Barcelona

  • <p>En estos diarios, Mary Low y Juan Bre&aacute; nos ofrecen la oportunidad de vivir las ansias de libertad de los primeros meses de la revoluci&oacute;n social tras el golpe de Estado fascista, cuando la burocracia y el conflicto b&eacute;lico no hab&iacute;an ahogado a&uacute;n los anhelos de transformaci&oacute;n.</p> <p>A trav&eacute;s de una serie de estampas &iacute;ntimas del d&iacute;a a d&iacute;a, Low y Bre&aacute; nos muestran c&oacute;mo podemos ser cuando tratamos de comportarnos como seres humanos y no como engranajes de una m&aacute;quina capitalista. Los caf&eacute;s abren de madrugada; los cines y teatros siguen programando irreverentes; los soguillas se mueven fren&eacute;ticos por la estaci&oacute;n de Francia; las vecinas salen poderosas a charlar a la calle; se agilizan los divorcios y matrimonios; incluso hay quien se echa la siesta. Este contraste rompe con el relato de la historiograf&iacute;a oficial que impone que la vida cotidiana desapareci&oacute; durante la Guerra Civil. Y completa la narrativa sobre la expropiaci&oacute;n y la colectivizaci&oacute;n en f&aacute;bricas y campos.</p> <p>Este &laquo;cuaderno rojo&raquo; re&uacute;ne, por primera vez, la traducci&oacute;n &iacute;ntegra de Red Spanish Notebook &mdash;completando el trabajo iniciado por Alikornio con Cuaderno rojo de Barcelona&mdash; y contribuye as&iacute; a llenar el vac&iacute;o todav&iacute;a existente sobre el per&iacute;odo revolucionario de la Guerra Civil, antes de que la Rep&uacute;blica quedase atrapada entre la reacci&oacute;n burguesa y el chantaje estalinista.</p> <p><em>&laquo;Durante varios meses, mucha gente crey&oacute; que las personas eran iguales y deb&iacute;an actuar seg&uacute;n su creencia. El resultado fue una sensaci&oacute;n de liberaci&oacute;n y una esperanza dif&iacute;ciles de concebir en nuestra atm&oacute;sfera contaminada por el dinero. Es aqu&iacute; donde reside el valor de Cuaderno rojo de la guerra de Espa&ntilde;a.&raquo;</em> &mdash;George Orwell, <em>Time &amp; Tide</em></p> <p>&nbsp;</p>
  • 'Antifascistas alemanes en Barcelona' recupera el papel decisivo de los alemanes antifascistas para desmantelar la red nazi durante la guerra.
  • La lluita per Barcelona és una aportació capital a la història del’anarquisme tant a Barcelona com a Catalunya, i també de la seva influència a la resta de l’Estat i a Europa.
  • Vint anys després de la publicació de Barcelona Marca Registrada, aquest llibre renova les eines de la crítica en plena crisi sistèmica. Barcelona metròpoli-empresa és un llibre de part, fet des de baix i des de les entranyes de la bèstia, que aborda les línies mestres d’un present i un futur depredador, escrit des de les pràctiques i les resistències que s’insereixen en els seus conflictes.
  • La transformación de la ciudad de Barcelona en espacios tematizados para el consumo turístico comenzó a planificarse en las primeras décadas del siglo XX.
  • <p>Con esta nueva aparici&oacute;n, seguimos la colecci&oacute;n de relatos, episodios y narraciones hist&oacute;ricas que han tenido como escenario el barrio del Raval.</p> <p>La presentaci&oacute;n de este nuevo t&iacute;tulo supone una excepci&oacute;n respecto al n&uacute;mero de p&aacute;ginas que ha mantenido hasta ahora la colecci&oacute;n. La justificaci&oacute;n de esta excepcionalidad viene dada por la importancia de este libro que rompe por fin un silencio bibliogr&aacute;fico vergonzoso y nos desvela y da a conocer la s&oacute;rdida historia que durante un siglo se desarroll&oacute; en aquella c&aacute;rcel de nuestro barrio.</p> <p>&ldquo;El lector que tenga esta obra en sus manos est&aacute; ante un libro que va m&aacute;s all&aacute; de los muros que delimitaban los patios de la c&aacute;rcel. No es exagerado afirmar que Elsa Plaza ha escrito una historia de Barcelona a trav&eacute;s de la c&aacute;rcel de Amalia. O, dicho de otro modo, una historia de los mecanismos de intervenci&oacute;n dispuestos por el poder (pol&iacute;tico, econ&oacute;mico, eclesi&aacute;stico&hellip;) para controlar, encauzar y reprimir a los y las disidentes y los excluidos y las excluidas en el proceso de implantaci&oacute;n y consolidaci&oacute;n del capitalismo industrial en la ciudad condal.(&hellip;) un colosal trabajo historiogr&aacute;fico que representa, adem&aacute;s, un acto de justicia para con los miles de hombres, mujeres y ni&ntilde;os y ni&ntilde;as que malvivieron y penaron a la sombra de los muros del antiguo convento de los pa&uacute;les. Que ahora vea la luz como un n&uacute;mero extraordinario de la colecci&oacute;n Hist&ograve;ries del Raval es, por a&ntilde;adidura, una constataci&oacute;n de que se pueden llevar a cabo grandes proyectos de historia y memoria desde la base del tejido social de los barrios con pocas herramientas y presupuestos muy limitados. Los vecinos y vecinas del Distrito V que convivieron durante un siglo con la c&aacute;rcel estar&iacute;an orgullosos de esta publicaci&oacute;n.&rdquo;</p>
  • <p><em>Molt Malament</em> recopila, a lo largo de 234 p&aacute;ginas, m&aacute;s de 25 a&ntilde;os de im&aacute;genes de diferentes ambientes y espacios relacionados de una manera u otra con el Punk y el &ldquo;Hazlo T&uacute; Mism@&rdquo; m&aacute;s rebelde y subterr&aacute;neo. Instant&aacute;neas de Fidel GL editadas en un libro lleno de recuerdos por D&ecirc; O Fora.</p> <p>&laquo;Nunca hice la transici&oacute;n del carrete al digital. He usado la misma c&aacute;mara durante m&aacute;s de veinte a&ntilde;os. Y s&oacute;lo cuando &eacute;sta ya no dio m&aacute;s de s&iacute;, la sustitu&iacute; por una del mismo modelo. Pese a ello, soy v&iacute;ctima y c&oacute;mplice de esta sociedad, obsesionada por la imagen hasta lo histri&oacute;nico. Compartimos im&aacute;genes de forma compulsiva para mostrar nuestra realidad maquillada, escondiendo aquello que preferimos ignorar. Y probablemente de todo esto va un poco este libro.&raquo;</p>
  • <p>Estas son las memorias de un revolucionario desconocido, de un hijo de la segunda mitad del XX procedente de un pueblo andaluz que naci&oacute; de nuevo en Barcelona, en l'Hospitalet del urbanismo salvaje. Se hizo hombre trabajando a destajo, estudiando en las escuelas nocturnas, viendo cine y descubriendo el mundo de los libros&hellip; En busca de la Rep&uacute;blica, conoci&oacute; la CNT y el POUM y se inici&oacute; en la aventura militante desde las nuevas izquierdas. En el 68 cruza la frontera, y en Par&iacute;s formar&aacute; parte de la &ldquo;promoci&oacute;n Krivine&rdquo;, que estaba renovando la tradici&oacute;n trotskysta. De regreso, asistir&aacute; al furor y a las crisis de la primera LCR. Ocupar&aacute; cargos, pero los combina con el activismo vecinal y cultural. Vive la Transici&oacute;n como una ruptura con la Rep&uacute;blica. Forma parte de la izquierda derrotada que ve c&oacute;mo se cierran las asociaciones de vecinos, desaparecen ramas sindicales, cierran editoriales, fracasan proyectos culturales, y c&oacute;mo las mentiras del franquismo dan lugar a otra historia oficial que acabar&aacute; olvidando la historia social y militante&hellip; En los ochenta desarrolla una intensa labor de divulgaci&oacute;n cultural, a contracorriente. Los noventa son de crisis abierta. La contrarrevoluci&oacute;n conservadora global se combina con el desplome local de la LCR, que coincide con una traum&aacute;tica separaci&oacute;n sentimental, y en consecuencia con una crisis personal en la que todo es puesto en cuesti&oacute;n. Estas memorias est&aacute;n concebidas como un intento de explicar un tiempo y una generaci&oacute;n. Un tiempo de ilusiones y derrotas, y una generaci&oacute;n que crey&oacute; posible la revoluci&oacute;n.</p>
  • <p>Este libro recoge los distintos puntos que han sido documentados, visitados y explicados en los recorridos comprendidos entre los a&ntilde;os 2013 y 2019 en las definidas como Rutas Libertarias que se celebran anualmente con ocasi&oacute;n de las fiestas Alternativas del Raval. No se trata de recorridos con tintes de exotismo, vestigios nost&aacute;lgicos y menos de aliciente tur&iacute;stico. Por el contrario ellos nos llevan a reconocer y recordar personas, grupos y lugares que fueron protagonistas de las largas luchas sostenidas para conseguir una sociedad m&aacute;s justa y solidaria.</p> <p>Nacieron las rutas libertarias del Raval con el prop&oacute;sito y el compromiso de recuperar la memoria de las luchas del barrio. Las memorias de las personas y organizaciones de las que se dot&oacute; el movimiento obrero para resistir y combatir por sus derechos a la vez que construir mundos nuevos. Anarquistas o libertarios, vegetarianos, librepensadores, partidarios de la acci&oacute;n directa, maestras, todos ellos frecuentando locales construidos y mantenidos con el esfuerzo de los parias. Huelgas de mujeres por el mantenimiento de las subsistencias, contra el aumento del precio de los alquileres, por la jornada de las 8 horas, por la libertad de los presos. Barricadas, cajas de resistencia, y siempre la represi&oacute;n, muchas veces sangrienta, con tantos presos y presas como consecuencia, sin que ello nunca fuera un obst&aacute;culo para continuar rebel&aacute;ndose contra las injusticias.</p> <p>De todo eso habla este libro, de recorridos trazados caminando por el barrio para descubrir en cada esquina, en cada piedra, la historia de la gente com&uacute;n y corriente, rebelde y revolucionaria que luch&oacute; toda su vida, organiz&aacute;ndose diariamente para defender sus dignidad y su libertad, que era y es la de todas.</p>
  • <p>Quan es pos&agrave; la primera pedra de la Boqueria el 1840, llegim: &laquo;El Gefe superior pol&iacute;tico va fer el discurs central i el m&eacute;s llarg de l&rsquo;acte. De la Boqueria poc se&rsquo;n parl&agrave;; sabem que quan s&rsquo;invoca una i altra vegada la Patria, malament: s&rsquo;amaguen realitats ingrates i aquelles que es tapen acostumen a ser les m&eacute;s importants, com s&oacute;n el malestar general, repressions, atur, greus difer&egrave;ncies socials, els preus dels aliments, etc. Patria &eacute;s una paraula carregada d&rsquo;ideologia que d&oacute;na peu a l&rsquo;arbitrarietat i a actuacions autorit&agrave;ries desp&ograve;tiques. En nom d&rsquo;aquella, quants milions d&rsquo;humans no han estat enviats al dolor i la mort mitjan&ccedil;ant les guerres, en nom de la defensa de col&ograve;nies, de la democr&agrave;cia&hellip; tot per la Patria.&raquo; (&hellip;)</p> <p>Sobre els bolets: &laquo;En principi, aquest aliment que tant ens connecta amb la naturalesa per la seva olor, gust, generositat i simplicitat, no pagava impostos a les portes de la ciutat, fins que l&rsquo;augment del seu consum va fer que tamb&eacute; fossin penalitzats; la gent protest&agrave; dient que a aquell pas tamb&eacute; haurien de pagar el julivert i els cargols, que tamb&eacute; creixien als patis de les cases, i el maig de 1853 s&rsquo;aconsegu&iacute; que els bolets foren eximits de tasses a la ciutat.&raquo; (&hellip;)</p> <p>El dia a dia: &laquo;La Boqueria era un term&ograve;metre que mesurava cada dia all&ograve; que es respirava i esdevenia a Barcelona; les converses entre compradores i venedores de confian&ccedil;a allargaven les petites transaccions; sortien problemes familiars i personals, s&rsquo;abocaven les pen&uacute;ries que vivia cada una de les parts amb intercanvi de confid&egrave;ncies, amb la recerca i necessitat de ser escoltat i rebre un altre parer; tamb&eacute; es compartien les opinions sobre si de veritat vindrien temps millors, o pel contrari tot encara podria empitjorar. L&rsquo;abundor i les sobres de menjar exposades a les taules no volia dir que els venedors anessin tots ells sobrats de b&eacute;ns i diners, per&ograve; en el seu conjunt, aquelles muntanyes d&rsquo;aliments contrastaven amb la mis&egrave;ria de molta gent; abund&agrave;ncia que descarnava les escenes de fam i raquitisme que arrossegaven tants cossos, molts d&rsquo;ells infantils.&raquo;</p> <p>La vaga general de 1902: &laquo;Nombrosos grups de venedors i venedores recorrien els carrers on hi havia tamb&eacute; botigues de fruites i verdures les quals, aprofitant-se de l&rsquo;escassetat de productes del camp, els venien ara a preus molt alts. Els piquets exigien que tanquessin les portes; la majoria ho feien i els que s&rsquo;hi resistien contemplaven com patates, tom&agrave;quets i altres productes rodolaven pel carrer.&raquo;</p> <p>La postguerra, 1939: &laquo;A la Boqueria es parlava fluixet quan es preguntava per la fam&iacute;lia, perqu&egrave; la majoria restaven mutilades, amb components a l&rsquo;exili o empresonats o als camps, d&rsquo;altres executats&hellip; La por a tants confidents que els podies tenir a la mateixa cua del mercat o passejant, per&ograve; sempre escoltant per delatar i fer m&egrave;rits.&raquo;</p>
  • <p>Fa vuitanta anys, el 1938, quan la desgraciada guerra civil espanyola s&rsquo;atansava a la seva fi, va apar&egrave;ixer aquest llibre. El moment no era pas el m&eacute;s propici i l&rsquo;obra va tenir poca divulgaci&oacute; i menys despr&eacute;s amb l&rsquo;arribada dels vencedors en que va ser proscrita. Des de llavors nom&eacute;s la trobem en algunes biblioteques; el que &eacute;s, per&ograve;, m&eacute;s sorprenent i trist a la vegada, &eacute;s que mai m&eacute;s no hagi estat reeditada.</p> <p>Profundament observador, Emili Salut fou a la vegada un home cr&iacute;tic i solidari. Les imatges escrites que deix&agrave; en aquestes p&agrave;gines son la d&rsquo;un ser reflexiu que ha ent&egrave;s molt b&eacute; quina &eacute;s la condici&oacute; dels humans sota el domini dels poderosos amb l&rsquo;auxili de les forces d&rsquo;ordre. Es tracta d&rsquo;un text fonamental per a con&egrave;ixer com s&rsquo;educava, es treballava i vivia al barri del Raval a les acaballes del segle XIX i el primer ter&ccedil; del XX. I el m&eacute;s important, quines eren les relacions socials entre els seus habitants. Emili Salut era un home del carrer, es guanyava la vida com a pintor de parets; no era un lletrat i aix&ograve; el lector ho veur&agrave; ben aviat. De fet aquesta &eacute;s l&rsquo;&uacute;nica obra que li coneixem; la seva finalitat la deixa ben clara al pr&ograve;leg: &laquo;No tinc pas la pretensi&oacute; de voler oferir belles p&agrave;gines d&rsquo;est&egrave;tica liter&agrave;ria, perqu&egrave; l&rsquo;essencial idea que em guia &eacute;s la descripci&oacute; de l&rsquo;intens sofriment d&rsquo;unes innominades generacions&hellip;&raquo;</p> <p>L&rsquo;autor desgrana els records que m&eacute;s impacte deixaren a la seva vida transcorreguda al Raval. Inicia les seves viv&egrave;ncies amb el cap&iacute;tol &ldquo;Inf&agrave;ncia dissortada,&rdquo; la seva i la de tants infants en aquella trista escola nacional, encara enreixada, la m&eacute;s gran de la ciutat, que fins feia poc havia estat la Galera, al carrer de Sant Pau, anterior a la Pres&oacute; vella o d&rsquo;Am&agrave;lia. Entre els jocs de la mainada pels carrers hi havia el de reproduir, amb ninots fets a m&agrave;, l&rsquo;estrangulament de petits animalons imitant les execucions p&uacute;bliques al garrot que alguna d&rsquo;aquella quitxalla havia presenciat. Recorda l&rsquo;arribada a Colon de les tropes espanyoles despr&eacute;s de la p&egrave;rdua de les darreres col&ograve;nies d&rsquo;Am&egrave;rica, amb els milers de soldats enllitats, &ndash;altres milers ja enterrats&ndash; tots presidits per generals rebuts com a victoriosos per una monarquia corrupta, en lloc d&rsquo;haver estat jutjats com a responsables de tanta p&egrave;rdua i mort. Ens deixa patent la dolorosa situaci&oacute; de les dones, maltractades a la f&agrave;brica on rebien el nom de &ldquo;xinxes de f&agrave;brica&rdquo; i en molts casos pels mateixos marits, aix&iacute; com l&rsquo;humillant estat de la prostituci&oacute; al barri.</p> <p>L&rsquo;amistat amb Salvador Segu&iacute;, malgrat les difer&egrave;ncies que existiren entre ells dos, mostra aspectes que no han estat reconeguts en la major part de les biografies del Noi del Sucre. El temps d&rsquo;esbarjo i distracci&oacute; omple un dels cap&iacute;tols m&eacute;s rics del llibre: gent que anava fins el Tor&iacute; de la Barceloneta on s&rsquo;hi feia tota mena de representacions recreatives; d&rsquo;altra assistia a les diverses sales de teatre i ball, i molta m&eacute;s que omplia els bars i les tavernes que amb bona quantitat hi havia al barri; llocs en els quals en uns s&rsquo;hi jugava diners a cartes o a l&rsquo;atzar i en altres es discutia la situaci&oacute; que es vivia als tallers i f&agrave;briques. Tamb&eacute; eren llocs on es treballava en la captaci&oacute; de militants per als sindicats o partits; no cal dir com l&rsquo;anarquisme era el moviment que m&eacute;s acollida i simpatia rebia.</p> <p>Relata les greus condicions de vida dels nens i nenes que als deu anys entraven a treballar, la mis&egrave;ria que hi havia a les entranyes de les f&agrave;briques del barri, mis&egrave;ria que perdurava i donava pas a la que despr&eacute;s trobaven a casa. Ja m&eacute;s grans, tot els ballava entre l&rsquo;esperan&ccedil;a i l&rsquo;acci&oacute; revolucion&agrave;ria a la qual s&rsquo;hi arribaria mitjan&ccedil;ant mobilitzacions i vagues generals com les de 1902, 1909, 1917 amb les onades repressives dels governs de torn. Mereix ser llegit amb atenci&oacute; el cap&iacute;tol dedicat a la Setmana Tr&agrave;gica, on l&rsquo;autor n&rsquo;explica no nom&eacute;s els fets m&eacute;s coneguts sin&oacute; tamb&eacute; els sentiments i les afeccions dels seus protagonistes quan es llan&ccedil;aren a totes cansats de tantes mentides i enganys que rebien per tal de sostenir els interessos colonials de la burgesia i l&rsquo;estament militar.</p> <p>El llibre ens mostra amb cruesa i bondat la realitat del Raval com poques vegades s&rsquo;ha fet; p&agrave;gines de den&uacute;ncia, narraci&oacute;, hist&ograve;ria i coneixement profund de l&rsquo;esperit hum&agrave; que deixen, molt enrere, inflats escrits de contingut social, hist&ograve;ric i pol&iacute;tic. Pel que fa a la present edici&oacute;, hem optat per deixar intacta la sintaxi i la grafia de l&rsquo;autor per no treure-li for&ccedil;a i respectar-li l&rsquo;estil; sols en el cas d&rsquo;unes quantes paraules que avui ens son estranyes o desconegudes, hem posat el seu significat al peu de la mateixa p&agrave;gina.</p>
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