<p>Aquesta obra contrasta dues Barcelones. L'una &eacute;s la Barcelona-model. Model en el sentit de referent a seguir, pauta que els planificadors urbans i els arquitectes de tot el m&oacute;n imiten o citen. Model ent&egrave;s, aix&iacute; mateix, com a maqueta o reproducci&oacute; ideal d'una ciutat que ha vist realitzat el somni daurat d'una identificaci&oacute; absoluta entre la perfecci&oacute; del pla dissenyat i unes relacions socials no menys projectades, sense desassossecs, sense conflictes, submisa. Igualment, Barcelona &eacute;s una model o, m&eacute;s ben dit, una top-model, una dona que ha estat ensinistrada per romandre permanentment atractiva i seductora, que es passa el temps posant-se guapa davant del mirall, per despr&eacute;s ser exhibida en una passarel&middot;la destinada a les ciutats-fashion, el m&eacute;s in en mat&egrave;ria urbana. &Eacute;s la Barcelona-&egrave;xit, la Barcelona que est&agrave; de moda, com ho demostren els turistes que la visiten.</p> <p>A l'ombra d'aquesta Barcelona modelada i mod&egrave;lica, la Barcelona concebuda com a marca comercial, la Barcelona-negoci, el que hi trobar&iacute;em &eacute;s una altra Barcelona: la real, la que desnona llogaters insolvents, la que amaga els seus miserables de la mirada pr&ograve;pia i aliena, la del barraquisme invisible, la de la destrucci&oacute; dels barris que cobdicia l'especulaci&oacute; i l'abandonament dels qui descarta, la de les batudes polic&iacute;aques contra immigrants sense papers, la de la repressi&oacute; contra els ingovernables. D'una banda, la Barcelona dels pol&iacute;tics, els promotors tur&iacute;stics i els inversors immobiliaris; de l'altra, la d'una humanitat considerada inservible o desobedient. L'una rep premis internacionals al seu disseny i veu afalagat el seu esperit c&iacute;vic; l'altra rebenta per dintre i per fora a Ciutat Vella, al Poblenou o al Carmel. L'una va n&eacute;ixer i ha viscut com una colossal mentida. L'altra literalment s'ensorra.</p>