la voz de los pueblos due&ntilde;os de su propio destino&raquo;.<br /> &mdash; Salvador Allende</p>
  • <p>De la irrupci&oacute; d&rsquo;ETA fins al cessament de la seva activitat armada, passant pel naixement de Sortu, l&rsquo;Esquerra Abertzale ha tingut el poder d&rsquo;influ&egrave;ncia per instal&middot;lar en l&rsquo;agenda espanyola un conflicte nacional de manera permanent. &Eacute;s l&rsquo;&egrave;xit de tot un moviment amb una particular forma d&rsquo;organitzar-se, i d&rsquo;una ideologia, unes pr&agrave;ctiques pol&iacute;tiques i uns objectius que s&oacute;n una refer&egrave;ncia per a moviments d&rsquo;arreu del m&oacute;n.</p> <p>El treball que teniu a les mans parla d&rsquo;aquest fenomen i de la seva capacitat per connectar amb una part important de la ciutadania basca desplegant un discurs i unes pr&agrave;ctiques ben allunyades de la pol&iacute;tica tradicional. A partir del relat de dirigents i de militants de base es descriu la traject&ograve;ria hist&ograve;rica, estrat&egrave;gica i vital de l&rsquo;Esquerra Abertzale.</p> <p>De l&rsquo;Esquerra Abertzale se n&rsquo;ha parlat molt. Sovint, a causa de l&rsquo;ombra que de manera constant ETA ha projectat sobre ella. Ens referim a la presumpta relaci&oacute; i/o coordinaci&oacute; entre ETA i l&rsquo;Esquerra Abertzale civil, un vincle que no &eacute;s f&agrave;cil d&rsquo;escatir completament. La clandestinitat dels seus activistes, els interessos amagats o declarats de mitjans de comunicaci&oacute; i de partits pol&iacute;tics, la desinformaci&oacute; i el context pol&iacute;tic &ndash;sempre cruel&ndash;, no ajuden a treure&rsquo;n del tot l&rsquo;entrellat. Parlem d&rsquo;un espai sociopol&iacute;tic divers i m&uacute;ltiple. ETA &eacute;s Esquerra Abertzale, per&ograve; no tota l&rsquo;Esquerra Abertzale &eacute;s ETA.</p> <p>Aquest llibre demostra que nom&eacute;s es pot entendre l&rsquo;Esquerra Abertzale si s&rsquo;estudia de forma din&agrave;mica, tenint en compte la relaci&oacute; i les interconnexions que es donen entre tots aquests grups i els seus discursos, i tamb&eacute; els fets hist&ograve;rics que ha viscut. Aquesta radiografia de l&rsquo;Esquerra Abertzale. S&rsquo;ha escrit a vuit mans, combinant l&rsquo;aportaci&oacute; acad&egrave;mica amb la periodistica.</p>
  • <p>La rebeli&oacute;n catalana de 1640 fue un acontecimiento capital en la Europa del siglo XVII. Sus antecedentes y sus causas &ndash;uno de los ejes de este magistral y cl&aacute;sico estudio&ndash; iluminan extraordinariamente la cuesti&oacute;n, largamente debatida, de la decadencia de Espa&ntilde;a.</p> <p>John H. Elliott perfila con trazo firme el progresivo deterioro de las relaciones entre el Principado de Catalu&ntilde;a y el gobierno de la monarqu&iacute;a en Madrid a lo largo de la primera mitad del siglo XVII. De la feroz represi&oacute;n del bandolerismo catal&aacute;n a la presi&oacute;n que supon&iacute;an las nuevas pol&iacute;ticas centralizadoras de Olivares, la tensi&oacute;n creciente acab&oacute; desembocando en una rebeli&oacute;n que, en &uacute;ltima instancia, desempe&ntilde;&oacute; un papel crucial en el declive espa&ntilde;ol. Investigaci&oacute;n ejemplar y obra fundamental, <em>La rebeli&oacute;n de los catalanes</em> no solo es una lectura esencial para comprender las razones del declive espa&ntilde;ol sino que constituye, igualmente, un caso paradigm&aacute;tico de la lucha perenne entre las libertades regionales y las necesidades de los gobiernos centrales.</p> <div>La presente edici&oacute;n ha sido revisada en su totalidad e incluye, adem&aacute;s, un nuevo pr&oacute;logo del autor y un estudio de los profesores Pablo Fern&aacute;ndez Albaladejo y Julio Pardos Mart&iacute;nez sobre la obra e influencia de J. H. Elliott.</div>
  • <p>Este libro es un manual para entender el conflicto palestino-israel&iacute;, principalmente en sus claves hist&oacute;ricas pero tambi&eacute;n en sus claves sociol&oacute;gicas, geopol&iacute;ticas y, por su puesto, humanitarias. Tras un prefacio en el que se cuentan las circunstancias en las que hace unos a&ntilde;os se escribi&oacute; el texto y unos necesarios mapas para ubicar geogr&aacute;ficamente la zona, se presenta una introducci&oacute;n que avanza buena parte del contexto hist&oacute;rico y que ayuda a resolver muchas de las dudas m&aacute;s comunes sobre el conflicto.</p> <p>Luego el grueso del libro va desgranando cada una de las etapas transcurridas en la zona, siempre haciendo hincapi&eacute; en las diferentes formas de resistencia noviolenta palestina, hasta llegar al Genocidio de Gaza en 2023. Se a&ntilde;ade un cap&iacute;tulo sobre derechos humanos previo al conflicto, y varios anexos: uno con una cronolog&iacute;a, otro con un glosario y finalmente otro sobre las claves geopol&iacute;ticas del &uacute;ltimo a&ntilde;o, que enmarcan el ataque de Israel a Gaza como el culmen de un proceso de apropiaci&oacute;n que se produce en un momento determinado.</p>
  • <p>Hait&iacute; es el pa&iacute;s m&aacute;s pobre de Am&eacute;rica Latina, &iquest;Qu&eacute; m&aacute;s sabemos de Hait&iacute;? &iquest;Por qu&eacute; no sabemos nada m&aacute;s? En 1804, el pueblo de una peque&ntilde;a isla del caribe, Saint Domingue, se declar&oacute; independiente de Francia y dej&oacute; de ser una colonia, convirti&eacute;ndose en la primera naci&oacute;n pol&iacute;ticamente independiente de Am&eacute;rica Latina.</p> <p>Dirigida por Toussaint l&rsquo;Ouverture y Jean Jacques Dessalines, la revoluci&oacute;n de Hait&iacute; &mdash;cuyos inicios son las insurrecciones de negros y mulatos&mdash; comenz&oacute; siendo una rebeli&oacute;n de esclavos que luchaban por su libertad y se transform&oacute; en una guerra por la independencia, en la que un ej&eacute;rcito popular de exesclavos negros se enfrent&oacute; a los ej&eacute;rcitos espa&ntilde;ol e ingles, y derrot&oacute; al ej&eacute;rcito de Napole&oacute;n Bonaparte.</p> <p>Conocer los acontecimientos de &ldquo;la revoluci&oacute;n negra&rdquo; es indispensable para recuperar la conexi&oacute;n entre la miseria actual de Hait&iacute; y el proceso de expropiaci&oacute;n que se desarrolla desde el siglo XV en adelante.</p>
  • <p>En este libro, el autor realiza una f&eacute;rrea defensa de lo que hoy se considera parte de la escuela econ&oacute;mica y pol&iacute;tica que gira en torno a la teor&iacute;a de la dependencia, aquella que afirma que los pa&iacute;ses del centro se desarrollan a costa de los perif&eacute;ricos y que la relaci&oacute;n entre ambos se estructura sobre el robo colonial, la violencia patriarcal, la b&uacute;squeda incesante de beneficios, herencias todas del proyecto de construcci&oacute;n de civilizaci&oacute;n europeo del siglo XVIII. La opini&oacute;n que aqu&iacute; se expresa es que, dada esta epistemolog&iacute;a, el proletariado del n&uacute;cleo imperialista, junto con su burgues&iacute;a, continuar&iacute;a oprimiendo a los &ldquo;trabajadores del Este&rdquo; incluso despu&eacute;s de que se haya llevado a cabo una revoluci&oacute;n socialista en el n&uacute;cleo.</p>
  • <p>&laquo;Soc de la ciutat de Haifa, per&ograve; gaireb&eacute; no recordo la llar de la meva inf&agrave;ncia. Puc veure la zona on jugava de petita, per&ograve; de casa nostra nom&eacute;s en recordo l&rsquo;escala. Se&rsquo;m van endur amb quatre anys, i no vaig tornar a veure Haifa fins molt despr&eacute;s. Vaig tornar a la meva ciutat vint-i-un anys m&eacute;s tard, el 29 d&rsquo;agost de 1969, quan el camarada Salim Issawi i jo vam expropiar un avi&oacute; imperialista i vam tornar a Palestina per retre homenatge al nostre pa&iacute;s ocupat i per mostrar que no hav&iacute;em abandonat la nostra p&agrave;tria. Ir&ograve;nicament, l&rsquo;enemic israeli&agrave;, impotent, ens va escortar amb els seus avions francesos i americans.&raquo;</p> <p>Leila Khaled &eacute;s una m&eacute;s de les milers i milers de palestines que han crescut entre l&rsquo;ocupaci&oacute; militar israeliana i la resist&egrave;ncia palestina, i que al llarg de la seva vida han hagut de decidir, sense gaires opcions, quin cam&iacute; prenien, assumint-ne totes les conseq&uuml;&egrave;ncies. El seu pas a la lluita armada, i la participaci&oacute; en operacions destinades a cridar l&rsquo;atenci&oacute; del m&oacute;n davant l&rsquo;opressi&oacute; invisible que patia Palestina, com el segrest d&rsquo;avions, l&rsquo;han convertida en un personatge molt conegut. Estimada, apreciada i admirada per generacions de palestines i solid&agrave;ries d&rsquo;arreu del m&oacute;n; i temuda, odiada i criminalitzada per les defensores del sionisme i les seves aliades internacionals.</p> <p>El llibre <em>Leila Khaled, el meu poble viur&agrave;</em> s&rsquo;escriu l&rsquo;any 1971 i s&rsquo;edita l&rsquo;any 1973, a partir de les converses que George Hajjar mant&eacute; amb Leila Khaled. &laquo;Jo sabia que hi havia de jugar un paper: em vaig adonar que la meva missi&oacute; hist&ograve;rica era com la d&rsquo;un guerrer en l&rsquo;inevitable batalla entre opressors i oprimits, explotadors i explotats. Vaig decidir convertir-me en una revolucion&agrave;ria per poder alliberar el meu poble i a mi mateixa.&raquo;</p>
  • <p><em>Les paraules de la naci&oacute;</em> &eacute;s un diccionari del fet nacional i de la q&uuml;esti&oacute; nacional. T&eacute; dos usos. D&rsquo;una banda, &eacute;s un recull terminol&ograve;gic: aplega la terminologia de la mat&egrave;ria amb plena actualitzaci&oacute; tem&agrave;tica; en fixa la forma concreta (amb criteris de funcionalitat, genu&iuml;nitat ling&uuml;&iacute;stica i transpar&egrave;ncia sem&agrave;ntica); defineix cadascun dels termes amb precisi&oacute;; i encara, en els casos pertinents, analitza l&rsquo;origen i evoluci&oacute; del terme i del concepte. D&rsquo;altra banda, &eacute;s un tractat compacte sobre la mat&egrave;ria, nom&eacute;s que presentat en forma d&rsquo;articles ordenats alfab&egrave;ticament.</p> <p>Fruit de tota una vida d&rsquo;estudi, recerca i reflexi&oacute;, el diccionari &eacute;s d&rsquo;&agrave;mbit universal, i no es limita a la teoria abstracta, sin&oacute; que l&rsquo;acompanya d&rsquo;exemples concrets de cada fenomen estudiat, exposici&oacute; esquem&agrave;tica (per&ograve; suficient) de m&uacute;ltiples casos d&rsquo;arreu, i multitud de dades &uacute;tils amb observacions orientadores. En conjunt, l&rsquo;obra ofereix una visi&oacute; panor&agrave;mica de la q&uuml;esti&oacute; nacional en el m&oacute;n d&rsquo;avui, &eacute;s a dir, de la complexa dial&egrave;ctica entre fet nacional i opressi&oacute; nacional tal com es presenta en les teories en curs i, m&eacute;s encara, en la praxi sobre el terreny. Hi aporta una perspectiva internacional amb &ograve;ptica catalana.</p> <p>Es tracta, doncs, d&rsquo;una obra general introduct&ograve;ria a l&rsquo;abast de tothom, alhora que &agrave;mpliament documentada i amb voluntat de rigor. Per motius id&egrave;ntics &eacute;s, tamb&eacute;, una obra militant, en defensa dels drets de les nacions, de l&rsquo;alliberament nacional i de classe i de la solidaritat internacionalista. Una obra de combat per a un per&iacute;ode estrat&egrave;gic, enfront la ideologia hegem&ograve;nica (l&rsquo;etnocidisme postmodern) i el seu c&uacute;mul de mites i distorsions, infiltrat avui dia, de manera insidiosa i corrosiva, al si dels moviments d&rsquo;alliberament nacional mateixos. Amb dues-centes setanta-vuit entrades que s&rsquo;enllacen amb remissions, &eacute;s probable que el present diccionari sigui el de m&eacute;s gruix mai produ&iuml;t en catal&agrave; sobre aquesta mat&egrave;ria.</p>
  • <p>The S&aacute;mi, who have inhabited Europe&rsquo;s far north for thousands of years, are often referred to as the continent&rsquo;s &ldquo;forgotten people.&rdquo; With S&aacute;pmi, their traditional homeland, divided between four nation-states&mdash;Norway, Sweden, Finland, and Russia&mdash;the S&aacute;mi have experienced the profound oppression and discrimination that characterize the fate of indigenous people worldwide: their lands have been confiscated, their beliefs and values attacked, their communities and families torn apart. Yet the S&aacute;mi have shown incredible resilience, defending their identity and their territories and retaining an important social and ecological voice&mdash;even if many, progressives and leftists included, refuse to listen.</p> <p><em>Liberating S&aacute;pmi</em> is a stunning journey through S&aacute;pmi and includes in-depth interviews with S&aacute;mi artists, activists, and scholars boldly standing up for the rights of their people. In this beautifully illustrated work, Gabriel Kuhn, author of over a dozen books and our most fascinating interpreter of global social justice movements, aims to raise awareness of the ongoing fight of the S&aacute;mi for justice and self-determination.</p> <p>The first accessible English-language introduction to the history of the S&aacute;mi people and the first account that focuses on their political resistance, this provocative work gives irrefutable evidence of the important role the S&aacute;mi play in the resistance of indigenous people against an economic and political system whose power to destroy all life on earth has reached a scale unprecedented in the history of humanity. The book contains interviews with Mari Boine, Harald Gaski, Ann-Kristin H&aring;kansson, Aslak Holmberg, Maxida M&auml;rak, Stefan Mikaelsson, May-Britt &Ouml;hman, Synn&oslash;ve Persen, &Oslash;yvind Ravna, Niillas Somby, Anders Sunna, and Suvi West.</p>
  • <p>En moments de feblesa, el nacionalisme espanyol sospira amargament. Per&ograve; quan se sent fort, anhela posar fi a l'anomalia catalana. Si b&eacute; no ho ha aconseguit, hi ha fet aven&ccedil;os significatius. Un dels m&eacute;s importants &eacute;s el d'haver imposat el seu relat. I si per sortir victoriosos d'un enfrontament dial&egrave;ctic, cal no assumir el marc mental dels adversaris, els catalans hem caigut en el parany de quatre grapes tot desatenent aquesta premissa. </p> <p>Fins i tot en els anys en qu&egrave; al Principat una bona part de la poblaci&oacute; ha fet sentir el seu desig d'independ&egrave;ncia, la ret&ograve;rica hegem&ograve;nica del sobiranisme s'ha impregnat' d'una tonalitat inequ&iacute;vocament espanyola. En restringir, per exemple, la reivindicaci&oacute; nacional a les &laquo;quatre prov&iacute;ncies&raquo;, en naturalitzar el castell&agrave; com una llengua catalana o en marginar les refer&egrave;ncies als drets hist&ograve;rics i al dret a existir amb plenitud i llibertat. </p> <p>Aquest llibre constitueix un al&middot;legat antidesnacionalitzador motivat per l ensorrament discursiu, les inconsist&egrave;ncies i les impot&egrave;ncies de la pol&iacute;tica nostrada, i cerca rearmar intel&middot;lectualment el nostre poble. Sense una narrativa s&ograve;lida i fonamentada que ens mostri la just&iacute;cia de la nostra causa, no podrem disputar la batalla d'idees. Ara cal recuperar el terreny perdut. Perqu&egrave; el pensament, com la pol&iacute;tica, quan no el fas, te'l fan.</p>
  • <p>El coneixement d&rsquo;una llengua, m&eacute;s enll&agrave; de l&rsquo;aprenentatge reglat, &eacute;s la suma d&rsquo;experi&egrave;ncies que ens ajuden a entendre&rsquo;n la funci&oacute; social. En aquest llibre, resultat del bagatge acumulat durant anys d&rsquo;estudi, l&rsquo;autor ens presenta un objectiu doble: dominar adequadament la llengua i familiaritzar-nos amb els conceptes b&agrave;sics de la socioling&uuml;&iacute;stica.</p> <p>Les lleng&uuml;es s&oacute;n un testimoni imprescindible de la hist&ograve;ria de la humanitat i, com a tals, cal preservar-les. Amb aquest convenciment se&rsquo;ns desbrossa el cam&iacute; cap a la consci&egrave;ncia ling&uuml;&iacute;stica, un proc&eacute;s de conscienciaci&oacute; d&rsquo;especial import&agrave;ncia en situacions d&rsquo;opressi&oacute; i minoritzaci&oacute;, com &eacute;s la que pateix el catal&agrave;.</p> <p>Volem una llengua viva. Per&ograve; no n&rsquo;hi ha prou amb la repetici&oacute; d&rsquo;aquesta proclama: la vitalitat dep&egrave;n de factors que van m&eacute;s enll&agrave; de la intenci&oacute; individual; ha de ser un esfor&ccedil; d&rsquo;afermament i d&rsquo;intel&middot;lig&egrave;ncia col&middot;lectius. Perqu&egrave; l&rsquo;&uacute;nica llengua que es perd &eacute;s la que no es defensa, i per a defensar-la cal con&egrave;ixer-la.</p> <p>&laquo;Carles Castellanos ens proposa un projecte d&rsquo;alliberament ling&uuml;&iacute;stic. Com tot alliberament, no &eacute;s precisament una tasca f&agrave;cil, i per aix&ograve; &eacute;s especialment &uacute;til una guia per estar alerta i no caure en els paranys, at&egrave;s que, com diu l&rsquo;autor, trobarem molts obstacles per a la presa de consci&egrave;ncia&raquo; &mdash;Pr&ograve;leg de <strong>Carme Junyent</strong></p>
  • <p>L'edici&oacute; de qualsevol dels llibres que trobes en una biblioteca, un mercat de llibre vell, a casa d'un company... t&eacute; darrere una hist&ograve;ria, una ra&oacute; de ser; una trama feta de casualitats, complicitats, o d&egrave;ries. I els llibres publicats a l'entorn d'un espai pol&iacute;tic vilipendiat, escrits a contrap&egrave;l d'uns anys de ren&uacute;ncies i silencis, no en s&oacute;n una excepci&oacute;. M&eacute;s enll&agrave; de l'an&egrave;cdota, les publicacions s&oacute;n l'eina gr&agrave;cies a la qual la mem&ograve;ria no es perd, i el present torna a ser protagonista: sorgit del passat i anticipant el futur.<br /> <br /> A trav&eacute;s de la paraula escrita, Lletra per a la batalla proposa un viatge pels territoris oblidats de la mem&ograve;ria liter&agrave;ria de l'esquerra independentista en els quals prenen protagonisme els seus elements principals: llibres, autors, i editorials, per tal que aquesta part del patrimoni col&middot;lectiu que resta en situaci&oacute; d'aband&oacute; pugui ser integrada en el paisatge actual que ha contribu&iuml;t a edificar i serveixi per genenrar reflexi&oacute; i activitat en l'avui.</p>
  • <p>Hay pocos ensayos fundacionales, aquellos que suponen una antes y un despu&eacute;s, cuyas ideas fecundas germinan y dan pie a debates f&eacute;rtiles y ramificaciones profundas. <em>Los jacobinos negros </em>es uno de ellos. Su lectura sobre la &uacute;nica rebeli&oacute;n esclava exitosa de la historia, la revoluci&oacute;n haitiana de finales del siglo XVIII, es un parteaguas en la comprensi&oacute;n de la historia del colonialismo y del capitalismo. M&aacute;s de dos siglos despu&eacute;s, la poblacion descendiente todav&iacute;a paga el precio de enfrentarse victoriosamente a las imperios franc&eacute;s, espa&ntilde;ol e ingl&eacute;s.</p> <p>&iquest;Qu&eacute; hace tan decisiva la interpretaci&oacute;n de C. L. R. James sobre los acontecimientos desencadenados, a sangre y fuego, en esa isla del Caribe entre 1793 y 1804? El hecho de que su mirada desplazara el foco, por primera vez, de los victimarios europeos blancos a los centenares de miles de seres humanos que padecieron el secuestro, la deportaci&oacute;n, la violaci&oacute;n, la tortura y el asesinato a escala industrial. Un texto publicado en 1938, todav&iacute;a plenamente vigente, y que cambi&oacute; para siempre la historiograf&iacute;a de la lucha contra la esclavitud.</p>
  • <p><em>Manuel de Pedrolo i la naci&oacute; (1957-1982) </em>analitza la relaci&oacute; entre literatura i comprom&iacute;s intel&middot;lectual en la traject&ograve;ria Manuel de Pedrolo entre els anys cinquanta i vuitanta, un per&iacute;ode ben significatiu de presa de posicions. El per&iacute;ode que va entre el caient cap al darrer franquisme i la desclosa de la reforma postfranquista &eacute;s quan es construeix un nou relat oficialista &ndash;que encara campa amb prou desvergonyiment (els <em>m&eacute;dia </em>del r&egrave;gim &ldquo;obliden&rdquo; el que suposa deslegitimaci&oacute;) &ndash;sobre una dita 'transici&oacute; mod&egrave;lica' (<em>sic</em>) i les seves <em>conseq&uuml;&egrave;ncies</em>. Conseq&uuml;&egrave;ncies minoritzadores per repressives que Pedrolo definia amb un <em>altre</em> relat.</p> <p>&laquo;No podem sin&oacute; destacar &ndash;i recomanar, per tant&ndash;, aquesta arrodonida biografia politicoliter&agrave;ria de l&rsquo;autor de l&rsquo;Arany&oacute; que encerta a trobar una combinaci&oacute; adequada dels eixos literatura/vida nacional i context/ideologia. Havent contribu&iuml;t a rescatar, una vegada m&eacute;s, l&rsquo;obra d&rsquo;una altra destacada figura de la nostra postergada perif&egrave;ria nacional, Xavier Ferr&eacute; demostra que, respecte de Manuel de Pedrolo, tamb&eacute; des d&rsquo;un exili interior, en aquest cas literari, fou possible repensar les bases nacionals del nostre pa&iacute;s, amb qu&egrave; coadjuv&agrave; decisivament en temps tan dif&iacute;cils a la nostra perviv&egrave;ncia com a poble.&raquo;</p> <p>Extret del Pr&ograve;leg de Ferm&iacute; Rubiralta</p>
  • <p>Sabies que l&rsquo;alcalde de Figueres Abd&oacute; Terrades va ser destitu&iuml;t i deportat a Andalusia per negar-se a jurar fidelitat a la monarquia? O que l&rsquo;inventor del submar&iacute; era Narc&iacute;s Monturiol, un dels primers comunistes catalans?</p> <p>Les 'Mem&ograve;ries d&rsquo;un veter&agrave; de la Rep&uacute;blica', dictades des del llit de mort pel republic&agrave; federal Antoni Feliu i Codina, van ser publicades a principis de segle pel diari republic&agrave; barcelon&iacute; El Diluvio. Fil Roig ha compilat i tradu&iuml;t al catal&agrave; aquestes mem&ograve;ries, que s&oacute;n un retrat de la Barcelona republicana, revolucion&agrave;ria i popular de mitjans del segle XIX.</p> <p>A trav&eacute;s d&rsquo;an&egrave;cdotes i viv&egrave;ncies, per&ograve; sense abandonar el rigor hist&ograve;ric, aquestes Mem&ograve;ries ens submergeixen en una etapa fonamental per entendre l&rsquo;aparici&oacute; del catalanisme i l&rsquo;articulaci&oacute; de l&rsquo;esquerra republicana i obrera. Des de l&rsquo;assassinat d&rsquo;un empresari per part d&rsquo;un grup d&rsquo;obrers fins a l&rsquo;adveniment del Sexenni Revolucionari i la divisi&oacute; dels republicans federalistes entre &laquo;intransigents&raquo; i &laquo;ben&egrave;vols&raquo;. Escenes tan sonades com la baralla a cops de puny entre Anselm Clav&eacute; i el capit&agrave; general de Catalunya, l&rsquo;escridassada a Joan Prim a Barcelona, o com un grup liderat per Valent&iacute; Almirall va ocupar l&rsquo;Ajuntament de Barcelona i va llan&ccedil;ar el retrat de la reina pel balc&oacute;, troben el seu context en aquest volum imprescindible.</p>
  • <p>El Front Nacional de Catalunya va ser l'organitzaci&oacute; que durant el franquisme va capitalitzar la resist&egrave;ncia nacionalista, qui va mantenir encesa la flama del combat i la lluita contra la dictadura en la clandestinitat. Els seus actius militants van enfrontra-se directament al poder establert patint detencions, tortures i pres&oacute;. Aquest volum recull el testimoni d'alguns d'aquest militants, les seves viv&egrave;ncies personals, reflexions, mem&ograve;ries i an&egrave;cdotes que encara a dia d'avui restaven en l'anonimat. Els protagonistes, en les diferents aportacions in&egrave;dites, ens descobreixen una part de la nostra hist&ograve;ria sovint soterrada i silenciada.</p>
  • <p>El libro cuenta la lucha que las mujeres kurdas han emprendido en favor de su independencia y de su capacidad para tomar decisiones. Las mujeres kurdas cuentan sus deseos y sus sue&ntilde;os y recuerdan c&oacute;mo empez&oacute; todo. Sus huellas nos conducen a las monta&ntilde;as atravesadas por los dos famosos r&iacute;os del Antiguo Testamento, el Tigris y el Eufrates, donde se esconde la guerrilla del PKK; a los barrios perif&eacute;ricos de la ciudad de Diyarbakir, donde se hacinan miles de refugiados kurdos; a las c&aacute;rceles de Turqu&iacute;a, tristemente famosas por sus torturas; a las &quot;madres de los s&aacute;bados&quot; de Estambul. Mujeres en permanente estado de vigilia aprenden a re&iacute;r en contra del patriarca que dirije sus casas y tambi&eacute;n contra el muec&iacute;n de las mezquitas.</p>
  • <p>Descobreix la nostra hist&ograve;ria com mai ning&uacute; te l'ha explicat! Un relat on plasmem alguns dels grans reptes i reflexions que hem fet al llarg d'aquests deu anys. Una firma renovada del nostre comprom&iacute;s amb la revoluci&oacute;. Terroristes, kale borroka catalana, <em>cachorros </em>de la CUP, malfollades, ganduls, totalitaris, v&agrave;ndals, etc. Han estat moltes les paraules que mitjans de comunicaci&oacute; i altres agents pol&iacute;tics han utilitzat per definir-nos. Ara, despr&eacute;s de deu anys d'organitzaci&oacute; juvenil i d'acci&oacute; pol&iacute;tica a peu de carrer (i de barricada), Arran prenem la paraula.</p> <p>Volem explicar a totes les joves, per&ograve; tamb&eacute; a la resta de la societat, qui som i qu&egrave; fem. Per qu&egrave; defensem l'acci&oacute; directa? Quin objectiu persegu&iacute;em assaltant un bus tur&iacute;stic, ocupant la seu del PP o tirant a terra un toro d'Osborne gegant? Per qu&egrave; som independentistes, socialistes i feministes? En definitiva, volem explicar per qu&egrave; la lluita &eacute;s l'&uacute;nic cam&iacute;.</p>
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