Liberación nacional

  • Palestina

    5,00
    <p>- Joseba Mac&iacute;as: Palestina. S&iacute;mbolos, claves y desaf&iacute;os</p> <p>- Noam Chomsky: El control del pensamiento en los EE.UU. El caso de Oriente Medio</p>
  • <p>- Danny Morrison: El IRA y la paz en Irlanda: de los derechos civiles a la lucha armada</p> <p>- Fito Rodriguez Bornaetxea: Los conflictos irlandes z vasco. An&aacute;lisis comparativo</p>
  • <p>- Antonio Cuesta Mar&iacute;n: Negociaci&oacute;n pol&iacute;tica en Euskal Herria. El camino hacia la paz</p>
  • <p>Amb les eleccions del 25 de novembre del 2012 la Candidatura d'Unitat Popular entrava al Parlament de Catalunya. Ho feia al primer intent, i despr&eacute;s d'haver descartat, en anteriors ocasions, la possibilitat de presentar-se a unes eleccions auton&ograve;miques. </p> <p>L'emoci&oacute; pels resultats no podia amagar la necessitat de l'organitzaci&oacute;, del moviment pol&iacute;tic al qual pertany i dels altres actors de l'Alternativa d'Esquerres de cercar una nova eina que fes possible planificar, controlar i decidir des de fora del Parlament la tasca dels tres diputats dins la cambra. Era important tractar les tasques institucionals amb rigor per&ograve; tamb&eacute; calia procurar que la din&agrave;mica parlament&agrave;ria -que ja s'intu&iuml;a fren&egrave;tica- no col&middot;laps&egrave;s els &ograve;rgans de debat pol&iacute;tic de la CUP.&nbsp;Per aix&ograve; sorgia el Grup d'Acci&oacute; Parlament&agrave;ria, el GAP. </p> <p>L'&egrave;xit dels resultats electorals, 126.000 i 3 diputats per la circumpscripci&oacute; de Barcelona, fou possible gr&agrave;cies al bagatge acumulat, a les legitimitats guanyades poble a poble, per&ograve; tamb&eacute; a una campanya electoral innovadora que va defugir dels par&agrave;metres convencionals i que esbudellava la CUP de dalt a baix: qu&egrave; era, qu&egrave; feia, qu&egrave; faria, com ho faria, quants serien, quant cobrarien, etc. Era la l&ograve;gica del codi obert de la CUP. Com aquest llibre, que vol ser, tamb&eacute;, un exercici de transpar&egrave;ncia. </p>
  • <p>- Cuesti&oacute;n nacional y movimiento obrero.</p> <p>- Entrevista con Joseba Intxausti: Cuesti&oacute;n nacional y movimiento obrero</p> <p>- Pueblos, naciones, estados</p>
  • A printing of the compilation of anarchist writings about Palestine put together by Seditionist Distribution in the UK.
  • <p>El hecho catal&aacute;n de <strong>Pierre Vilar</strong>&nbsp;</p> <p>El hecho portugu&eacute;s de <strong>Joxe Azurmendi</strong></p>
  • <p>The idea for this book came out of a concern that solidarity movements have a tendency only to engage with Palestinians about their fight against the Israeli occupation. Sometimes this can be a barrier to seeing them as comrades in our intersecting struggles for a better world and against authoritarianism, white supremacy, patriarchy, capitalism and state control. 10 radical Palestinian women spoke to the authors between 2018-2021. Listening to their voices will help people outside of Palestine better understand them as allies in our global struggles for freedom.</p> <p>Hear more about it in <a href="https://www.thecanary.co/feature/2021/09/30/a-new-book-brings-together-ten-interviews-with-radical-palestinian-women/">this audio article</a>.</p>
  • <p>Anarquisme i Catalunya s&oacute;n dos conceptes que la hist&ograve;ria universal ha aplegat. Internacionalment Barcelona &eacute;s coneguda com la capital de la &laquo;divina acr&agrave;cia&raquo; o la Rosa de Foc. Tamb&eacute; va ser la capital on es constitu&iacute; el 1907 la Solidaritat Obrera, i tres anys m&eacute;s tard la Confederaci&oacute; Nacional del Treball, el sindicat de car&agrave;cter anarquista m&eacute;s important del m&oacute;n pel que fa a l&rsquo;afiliaci&oacute; i la transcend&egrave;ncia hist&ograve;rica.</p> <p>Malgrat aix&ograve;, estem avesats als t&ograve;pics contemporanis que presenten els habitants de Catalunya com a gent treballadora, ordenada i profundament assenyada, llocs comuns que redueixen la realitat a la m&iacute;nima expressi&oacute; i es presenten com una tergiversaci&oacute; interessada amb un p&ograve;sit de veracitat, un instrument de propaganda subtil al servei d&rsquo;un objectiu. Per a molts observadors dels segles XVII i XVIII, els catalans s&oacute;n violents perqu&egrave; no es volen sotmetre a una l&ograve;gica pol&iacute;tica imposada, perqu&egrave; no comparteixen els valors dominants de submissi&oacute; i desigualtat. En canvi, els c&agrave;nons anal&iacute;tics elaborats des de mitjans del XIX presenten els catalans com a amants del treball, de l&rsquo;ordre i el seny perqu&egrave; els grups dominants locals, que tamb&eacute; dominen els discursos intel&middot;lectuals, anhelen un pa&iacute;&shy;s modelat pels valors de l&rsquo;ordre i el progr&eacute;s propis de la burgesia.</p> <p>Encara que una minoria poderosa, aliada amb un estat ali&egrave;, i amb prou capacitat per bastir un imaginari col&middot;lectiu i una hegemonia cultural, hagi expulsat de la mem&ograve;ria hist&ograve;rica el m&oacute;n llibertari o l&rsquo;hagi redu&iuml;t a categories inferiors, el fet &eacute;s que aquest llegat hi &eacute;s. Hi &eacute;s i propici&agrave; una revoluci&oacute; que il&middot;lumin&agrave; (o aterr&iacute;) el m&oacute;n, viscuda (o patida) pels nostres avis. Malgrat aquest proc&eacute;s d&rsquo;invisibilitzaci&oacute;, el p&ograve;sit es pot percebre en bona part de les pr&agrave;ctiques, creences i actituds de la societat catalana.</p>
  • <p>Les portades de la premsa i els informatius ens mostren di&agrave;riament el conflicte a Palestina i l'Orient Mitj&agrave;, el qual apareix sovint davant nostre com un fet massa complex perqu&egrave; puguem entendre'l. Massa vegades en rebem nom&eacute;s informacions parcials o not&iacute;cies concretes, les quals no ens proporcionen una idea global del conflicte i no ens ajuden a comprendre'n les causes i els motius. Sobre la q&uuml;esti&oacute; palestina, en particular, i sobre el conflicte de l'Orient Mitj&agrave;, en general, se n'han escrit moltes obres. Aleshores, per qu&egrave; una m&eacute;s? El que es pret&eacute;n amb aquest treball &eacute;s, en realitat, detallar i explicar al lector interessat totes les dades b&agrave;siques del conflicte de forma senzilla, precisa i amena, des dels seus or&iacute;gens fins a l'actualitat. D'aquesta manera, en fullejar aquest llibre, qualsevol persona, per molt profana que sigui en el tema, obtindr&agrave; unes bases s&ograve;lides per a la comprensi&oacute; i posterior an&agrave;lisi pr&ograve;pia del conflicte.</p>
  • <p>El autor da la vuelta a los t&oacute;picos sobre un &laquo;problema vasco&raquo; y, desmitificando la historia, nos propone audazmente la cara desnuda de la verdad en un lenguaje sencillo y muy propio para los estudiantes, a los que generalmente se enga&ntilde;a en las aulas, de las que tantas veces salen m&aacute;s ignorantes que cuando entraron en ellas.</p>
  • <p>Basta con mirar los mapas sucesivos para ver que el espacio atribuido a Palestina se ha ido encogiendo con el paso del tiempo. El gobierno israel&iacute; trata de arrinconar a los palestinos en una esquina del tablero de ajedrez desde donde no tengan ya ninguna opci&oacute;n. Si llegamos a un acuerdo sobre una soluci&oacute;n que comporte dos estados, nos proponen unos bantustanes. Y si decimos que, en esas condiciones, preferimos un estado &uacute;nico y democr&aacute;tico, entonces nos acusan de querer destruir Israel. Tenemos que ser capaces de explicar que nuestra lucha es una lucha de liberaci&oacute;n nacional, pero que no es, ni ha sido nunca, una lucha contra los jud&iacute;os. Nos han atacado y no hemos replicado. Nos han arrebatado la tierra; nosotros no hemos arrebatado la tierra de nadie. Edward Said ha dicho que somos &laquo;las v&iacute;ctimas de las v&iacute;ctimas&raquo;. Reconocemos cu&aacute;nto han sufrido los jud&iacute;os, pero creemos que eso no justifica en modo alguno lo que nos han hecho sufrir a nosotros. No tenemos por qu&eacute; excusarnos de sus infortunios. Defendemos nuestros derechos.</p>
  • <p>El modelo territorial es un problema hist&oacute;ricamente no resuelto ni siquiera en la Transici&oacute;n. La voluntad de la mayor&iacute;a de la sociedad catalana de ejercer el derecho a decidir su futuro mediante una consulta no vinculante choca con las interpretaciones dominantes de la Constituci&oacute;n de 1978. Sin embargo, experiencias como las de Quebec y Escocia demuestran que es posible llegar a acuerdos para su reconocimiento legal, una vez agotadas las v&iacute;as de &ldquo;acomodo&rdquo; posible de esas realidades nacionales dentro de los estados de los que forman parte. Ese es el caso de Catalu&ntilde;a, sobre todo despu&eacute;s de la sentencia que adopt&oacute; el Tribunal Constitucional en julio de 2010 sobre el nuevo Estatut.<br /> <br /> En este libro se aborda una explicaci&oacute;n hist&oacute;rica de c&oacute;mo ha ido evolucionando la relaci&oacute;n entre el proceso de construcci&oacute;n del Estado espa&ntilde;ol y la progresiva formaci&oacute;n de una identidad nacional catalana, hasta llegar al momento actual de conflicto abierto. Se analizan tambi&eacute;n las posiciones de los principales actores pol&iacute;ticos y sociales al respecto, as&iacute; como los factores que ayudan a entender el ascenso de un movimiento soberanista-independentista plural y transversal catal&aacute;n en el marco de la actual crisis del r&eacute;gimen pol&iacute;tico espa&ntilde;ol.</p>
  • <p>This is the story of two internationalist volunteers who followed in the footsteps of our friend and comrade Anna Campbell and became part of the Rojava revolution. Anna left her home in England and travelled to northeast Syria &mdash;the Rojava region of Kurdistan&mdash; to join the women fighters of the YPJ in the battle against the Islamic State. One year after, she was killed in the Turkish invasion of Afrin.</p> <p>Between us we spent three years there, working alongside Kurdish revolutionaries and other internationalists from around the world, and getting to know the movement that our dear friend decided was worth fighting for.</p> <p>Witnessing and taking part in a revolution in progress made us all the more determined to bring the lessons of the Kurdistan Freedom Movement home. This book is about some of those lessons, about what it means to struggle for freedom and to insist on hope even in the darkest of times.&nbsp;</p> <p>Through stories and reflections, we've tried to bring the revolution to life, and translate some of the big ideas of the movement to our context. This is our love letter to revolution, an attempt to build a brisge between worlds, and a call to arms.</p> <p>&laquo;We wanted to bring (the Rojava) revolution home through stories of both the epic and the mundane, through day to day moments in all of their messiness and poetry. In a world where earnestness is looked down on, this book is where we give ourselves permission to fall in love with a revolution. This book is a product of shared moments with hundreds of comrades, of tales hundreds of years old, of the novels we read as children, of militant struggles old and new, and of an ongoing conversation that&rsquo;s happening right now. We didn&rsquo;t start it and we certainly aren&rsquo;t trying to finish it. But the more people contribute the richer we can build the future. This is what we are committed to be a part of.&raquo;</p>
  • <p>Per primera vegada apareix al nostre pa&iacute;s un estudi sobre <em>Anarquisme i alliberament nacional</em>, realitzat per un col&middot;lectiu de joves llibertaris, en el qual s&rsquo;asumeix plenament l&rsquo;independentisme des de posicions &agrave;crates, tot criticant alhora el caduc espanyolisme anarquista i l&rsquo;independentisme estatista i autoritari.</p> <p><br /> En el llibre &ndash;que &eacute;s tant de cr&iacute;tica pol&iacute;tica com d&rsquo;an&agrave;lisi hist&ograve;rica del moviment llibertari catal&agrave; i la quesito nacional, i es presta pe tant al debat i a la discussi&oacute;- es d&oacute;na testimoni de l&rsquo;exist&egrave;ncia d&rsquo;un nou moviment anarcoindependentista catal&agrave;, que aporta una nova visi&oacute; de l&rsquo;independentisme.<br /> <br /> &laquo;La independencia estatal per a nosaltres no &eacute;s independencia, sin&oacute; una altra forma de dependencia com a superaci&oacute; de totes les depend&egrave;ncies en el nostre marc nacional que alhora comporti un canvi de la nostra vida cuotidiana i un trencament amb les relacions existents.<br /> Entenem la independencia com autogesti&oacute; de la societat catalana a tots els nivells, partint de la federaci&oacute; de les unitats m&eacute;s petites a les m&eacute;s grans (individu, poble, barri, comarca, ciutat&hellip;) que exerceixin l&rsquo;autogesti&oacute; i la democr&agrave;cia directa als Pa&iuml;sos Catalans&hellip;&raquo;<br /> &nbsp;</p>
  • <p>El 15 d'octubre de 1940, el mateix dia que un escamot d'execuci&oacute; assassinava Llu&iacute;s Companys, un grup d'oficials de l'Ex&egrave;rcit Republic&agrave; presos al castell de Montju&iuml;c es vestien de dol per homenatjar el President de Catalunya. Des d'aquell gest, no foren poques les persones que reteren homenatge al seu president, negant-se a tancar els ulls davant la brutalitat de la dictadura. Mentre els mitjans de comunicaci&oacute; i la major part de la classe pol&iacute;tica actual s'obstinen a passar la p&agrave;gina de la hist&ograve;ria perqu&egrave; aquesta no sigui llegida, els homes i dones que patiren l'exili, la fam i la repressi&oacute; durant la llarga nit del franquisme ens ofereixen una lli&ccedil;&oacute; de dignitat. En aquest llibre, l'historiador Agust&iacute; Barrera i el documentalista Robert Surroca rememoren des del gest d'aquells oficials republicans fins a l'homenatge que el poble basc li dedic&agrave; l'agost del 2000 a Irun, passant per la reacci&oacute; dels catalans a l'exili dies despr&eacute;s de l'afusellament, les accions dels militants del Front Nacional de Catalunya o l'homenatge de poetes il&middot;lustres com Pere Quart, Joan Brossa o Pablo Neruda, entre d'altres. &Eacute;s l'homenatge a una figura que simbolitza la llibertat nacional i social del poble catal&agrave; i &eacute;s l'homenatge als qui lluitaren ahir i lluiten avui contra l'oblit i la impunitat.</p>
  • <p>Del desenlace del conflicto de Chechenia depende en gran medida la continuidad o desaparici&oacute;n de Rusia como Estado y entidad cultural. Y a nadie se le escapan las importantes consecuencias que esto tendr&iacute;a a nivel mundial. Este libro rompe pol&eacute;micamente con la inmensa mayor&iacute;a de los t&oacute;picos y de la informaci&oacute;n que circula por Occidente, y pretende contribuir a una reflexi&oacute;n sobre la utilizaci&oacute;n del caos y la manipulaci&oacute;n de la conciencia social como tecnolog&iacute;a aplicada a los conflictos contempor&aacute;neos, algo que particularmente se viene aplicando en la URSS/Rusia desde los a&ntilde;os de la perestroika. Por sus particularidades &eacute;tnicas, hist&oacute;ricas, religiosas, sociales y culturales Chechenia fue elegida como pol&iacute;gono para la instigaci&oacute;n de un conflicto que, en el marco de la perestroika y de las reformas de Rusia, deber&iacute;a contribuir a la desestabilizaci&oacute;n de la URSS y de Rusia.</p>
  • <p>La obra pretende desmitificar a la burgues&iacute;a catalana y, m&aacute;s concretamente, a sus dirigentes hist&oacute;ricos en el siglo xx (hasta el estallido de la guerra civil), y, asimismo, diversos estudios realizados y considerados como --definitivos-- sobre aquel grupo dirigente. En cualquier caso, su intenci&oacute;n es contribuir a la clarificaci&oacute;n de esta etapa fundamental de la historia contempor&aacute;nea de catalu&ntilde;a. En el primer volumen se analizan las actitudes de los dirigentes de la liga regionalista frente a la i dictadura. Unas notas breves, pero necesarias para abordar este per&iacute;odo b&aacute;sico. Aquellos dirigentes dieron ya muestra, durante la agresi&oacute;n perpetrada en aquel per&iacute;odo contra la cultura catalana.</p>
  • <p>La obra pretende desmitificar a la burgues&iacute;a catalana y, m&aacute;s concretamente, a sus dirigentes hist&oacute;ricos en el siglo xx (hasta el estallido de la guerra civil), y, asimismo, diversos estudios realizados y considerados como --definitivos-- sobre aquel grupo dirigente. En cualquier caso, su intenci&oacute;n es contribuir a la clarificaci&oacute;n de esta etapa fundamental de la historia contempor&aacute;nea de catalu&ntilde;a. En el primer volumen se analizan las actitudes de los dirigentes de la liga regionalista frente a la i dictadura. Unas notas breves, pero necesarias para abordar este per&iacute;odo b&aacute;sico. Aquellos dirigentes dieron ya muestra, durante la agresi&oacute;n perpetrada en aquel per&iacute;odo contra la cultura catalana,</p>
  • <p><strong>Antoni Rovira i Virgili</strong> &eacute;s un dels historiadors, pensadors i pol&iacute;tics m&eacute;s rellevants del panorama in-tel&middot;lectual catal&agrave; del segle xx. Aquest l&uacute;cid assaig, escrit en un moment de consolidaci&oacute; del moviment catalanista, &eacute;s una n&iacute;tida radiografia de les mancances nacionals de Catalunya. S&rsquo;hi marquen els objectius que el pa&iacute;s havia d&rsquo;assolir per sobreviure com a col&middot;lectivitat i per aconseguir un major grau d&rsquo;identitat i de consci&egrave;ncia nacionals. Pel seu autor, Catalunya era un poble que calia nacionalitzar. Aquesta petita gran obra de Rovira cont&eacute; el germen del que ser&agrave; el seu pensament pol&iacute;tic i el seu projecte de futur de Catalunya com a naci&oacute;. L&rsquo;estudi del professor Xavier Ferr&eacute;, especialista en l&rsquo;obra de Rovira i Virgili, ajuda a situar <i>La nacionalitzaci&oacute; de Catalunya</i> en el marc hist&ograve;ric en qu&egrave; va ser concebuda.</p>
Ir a Arriba