Liberación nacional

  • <p>Este libro apuesta por una reconciliaci&oacute;n entre saharauis y marroqu&iacute;es, solo posible con el di&aacute;logo directo entre el Frente Polisario y el Reino de Marruecos. La desdemonizaci&oacute;n de las partes y un esp&iacute;ritu democr&aacute;tico son condiciones imprescindibles. Por eso el autor ha afirmado en los art&iacute;culos recogidos en este libro, y publicados entre 1999 y 2022 en diarios y revistas de Espa&ntilde;a y Marruecos, que &laquo;la democracia es la clave de la soluci&oacute;n del dosier del S&aacute;hara&raquo;. </p> <p>Los art&iacute;culos que se recogen en este libro exploran la que se llam&oacute; tercera v&iacute;a y tratan de contar las vicisitudes por las que la cuesti&oacute;n del S&aacute;hara est&aacute; imbricada en la historia de las relaciones entre Espa&ntilde;a y Marruecos, actuando como elemento separador de gobiernos y pueblos. La apuesta de la opini&oacute;n p&uacute;blica espa&ntilde;ola por la autodeterminaci&oacute;n e independencia del pueblo saharaui como &uacute;nica salida est&aacute; arraigada en un sentimiento antimarroqu&iacute; alimentado por el car&aacute;cter autocr&aacute;tico del r&eacute;gimen de Hassan II que su hijo Mohamed VI no ha logrado revertir. </p> <p>Los gobiernos espa&ntilde;oles han ido siempre a remolque de esa opini&oacute;n p&uacute;blica que ha condicionado la falsa neutralidad positiva de la Espa&ntilde;a oficial en la cuesti&oacute;n, mientras la realidad cotidiana impel&iacute;a a una pol&iacute;tica de vecindad pragm&aacute;tica obligando a un dif&iacute;cil equilibrio con los humores de una Argelia vecina y militante a favor de los saharaui.</p>
  • <p>Sabies que l&rsquo;alcalde de Figueres Abd&oacute; Terrades va ser destitu&iuml;t i deportat a Andalusia per negar-se a jurar fidelitat a la monarquia? O que l&rsquo;inventor del submar&iacute; era Narc&iacute;s Monturiol, un dels primers comunistes catalans?</p> <p>Les 'Mem&ograve;ries d&rsquo;un veter&agrave; de la Rep&uacute;blica', dictades des del llit de mort pel republic&agrave; federal Antoni Feliu i Codina, van ser publicades a principis de segle pel diari republic&agrave; barcelon&iacute; El Diluvio. Fil Roig ha compilat i tradu&iuml;t al catal&agrave; aquestes mem&ograve;ries, que s&oacute;n un retrat de la Barcelona republicana, revolucion&agrave;ria i popular de mitjans del segle XIX.</p> <p>A trav&eacute;s d&rsquo;an&egrave;cdotes i viv&egrave;ncies, per&ograve; sense abandonar el rigor hist&ograve;ric, aquestes Mem&ograve;ries ens submergeixen en una etapa fonamental per entendre l&rsquo;aparici&oacute; del catalanisme i l&rsquo;articulaci&oacute; de l&rsquo;esquerra republicana i obrera. Des de l&rsquo;assassinat d&rsquo;un empresari per part d&rsquo;un grup d&rsquo;obrers fins a l&rsquo;adveniment del Sexenni Revolucionari i la divisi&oacute; dels republicans federalistes entre &laquo;intransigents&raquo; i &laquo;ben&egrave;vols&raquo;. Escenes tan sonades com la baralla a cops de puny entre Anselm Clav&eacute; i el capit&agrave; general de Catalunya, l&rsquo;escridassada a Joan Prim a Barcelona, o com un grup liderat per Valent&iacute; Almirall va ocupar l&rsquo;Ajuntament de Barcelona i va llan&ccedil;ar el retrat de la reina pel balc&oacute;, troben el seu context en aquest volum imprescindible.</p>
  • <p>&iquest;Cu&aacute;les fueron los imperios africanos m&aacute;s poderosos? &iquest;Qui&eacute;nes fueron los pioneros del jazz? &iquest;Qu&eacute; provoc&oacute; el movimiento Black Lives Matter? Este libro responde a estas y otras muchas preguntas, explorando la rica y compleja historia de los pueblos de &Aacute;frica y de la di&aacute;spora africana, y las luchas y los triunfos de las comunidades negras de todo el mundo.</p> <p><em>El libro del poder negro</em> proporciona explicaciones claras y concisas de importantes sucesos y fen&oacute;menos culturales, acompa&ntilde;adas de ingeniosas ilustraciones y esclarecedores esquemas. Pone de relieve historias a menudo ignoradas, y recoge citas memorables de grandes figuras de la cultura negra. Tanto el interesado en el tema como el estudiante de historia que desee ampliar sus conocimientos o el lector curioso hallar&aacute;n en este libro muchos datos e ideas interesantes.</p>
  • <p>L&rsquo;Ainhoa neix de miracle a La Paz (Bol&iacute;via) despr&eacute;s de la mort, en atemptat parapolicial, de la seva mare Amanda. Creix a Cuba i el 1988, als 21 anys, viatja al Pa&iacute;s Basc per con&egrave;ixer la terra del seu pare, en Manex. En ple conflicte repressiu, coneix la Josune, una periodista compromesa, i la seva quadrilla d&rsquo;amigues i amics. Quan un mor per sobredosi d&rsquo;hero&iuml;na, Ainhoa i Josune parteixen en un viatge inici&agrave;tic que les portar&agrave; pel L&iacute;ban, l&rsquo;Afganistan i la ciutat de Marsella. S&oacute;n els darrers anys de la Guerra Freda i totes dues s&rsquo;endinsaran en el fosc m&oacute;n de les xarxes de narcotr&agrave;fic i els seus estrets vincles amb les trames pol&iacute;tiques.</p>
  • <p>Aquest llibre &eacute;s la segona part d&rsquo;un altre, <em>Visca la Terra i Visca l&rsquo;Anarquia</em>, publicat en aquesta mateixa col&middot;lecci&oacute;, en qu&egrave; l&rsquo;autor exposava els seus pensaments, les seves teories, sobre l&rsquo;anarquisme i el fet nacional als Pa&iuml;sos Catalans. <em>Visca la Terra i Visca l&rsquo;Anarquia (2)</em> consta de dues parts.</p> <p>La primera amb el t&iacute;tol &ldquo;L&rsquo;anarquisme cataluny&egrave;s i el Proc&eacute;s&rdquo;, inclou un llarg text in&egrave;dit titulat originalment &ldquo;1-3 Octobre 2017, the Anarchist and Disobedience in Catalonia&rdquo; que Jordi Mart&iacute; Font va escriure per al Congr&eacute;s &ldquo;Anarchism and the National Question-Contemporany Perspectives&rdquo; que hi havia de tenir lloc a Leiden (Pa&iuml;sos Baixos) del 18 al 21 de mar&ccedil; de 2020 per&ograve; que la COVID-19 va impedir que es realitz&eacute;s.</p> <p>La segona part, amb el t&iacute;tol &ldquo;Un anarquista a la cort del rei Proc&eacute;s&rdquo;, aplega articles escrits per l&rsquo;autor, de 2017 a 2020, sobre el &ldquo;Proc&eacute;s&rdquo; d&rsquo;alliberament nacional desenvolupat a l&rsquo;espai cataluny&egrave;s. &Eacute;s la continuaci&oacute; de la secci&oacute; inclosa en el llibre Visca la Terra i Visca l&rsquo;Anarquia. El llibre inclou dos pr&ograve;legs, de Carlos Taibo, Parla de nacionalisme d&rsquo;Estat&rdquo;, i de Carme Abril &ldquo;Juntes farem nostra la nit&rdquo;.</p> <p>La portada ha estat creada, tal com el primer volum, per la dissenyadora Nerea Borrell.</p>
  • <p>Quan els focs s&rsquo;encenen &eacute;s un exercici de mem&ograve;ria, de just&iacute;cia i tamb&eacute; de generositat. L&rsquo;anomenada kale borroka a Euskal Herria, les detencions i tortures impartides per les forces (oficials i no) de l&rsquo;Estat, la lluita d&rsquo;una joventut, la basca, incansable i mirall de les lluites juvenils del m&oacute;n sencer, han estat protagonitzades per una generaci&oacute; &agrave;grafa. Ara, podem agrair a Mikel Soto que, a trav&eacute;s de la seva poesia, ens puguem adentrar en una de les lluites i les &egrave;poques m&eacute;s apassionants dels darrers 50 anys.</p> <p>Despr&eacute;s de 10 anys fent d&rsquo;editor a Txalaparta, Mikel Soto passa &ldquo;a l&rsquo;altra banda&rdquo; i ens sorpren amb el seu primer llibre, un llibre apassionant i apassionat tradu&iuml;t al catal&agrave; per Jon Elordi</p>
  • <p>Joseba Sarrionandia, <em>Sarri</em>, fugit de la pres&oacute; l'estiu de 1985, va viure temporades amagat en cases que li oferien refugi, i en moltes d elles, hi havia nenes i nens petits. A una nena li va ensenyar a caminar, a un altre a acolorir dibuixos, a una altra la va ajudar a fer tasques escolars, no sense el temor que la policia, que el perseguia a ell, pogu&eacute;s tamb&eacute; danyar aquells nens i nenes. Una vegada que se n'anava no els tornava a veure, per&ograve;, passat el temps, imaginant que anaven creixent, els va identificar amb el nom d'Ainhoa i els va escriure una s&egrave;rie de 28 cartes plenes de viv&egrave;ncies, d'afecte i d'idees sobre el m&oacute;n.</p>
  • <p>Els valencians hem vist com el nostre deute p&uacute;blic creixia fins a gaireb&eacute; la meitat del PIB. El prop&ograve;sit d&rsquo;aqueix estudi &eacute;s disseccionar l&rsquo;anatomia i el funcionament del sistema-deute al Pa&iacute;s Valenci&agrave;. Tal com escriu &Eacute;ric Toussaint en el pr&ograve;leg: &laquo;els autors analitzen rigorosament el proc&eacute;s d&rsquo;endeutament del Pa&iacute;s Valenci&agrave; i vinculen el diagn&ograve;stic a l&rsquo;acci&oacute; pr&agrave;ctica per a modificar l&rsquo;esc&agrave;ndol del deute acumulat de manera majorit&agrave;riament il&middot;leg&iacute;tima pels governants, especialment pels governs del PP&raquo;.</p>
  • <p>Se han contado muchas historias sobre Euskadi y sobre ETA y la Guardia Civil, la mayor&iacute;a sustentadas en ciertas ideas o prejuicios que todos hemos absorbido perezosamente para explicarnos qu&eacute; ha sucedido en las &uacute;ltimas d&eacute;cadas. El problema es que las ideas o prejuicios con que suele explicarse el llamado conflicto vasco no sirven del todo para esta historia. Esta es una historia sobre ETA y sobre la Guardia Civil que no se parece a las habituales.</p> <p>Un joven guardia civil granadino es destinado forzosamente a Bizkaia en 1971. Con este punto de partida, y marcado por los atributos de la cr&oacute;nica de investigaci&oacute;n, el thriller y el ensayo, Por un t&uacute;nel de silencio se adentra en los turbulentos a&ntilde;os finales de la dictadura franquista para retratar el momento en que la aparente calma social del r&eacute;gimen se viene definitivamente abajo: los primeros asesinatos de ETA, la agitaci&oacute;n sindical y antifranquista, los tenebrosos episodios de violencia policial.</p> <p>Pocos textos tienen el calado de esta rigurosa obra de no ficci&oacute;n en la que el protagonismo es para las personas comunes, para las vidas que ni siquiera sus actores cre&iacute;an que mereciera la pena contar, las voces an&oacute;nimas acalladas bajo los grandes relatos de la historia y la pol&iacute;tica. <em>Por un t&uacute;nel de silencio</em> aborda una historia compleja con una mirada rigurosa y limpia, poniendo de manifiesto que en los hechos siempre hay m&uacute;ltiples matices y que los seres humanos no estamos hechos de una sola pieza.</p> <p>Hijo de los ochenta, Arturo Mu&ntilde;oz pertenece a una generaci&oacute;n que trata de entender qu&eacute; ha pasado en Espa&ntilde;a en las &uacute;ltimas d&eacute;cadas sin esas anteojeras ideol&oacute;gicas que siempre imponen una respuesta antes incluso de que sea formulada la pregunta.</p>
  • <p>Xavier Milian, en una tasca tit&agrave;nica, sintetitza per primera vegada els textos dels principals dirigents, organitzacions i mitjans que han desenvolupat una proposta pol&iacute;tica que vincula la lluita nacional amb la lluita social al nostre pa&iacute;s al llarg dels &uacute;ltims 100 anys de la nostra hist&ograve;ria (1910-2010). El resultat, dos volums amb un total de m&eacute;s de 1000 p&agrave;gines que condensen un segle d&rsquo;hist&ograve;ria, comprom&iacute;s i lluita per la llibertat.</p> <p>Amb m&eacute;s de 400 autors i autores citats, 300 partits ressenyats i l'aportaci&oacute; de m&eacute;s de 400 &ograve;rgans d'expressi&oacute;, el llibre aconsegueix reconstruir i sintetitzar fidelment les principals aportacions d'una tend&egrave;ncia fins ara menystinguda en l'estudi la hist&ograve;ria pol&iacute;tica contempor&agrave;nia dels Pa&iuml;sos Catalans. &Eacute;s amb una clara voluntat que l'autor encara aquest repte: recuperar els principals debats, aportacions i discussions que s'han donat en el si d'aquesta &agrave;mplia i extensa tradici&oacute;, fa possible que el debat avanci i que la proposta pol&iacute;tica s'enforteixi.</p> <p>Aprenent dels errors i calibrant els encerts, el llibre ens ofereix una panor&agrave;mica de gran valor i in&egrave;dita fins ara. Amb el ferm convenciment que con&egrave;ixer la nostra pr&ograve;pia hist&ograve;ria &eacute;s el primer pas cap a la presa de consci&egrave;ncia col&middot;lectiva, aquest llibre &eacute;s una nova eina per a l'articulaci&oacute; de la proposta emancipadora per al conjunt del poble catal&agrave;.</p>
  • <p>The idea for this book came out of a concern that solidarity movements have a tendency only to engage with Palestinians about their fight against the Israeli occupation. Sometimes this can be a barrier to seeing them as comrades in our intersecting struggles for a better world and against authoritarianism, white supremacy, patriarchy, capitalism and state control. 10 radical Palestinian women spoke to the authors between 2018-2021. Listening to their voices will help people outside of Palestine better understand them as allies in our global struggles for freedom.</p> <p>Hear more about it in <a href="https://www.thecanary.co/feature/2021/09/30/a-new-book-brings-together-ten-interviews-with-radical-palestinian-women/">this audio article</a>.</p>
  • <p>Hay pocos ensayos fundacionales, aquellos que suponen una antes y un despu&eacute;s, cuyas ideas fecundas germinan y dan pie a debates f&eacute;rtiles y ramificaciones profundas. <em>Los jacobinos negros </em>es uno de ellos. Su lectura sobre la &uacute;nica rebeli&oacute;n esclava exitosa de la historia, la revoluci&oacute;n haitiana de finales del siglo XVIII, es un parteaguas en la comprensi&oacute;n de la historia del colonialismo y del capitalismo. M&aacute;s de dos siglos despu&eacute;s, la poblacion descendiente todav&iacute;a paga el precio de enfrentarse victoriosamente a las imperios franc&eacute;s, espa&ntilde;ol e ingl&eacute;s.</p> <p>&iquest;Qu&eacute; hace tan decisiva la interpretaci&oacute;n de C. L. R. James sobre los acontecimientos desencadenados, a sangre y fuego, en esa isla del Caribe entre 1793 y 1804? El hecho de que su mirada desplazara el foco, por primera vez, de los victimarios europeos blancos a los centenares de miles de seres humanos que padecieron el secuestro, la deportaci&oacute;n, la violaci&oacute;n, la tortura y el asesinato a escala industrial. Un texto publicado en 1938, todav&iacute;a plenamente vigente, y que cambi&oacute; para siempre la historiograf&iacute;a de la lucha contra la esclavitud.</p>
  • <p>La Revoluci&oacute;n Rusa desgarr&oacute; la trama del tiempo. Lo que nunca debi&oacute; ocurrir, ocurri&oacute;: el primer Estado obrero, un pa&iacute;s cuya din&aacute;mica era controlada por la clase trabajadora y el campesinado. Bajo esta influencia la idea de que el socialismo era un horizonte posible involucr&oacute; a millones de seres humanos.</p> <p>De manera sint&eacute;tica y accesible, Vijay Prashad nos acerca al impacto que la Revoluci&oacute;n Rusa tuvo como est&iacute;mulo de los levantamientos anticoloniales posteriores a la Primera Guerra Mundial y al enorme desarrollo que alcanz&oacute; el movimiento comunista en Oriente. Recorrer estas p&aacute;ginas es adentrarse en una terra ignota que nos acerca a la historia del segundo Estado socialista del mundo, nada menos que Mongolia, a la influencia de Lenin sobre el Congreso Nacional Indio o a los tempranos intentos de colaboraci&oacute;n entre panislamismo y comunismo.</p> <p>El llamado de Zinoviev en Bak&uacute; a la guerra santa contra los capitalistas brit&aacute;nicos y franceses, la edici&oacute;n por parte de George Padmore de The Negro Worker o el recorrido que llevar&aacute; a Ho Chi Minh de la fundaci&oacute;n del Partido Comunista a la liberaci&oacute;n de Vietnam, se entrelazan en estas p&aacute;ginas con nombres casi desconocidos para nosotros como los de Mirsaid Sultan-Galiev, Tan Malaka o la comunista turca Naciye Hanim. Adem&aacute;s de acercarnos una nueva genealog&iacute;a marxista y descolonial Prashad nos introduce en debates pol&iacute;ticos centrales y nos ayuda a romper ciertas mistificaciones de amplia circulaci&oacute;n. Este proyecto es una colaboraci&oacute;n con el Instituto Tricontinental y Batalla de ideas editorial.</p>
  • <p>Un llibre que recupera les vides dels grans referents de l'&Agrave;frica revolucion&agrave;ria. Figures menystingudes i amagades, per&ograve; que van canviar la hist&ograve;ria de tot un continent. Jomo Kenyatta, Aim&eacute; C&eacute;saire, Ruben Um Nyob&egrave;, Frantz Fanon, Patrice Lumumba, Kwame Nkrumah, Malcolm X, Mehdi Ben Barka, Am&iacute;lcar Cabral, Thomas Sankara&hellip;</p> <p>Considerats amb menyspreu durant molt de temps per aquells que, al llarg d&rsquo;aquestes &uacute;ltimes tres d&egrave;cades, han decretat la mort del tercermundisme i el triomf del neoliberalisme, aquestes figures majors de l&rsquo;alliberament afric&agrave; avui susciten un inter&egrave;s creixent entre les noves generacions, gr&agrave;cies a l&rsquo;atmosfera de revolta que augmenta arreu del m&oacute;n. Sa&iuml;d Bouamama torna a donar carn i ossos a aquests pensadors de primera fi la, que tamb&eacute; van ser homes d&rsquo;acci&oacute;, per&ograve; que massa sovint han estat redu&iuml;ts a icones. Les seves vides recorden que la batalla per l&rsquo;alliberament, la just&iacute;cia i la igualtat no &eacute;s nom&eacute;s una q&uuml;esti&oacute; de conceptes i de teories: tamb&eacute; &eacute;s una guerra, on de vegades es cometen errors i en la qual alguns se sacrifiquen.</p> <p>L&rsquo;autor, amb tot, no els converteix en m&agrave;rtirs absoluts: per aix&ograve; aquest llibre s&rsquo;esfor&ccedil;a, amb molta pedagogia, a inscriure aquestes traject&ograve;ries en els seus contextos socials, geogr&agrave;fics i hist&ograve;rics. En un moment en qu&egrave; ens demanem com tenir influ&egrave;ncia sobre el m&oacute;n, aquest retrat pol&iacute;tic col&middot;lectiu recorda que sempre ha estat possible, avui com ahir, canviar el curs de les coses.</p>
  • <p>Presentem una de les obres cabdals del pensament anticolonial. Fanon &eacute;s un dels intel&middot;lectuals que m&eacute;s ha treballat l&rsquo;an&agrave;lisi cr&iacute;tica de la colonitzaci&oacute; pol&iacute;tica, ideol&ograve;gica i cultural. <em>Els condemnats de la terra</em>, publicada el 1961, despr&eacute;s de la seva mort, &eacute;s la seva obra m&eacute;s emblem&agrave;tica i es considera el seu testament pol&iacute;tic. L&rsquo;alliberament nacional, per a Fanon, anava molt m&eacute;s enll&agrave; de la independ&egrave;ncia dels poders colonials, implicava un proc&eacute;s d&rsquo;autoalliberament i reconeixement.</p> <p>L&rsquo;an&agrave;lisi d&rsquo;'Els condemnats de la terra' i la seva proposta pol&iacute;tica continuen tenint una vig&egrave;ncia indiscutible, un cl&agrave;ssic per a tot moviment revolucionari. El llibre inclou a m&eacute;s una valuosa an&agrave;lisi del trauma del colonitzat en el marc del sistema colonial. L'edici&oacute; en catal&agrave; conserva el pr&ograve;leg de l&rsquo;intel&middot;lectual franc&egrave;s Jean-Paul Sartre i n'afegeix un d'actual de la historiadora i professora karo moret-miranda.</p> <p>&laquo;Les nacions europees es rebolquen en l&rsquo;opul&egrave;ncia m&eacute;s ostentosa. El benestar i el progr&eacute;s d&rsquo;Europa han estat constru&iuml;ts amb la suor i els cad&agrave;vers dels negres, els &agrave;rabs, els indis i els grocs. Hem decidit no oblidar-ho.&raquo; <br /> &mdash;Frantz Fanon</p> <p>&laquo;Descobrir Fanon &eacute;s internar-se en una metodologia ambivalent. Fanon en un mateix text escriu per als dos contrincants del joc colonial: colonitzadors i colonitzats, i sobre els seus estats mentals, i &eacute;s potser aqu&iacute; on radica la major de les complexitats i les seves respectives controv&egrave;rsies.&raquo; <br /> &mdash;karo moret-miranda, epiloguista</p>
  • <p>Gabriel Alomar va n&eacute;ixer a Palma el 1873 i va morir exiliat al Caire el 1941 despr&eacute;s d&rsquo;una vida d&rsquo;implicaci&oacute; c&iacute;vica en tot tipus de plata-formes pol&iacute;tiques. Va fundar partits, revistes, setmanaris, va ser un personatge &agrave;mpliament admirat, llegit i escoltat i va tenir un paper rellevant en el proc&eacute;s constituent de la Segona Rep&uacute;blica. Al final de la seva vida, la Comissi&oacute; Depuradora de l&rsquo;Ensenyan&ccedil;a franquista, en un informe que havia elaborat de depuraci&oacute;, va dir d&rsquo;ell que el seu delicte havia estat &laquo;ser separatista. Ser un dels propagandistes d&rsquo;extrema esquerra m&eacute;s coneguts d&rsquo;Espanya&raquo;.</p> <p>A ell li devem importants contribucions intel&middot;lectuals i culturals. Va ser el primer en la hist&ograve;ria del nostre pa&iacute;s a sintetitzar l&rsquo;emancipaci&oacute; nacional amb l&rsquo;emancipaci&oacute; social. Va ser un dels primers a teoritzar un nou corrent art&iacute;stic i filos&ograve;fic que rebria el nom de Futurisme. Va tenir un paper central en les primeres formulacions d&rsquo;un catalanisme popular. Va ser un dels grans recuperadors del llegat de Pi i Margall per a tota una nova generaci&oacute; de republicans catalanistes del segle XX.</p> <p>Alomar &eacute;s l&rsquo;element clau que permet actuar pol&iacute;ticament dins dels tres grans espais pol&iacute;tics de majories de principis de segle XX a Catalunya: el catalanisme, el republicanisme i el socialisme o obrerisme. El mallorqu&iacute; planteja la teoria dels tres moments del catalanisme segons la qual el veritable alliberament nacional catal&agrave; vindr&agrave; el dia que les classes obreres facin de la reivindicaci&oacute; de l&rsquo;emancipaci&oacute; nacional la seva pr&ograve;pia reivindicaci&oacute; i arrabassin l&rsquo;hegemonia al catalanisme conservador de la Lliga. A m&eacute;s, la realitat dels Pa&iuml;sos Catalans &eacute;s un element estable del seu ideari. Es definir&agrave; com un &laquo;catal&agrave; de Mallorca&raquo; i veur&agrave; en l&rsquo;apropa-ment de l&rsquo;illa amb el Principat una aposta estrat&egrave;gica imprescindible, tot i que els diferents nivells de consci&egrave;ncia nacional de la Catalunya gran farien que la voluntat de bastir un projecte pol&iacute;tic per a tota ella rest&eacute;s encara en l&rsquo;horitz&oacute;.</p> <p>Totes aquestes aportacions, acuradament seleccionades i contextualitzades, s&oacute;n el que dona cos a Republicanisme, catalanisme i socialisme, un llibre que recull les peces clau del pensament de Gabriel Alomar per acostar tant l&rsquo;obra com l&rsquo;autor a nous lectors. El periodista i escriptor Antoni Trobat ha escrit l'ep&iacute;leg per aquest llibre.</p>
  • <p>1829: Gr&eacute;cia s'allibera de Turquia i esdev&eacute; independent. La consci&egrave;ncia nacional &eacute;s imparable a Hongria. 1830: Pol&ograve;nia es rebel&middot;la davant la dominaci&oacute; russa. It&agrave;lia s'aixeca contra &Agrave;ustria, amb l'objectiu de convertir-se en un estat lliure i unificat. 1833: Nafarroa inicia la recuperaci&oacute; de la sobirania nacional, acompanyada de les prov&iacute;ncies. Per&ograve; Espanya no est&agrave; disposada a acceptar la independ&egrave;ncia de cap dels seus s&uacute;bdits. Un activista de 23 anys de Zuberoa ha volgut continuar amb la guerra sobre el terreny, i ha escrit una cr&ograve;nica c&ograve;mplice per explicar al m&oacute;n i a nosaltres mateixos la insurrecci&oacute; dels bascos.</p>
  • <p>1829: Gr&eacute;cia se libera de Turqu&iacute;a y acontece independiente. La conciencia nacional es imparable en Hungr&iacute;a. 1830: Polonia se rebela ante la dominaci&oacute;n rusa. Italia se levanta contra Austria, con el objetivo de convertirse en un estado libre y unificado. 1833: Nafarroa inicia la recuperaci&oacute;n de la soberan&iacute;a nacional, acompa&ntilde;ada de las provincias. Pero Espa&ntilde;a no est&aacute; dispuesta a aceptar la independencia de ninguno de sus s&uacute;bditos. Un activista de 23 a&ntilde;os de Zuberoa ha querido continuar con la guerra sobre el terreno, y ha escrito una cr&oacute;nica c&oacute;mplice para explicar al mundo y a nosotros mismos la insurreci&oacute;n de los vascos.</p>
  • <p>Durant els &uacute;ltims quatre-cents anys, les cultures del m&oacute;n han estat dominades per un conjunt d&rsquo;estats occidentals, que han arribat a veure&rsquo;s a si mateixos com a centre de l&rsquo;univers, un centre des del qual han controlat, a m&eacute;s del poder econ&ograve;mic i pol&iacute;tic, el poder cultural. Un dels efectes m&eacute;s devastadors d&rsquo;aquest domini ha estat l&rsquo;anihilaci&oacute; i la repressi&oacute; de les cultures africanes. Si la cultura que est&agrave; al servei del poble &eacute;s m&eacute;s feble, la lluita del campesinat i el proletariat pels drets humans fonamentals i per la redistribuci&oacute; de la riquesa &eacute;s m&eacute;s dif&iacute;cil.</p> <p>A <em>Despla&ccedil;ar el centre</em> wa Thiong&rsquo;o es preocupa de &ldquo;despla&ccedil;ar&rdquo; aquest centre en dos sentits per tal d&rsquo;alliberar no nom&eacute;s les cultures africanes, sin&oacute; les de tot el m&oacute;n: internacionalment cal despla&ccedil;ar-lo des d&rsquo;Occident cap a la resta d&rsquo;esferes culturals, i nacionalment s&rsquo;ha d&rsquo;apartar de les minories de poder i portar-lo cap a l&rsquo;aut&egrave;ntic centre creatiu, les classes treballadores, en condicions d&rsquo;igualtat racial, religiosa i de g&egrave;nere.</p>
  • <p>Reconocer la identidad nacional y considerar sus derechos fue una de las cuestiones problem&aacute;ticas que tuvo que abordar la socialdemocracia, en debates que produjeron propuestas dispares. Lenin lo abord&oacute; desde el plano y la perspectiva de la lucha contra el Imperio zarista, con una composici&oacute;n nacional m&uacute;ltiple en la que la hegemon&iacute;a correspond&iacute;a a la naci&oacute;n del Zar, la rusa; elabor&oacute; en ese contexto y con la mirada puesta siempre en las exigencias de la lucha una doctrina compleja de la autodeterminaci&oacute;n, sobre la base de la preeminencia de la identidad de clase y la unidad de las clases trabajadoras en esa lucha y en el nuevo estado que de ella habr&iacute;a de surgir. El tr&aacute;nsito de la toma del poder a la construcci&oacute;n del estado revolucionario le llev&oacute; a a&ntilde;adir la consideraci&oacute;n del federalismo como medio para establecer y mantener su unidad. Tras la muerte de Lenin, Stalin manipul&oacute; aquella doctrina compleja, reduci&eacute;ndola y desnaturaliz&aacute;ndola, llegando a oponer autodeterminaci&oacute;n y federalismo, en el transcurso de una transformaci&oacute;n sectaria de la pol&iacute;tica de la Internacional Comunista establecida hasta 1922. La rectificaci&oacute;n de ese curso sectario a partir de 1935, el giro del Frente Popular, llev&oacute; no solo a la recuperaci&oacute;n del sentido inicial del autodeterminismo leninista sino a ampliar la mirada de la Internacional Comunista hacia las identidades nacionales mayoritarias, cuyo contenido popular y democr&aacute;tico estaba amenazado por la eclosi&oacute;n de los nacionalismos, de manera particular por los fascistas.</p>
  • <p>Este libro se centra en el posicionamiento de Rosa Luxemburg sobre la cuesti&oacute;n nacional y el derecho de autodeterminaci&oacute;n y el debate en el seno del marxismo entre 1848 y 1918. Los autores han pasado del examen de las posiciones de la autora al an&aacute;lisis de los debates en torno a esa cuesti&oacute;n en el mundo del movimiento obrero de ra&iacute;z socialdem&oacute;crata anterior e inmediatamente posterior a la Gran Guerra. Han comprobado que en el mundo del pensamiento te&oacute;rico-pol&iacute;tico inspirado por Marx y Engels el tratamiento de la cuesti&oacute;n nacional, lejos de ser homog&eacute;neo y consensuado, llev&oacute; a posturas divergentes e incluso antag&oacute;nicas que no solo tuvieron que ver con las coordenadas te&oacute;ricas del marxismo sino tambi&eacute;n con el contexto hist&oacute;rico pol&iacute;tico de cada coyuntura.</p> <p>El libro muestra c&oacute;mo Rosa Luxemburg se ocup&oacute; inicialmente de modo muy activo en el rechazo a la independencia de Polonia y culmin&oacute; la evoluci&oacute;n de su pensamiento rechazando el derecho de autodeterminaci&oacute;n en el &aacute;mbito europeo, y especialmente respecto a la situaci&oacute;n en Rusia. El libro muestra y analiza los debates que mantuvo con Kazimierz Kelles-Krauz, Karl Kautsky y V.I. Lenin.</p>
  • <p>&iquest;Vivimos en una democracia? &iquest;Es esto un Estado de Derecho? No hay ning&uacute;n pa&iacute;s perfecto, que lo sea democr&aacute;ticamente al cien por cien. Pero la democracia no se conquista una vez y ya est&aacute;, no se tiene una vez del todo y dura para siempre. Se puede tener un poco, limitadamente, o mucho. Aunque puede perderse en cualquier momento. Todo, o solamente una parte. Son much&iacute;simas las evidencias de que est&aacute; en juego nuestro futuro. Estamos en peligro!</p>
  • <p>Difon la idea &eacute;s un llibre sobre la hist&ograve;ria de l&rsquo;Esquerra Independentista dels Pa&iuml;sos Catalans (1969-2019) a trav&eacute;s dels seus adhesius. La mem&ograve;ria gr&agrave;fica d&rsquo;un moviment pol&iacute;tic divers i plural, des de la fundaci&oacute; del PSAN (1968-1969) fins a la lluita antirepressiva despr&eacute;s de la r&agrave;tzia contra militants independentistes o les detencions arran de les protestes contra la sent&egrave;ncia dels presos pol&iacute;tics (2019). Agrupats tem&agrave;ticament (Nacional, Social, Feminismes, Defensa del territori, Lluita, Cultura, Joves, habitatge i drogues, Eleccions i institucions, i Bloc negre), el llibre reprodueix m&eacute;s de 1.000 adhesius (en el color original) de les diverses lluites en les que l&rsquo;Esquerra Independentista s&rsquo;ha vist abocada. A m&eacute;s, junt a l&rsquo;edici&oacute; d&rsquo;aquest llibre, s&rsquo;ha reimpr&egrave;s un lot amb les r&egrave;pliques d&rsquo;alguns dels adhesius m&eacute;s significatius.</p>
  • <p>Publicado por primera vez en El Viejo Topo en 1979, <em>Clases y naciones en el materialismo hist&oacute;rico</em> lleva d&eacute;cadas completamente agotado. Antes de su inesperado fallecimiento, Amin hab&iacute;a manifestado a la editorial su inter&eacute;s por rescatar este antiguo cl&aacute;sico. Y as&iacute; lo hemos hecho. <em>Clases y naciones en el materialismo hist&oacute;rico</em> fue publicado por El Viejo Topo hace pues m&aacute;s de cuarenta a&ntilde;os. En aquella portada, adem&aacute;s del t&iacute;tulo y el nombre del autor, una leyenda daba cuenta de su contenido: Un estudio sistem&aacute;tico sobre el papel de las naciones y las clases en el desarrollo desigual de las sociedades. Y eso es, exactamente. Obviamente, desde que Samir Amin dio por acabado el manuscrito, han pasado muchas cosas. Ha desaparecido la URSS; China ha dejado de ser mao&iacute;sta para convertirse en una potencia que compite &ndash;se dir&iacute;a que ya con ventaja&ndash; con EEUU y la Uni&oacute;n Europea; el capitalismo internacional ha superado una de sus crisis instaurando una globalizaci&oacute;n que ahora empieza a hacer aguas, y el mundo ha experimentado un cambio radical a trav&eacute;s de una revoluci&oacute;n entonces inesperada: la revoluci&oacute;n digital. Y, sin embargo, asombra la lucidez del an&aacute;lisis de Samir Amin en este Clases y naciones en el materialismo hist&oacute;rico es absolutamente vigente en lo esencial. Pero tambi&eacute;n podr&iacute;a decirse que es prof&eacute;tico en cuanto al porvenir de la izquierda y del propio capitalismo. El Viejo Topo recupera este libro por su inter&eacute;s objetivo y como homenaje a su autor, fallecido inesperadamente en agosto de 2018.</p>
  • <p>En aquestes p&agrave;gines no hi trobareu narracions &egrave;piques ni contes a la vora del foc com els que ens arriben de les narracions sorgides de les cuines de l'engany. Hi trobareu, en canvi, la realitat crua d'uns fets i la narraci&oacute; d'un comprom&iacute;s de centenars i milers de persones que el poder establert ha volgut oblidar durant anys, per&ograve; que ara es troben protagonitzant fets singulars.</p> <p>Aquest llibre vol ser -i &eacute;s- la narraci&oacute;, des d'una experi&egrave;ncia personal, d'uns aspectes amagats del ressorgiment de tot un poble; l'explicaci&oacute; d'all&ograve; que alguns qualifiquen de miracle, per&ograve; que no &eacute;s cap altra cosa que l'acumulaci&oacute; de vides compromeses que pensen i lluiten per l'alliberament col&middot;lectiu.</p> <p>&quot;El llibre d'en Carles s&oacute;n unes mem&ograve;ries dures, amb un punt d'amargor en alguns passatges, per&ograve; tenen el valor de representar seixanta anys de traject&ograve;ria incombustible. De ser-hi sempre, sense esperar res a canvi.&quot; Del pr&ograve;leg d'Albert Botran, historiador.&nbsp;</p>
  • <p>Dice Iulen de Madariaga: &quot;La principal preocupaci&oacute;n de la mayor&iacute;a de los fundadores de ETA fue &eacute;sta: &laquo;Tenemos que hacer algo&raquo;. Y me explico: durante el siglo pasado, hacia 1950 y los a&ntilde;os posteriores, no ve&iacute;amos m&aacute;s que la tragedia de la sociedad vasca. Se hab&iacute;a perdido la guerra de 1936-37, el euskera estaba agonizante, la independencia del pa&iacute;s borrada totalmente del mapa, y una lista interminable de ruinas.</p> <p>Como es l&oacute;gico, no sab&iacute;amos por d&oacute;nde empezar a reparar tanta destrucci&oacute;n. &quot;<em>En honor a la verdad</em>&quot; es la autobiograf&iacute;a de Iulen de Madariaga, abogado y pol&iacute;tico vasco que, junto con Jos&eacute; Luis &Aacute;lvarez Emparantza Txillardegi, Jos&eacute; Mar&iacute;a Benito del Valle, Manu Agirre, I&ntilde;aki Gaintzarain, Alfonso Irigoyen, Rafa Albizu i I&ntilde;aki Larramendi, fund&oacute; ETA a mediados del siglo XX. Su autobiograf&iacute;a, pues, es tambi&eacute;n una historia de ETA. Como dice el periodista Antoni Batista en el pr&oacute;logo: &laquo;De la 'memoria' a la 'historia' s&oacute;lo existe la m&iacute;nima distancia de dos prefijos, y las une el com&uacute;n denominador de la inclusi&oacute;n de lo personal en lo colectivo. En el caso de Madariaga, bien podemos afirmar que su texto es una memoria de la historia: es la historia contada en la primera persona de quien antes de escribirla, la hizo.&raquo;</p>
  • <p>El marxismo ha venido tratando lo nacional como un &ldquo;problema&rdquo; o &ldquo;cuesti&oacute;n&rdquo;, sin desarrollar un concepto propio de naci&oacute;n. Contribuy&oacute;&nbsp;negativamente a ello la noci&oacute;n simplista de Stalin, descriptiva y cerrada. Imper&oacute;&nbsp;el inter&eacute;s puramente pol&iacute;tico y externo al hecho nacional. En el libro de Carlos Barros, partiendo de la intuici&oacute;n del jud&iacute;o bolchevique Ber Borojov sobre el uso del concepto &ldquo;condiciones de producci&oacute;n&rdquo;, profusamente utilizado por Marx y Engels, se investigan todos sus escritos, tanto te&oacute;ricos-metodol&oacute;gicos como period&iacute;sticos o cartas, a fin de sacar a la luz la noci&oacute;n subyacente de naci&oacute;n, materialista y dial&eacute;ctica, que informaba sus posicionamientos sobre los hechos nacionales de su tiempo, que les llev&oacute; a apoyar con entusiasmo al nacionalismo irland&eacute;s y polaco, al tiempo que la unificaci&oacute;n alemana. Combinaron los fundadores con destreza lo material-objetivo (geogr&aacute;fico y econ&oacute;mico) con lo ideal-subjetivo (hist&oacute;rico, pol&iacute;tico y cultural), con sus frecuentes y parad&oacute;jicos cruces, partiendo de la divisi&oacute;n hist&oacute;rica de la humanidad en clases y naciones, devolviendo al primer plano explicativo las condiciones econ&oacute;micas, entrelazadas con las condiciones naturales e hist&oacute;ricas, para aprehender la historicidad, la viabilidad y la durabilidad de las naciones.</p>
  • <p>&laquo;Nos partimos la cara&hellip; pero al final nos la acabaron rompiendo.&raquo; &laquo;Yo he nacido aqu&iacute;, creo en un proyecto.&raquo; &laquo;Me pegaron doce tiros. A mi compa&ntilde;ero, diecinueve. Yo, al menos, consegu&iacute; sobrevivir.&raquo; A trav&eacute;s del testimonio de antiguos combatientes de la Izquierda Abertzale es posible rastrear los or&iacute;genes ideol&oacute;gicos de ETA en su reivindicaci&oacute;n de una Euskadi independiente y, sobre todo, en la defensa de los intereses de clase y en la lucha contra la dictadura de Franco en el Pa&iacute;s Vasco, llegando a ser un agente emancipador para la Espa&ntilde;a reprimida. Cincuenta a&ntilde;os despu&eacute;s, viviendo en democracia y habiendo asesinado a m&aacute;s de 800 personas, ETA ya no representa lo mismo para los espa&ntilde;oles, que celebraron en 2011 el alto el fuego de la organizaci&oacute;n terrorista como uno de los mayores triunfos de la democracia. Buscando un relato que descubre &aacute;ngulos desde los que nunca se ha mirado, Nicol&aacute;s Buckley da voz a quienes hicieron uso de la violencia como medio para alcanzar la autodeterminaci&oacute;n de Euskal Herria. Al ceder la palabra a antiguos militantes de ETA, Del sacrifico a la derrota trasciende la reconstrucci&oacute;n del relato del conflicto armado y pol&iacute;tico ahondando en la historia reciente de Espa&ntilde;a y Euskadi.</p>
  • <p>El S&aacute;hara Occidental y la situaci&oacute;n del pueblo saharaui, es, como todas, una realidad poli&eacute;drica, un paisaje con m&uacute;ltiples caras, aristas, v&eacute;rtices&hellip; matices. Un sistema complejo, cambiante y din&aacute;mico. Un panorama en el que influimos con nuestras miradas. En esta antolog&iacute;a, el lector encontrar&aacute; una colecci&oacute;n de textos que son y se sienten libres, y que reflejan alg&uacute;n aspecto de cada una de esas &ldquo;realidades&rdquo;. Relatos que, compilados y editados, ojal&aacute; contribuyan a visualizar este complejo poliedro que cada uno de los autores cree ser capaz de vislumbrar o intuir de alguna manera.</p> <p>Entre los firmantes hay saharauis (7), nassaranis (8), mujeres (6), hombres (9), mexicanas (1), cubanas (1), investigadores eruditos, escritores de prestigio y debutantes entusiastas. Algunos desempe&ntilde;aron su actividad profesional durante los &uacute;ltimos a&ntilde;os de presencia espa&ntilde;ola en el territorio, otros vivieron en persona el &eacute;xodo y el genocidio, o fueron enviados a estudiar lejos de sus familias, o nacieron en Espa&ntilde;a de padres saharauis, o en el S&aacute;hara de padres espa&ntilde;oles, o conocieron los campamentos de refugiados desde el &aacute;mbito de la solidaridad y la ayuda humanitaria. Todos llevan dentro su paisaje &iacute;ntimo, su propia saharauidad.</p> <p>Que nadie se confunda. Este libro no es una publicaci&oacute;n pensada desde la rigurosidad hist&oacute;rica, la cr&oacute;nica period&iacute;stica, o la militancia. Lo que deseamos los autores, de coraz&oacute;n, es conmover la conciencia del lector y despertar su simpat&iacute;a hacia una causa justa (una realidad injusta) que merece mayor atenci&oacute;n por parte de la opini&oacute;n p&uacute;blica.</p>
  • <p>&iquest;Se puede crear una entidad contradictoria, cuyo sentido pol&iacute;tico es un contrasentido? Por supuesto que s&iacute;. La pol&iacute;tica no se rige por las normas que evoca, sino que apela a reglas y a l&oacute;gicas que luego ignora. Este volumen trata sobre uno de esos arquet&iacute;picos contrasentidos. A lo largo del siglo XX, concretamente entre la dos guerras mundiales (1912-1939), han sido varios los intentos de crear grandes coaliciones europeas o globales de nacionalismos, tanto movimientos nacionalistas subestatales o anticoloniales como irredentismos y reivindicaciones de minor&iacute;as nacionales. En definitiva, &laquo;internacionales de patriotas&raquo; o &laquo;alianzas transnacionalistas&raquo; que llevaran a la colaboraci&oacute;n de realidades m&aacute;s o menos pr&oacute;ximas geogr&aacute;ficamente o con un mismo enemigo. Desde el espacio com&uacute;n de las ansias de liberaci&oacute;n nacional en los extremos del Imperio brit&aacute;nico o del ruso-sovi&eacute;tico a los planteamientos del nacionalismo italiano irredento, pasando por la mirada y colaboraciones en la escena internacional del catalanismo o las intervenciones de la pol&iacute;tica exterior francesa y alemana en diversos nacionalismos subestatales antes y durante la Gran Guerra.</p> <p>Con frecuencia, se ha ridiculizado el planteamiento, tenido por una irresoluble paradoja, un disparate absurdo, una evidente incompatibilidad o una ant&iacute;tesis en pie, entre otras lindezas. Pero las paradojas en pol&iacute;tica no son extra&ntilde;as, aunque, sin duda, dif&iacute;ciles de llevar a buen t&eacute;rmino.</p>
  • <p>Eva Serra i Puig (1942-2018) va ser una intel&middot;lectual militant. Historiadora principalment de l'&egrave;poca moderna, va contribuir a obrir noves perspectives sobre la hist&ograve;ria agr&agrave;ria i la hist&ograve;ria de les institucions catalanes, partint de les eines del marxisme i aportant visions trencadores i suggeridores sobre les nostres caracter&iacute;stiques com a poble al llarg dels segles.&nbsp;</p> <p>En el camp pr&ograve;piament pol&iacute;tic, Eva Serra pertany a la generaci&oacute; que va aixecar l'independentisme des de la precarietat i li va anar obrint espai en la societat catalana fins a esdevenir una aut&egrave;ntica alternativa popular.&nbsp;</p> <p>Tots dos vessants queden trenats en una mateixa vida de milit&agrave;ncia i reflexi&oacute;, que maldava per fer que l'estudi te&ograve;ric tingu&eacute;s una efectivitat pol&iacute;tica pr&agrave;ctica.&nbsp;</p>
  • <p>La transformaci&oacute;n mayoritaria de los sectores nacionalistas catalanes en independentistas y su objetivo de alcanzar la secesi&oacute;n con un Estado propio origin&oacute; un grave conflicto pol&iacute;tico en Espa&ntilde;a que alcanz&oacute; su cl&iacute;max en el oto&ntilde;o de 2017 con un intento de independencia unilateral. Fracasada dicha tentativa, no obstante, el conflicto persiste en el tiempo sin que se vislumbre una soluci&oacute;n clara.</p> <p>Esta obra tiene por objetivo analizar dicho conflicto dentro de unas coordenadas extensas tanto te&oacute;ricas como geogr&aacute;ficas y temporales. Para ello la obra se divide en cuatro partes diferenciadas. En la primera parte se plantea una discusi&oacute;n m&aacute;s te&oacute;rica y amplia sobre teor&iacute;as, doctrinas y conceptos que servir&aacute; de contexto te&oacute;rico para el an&aacute;lisis de las tres partes posteriores. En la segunda parte se hace un an&aacute;lisis de los modos en que los nacionalismos intervienen en la pol&iacute;tica e impactan en los Estados mediante la autodeterminaci&oacute;n, la secesi&oacute;n o el federalismo, refiri&eacute;ndose para ello a diferentes casos hist&oacute;ricos. En la tercera parte se busca un acercamiento al estudio de los principales nacionalismos presentes en Espa&ntilde;a, el espa&ntilde;ol, el catal&aacute;n y el vasco, sus evoluciones, relaciones, conflictos y ensayos de articulaci&oacute;n. Finalmente, en la cuarta parte, se entra en el an&aacute;lisis del propio conflicto catal&aacute;n hasta el mismo momento en que esta obra fue finalizada a principios de 2020.</p>
  • <p>Onejar la bandera &eacute;s un recull de textos a trav&eacute;s del qual es pret&eacute;n explicar el canvi del discurs i de les pr&agrave;ctiques nacionalistes en un temps convuls com l'actual. Assistim a la transformaci&oacute; d'un nacionalisme m&eacute;s banal, desapercebut i concebut com a natural (mijant&aacute;nt les banderes que onegen als edificis p&uacute;blics, la reproducci&oacute; di&agrave;ria del mapa estatal en la previsi&oacute; meteorol&ograve;gica, les pr&agrave;ctiques esportives de la selecci&oacute; nacional...), cap a un altre m&eacute;s expl&iacute;cit que, en moltes ocasions, es presenta en la seua versi&oacute; m&eacute;s violenta. En aquestes l&iacute;nies s'analitza la situaci&oacute; dels nacionalismes als Pa&iuml;sos Catalans i en altres pa&iuml;sos per tal d'esbrinar les conseq&uuml;&egrave;ncies d'aquest fenomen i com podem actuar per aturar l'avan&ccedil; d'aquesta idiologia.&nbsp;</p>
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