biografía

  • Una vida atravesada por la persecución nazi, la resistencia política, el amor y la escritura. Natalia Ginzburg: la escritora que convirtió lo cotidiano en literatura
  • Una reivindicació de la figura de Josep Anselm Clavé, en el bicentenari del seu naixement
  • <p>El t&iacute;tulo de este libro, <em>Roberto Bola&ntilde;o: Real Infrarrealista</em>, de Ra&uacute;l Silva de la Mora, es una suma de conversaciones y entrevistas por m&aacute;s de veinticinco a&ntilde;os de este periodista mexicano, al modo de la pesquisa de Mario Santiago y Arturo Belano en su emblem&aacute;tica novela <em>Los detectives salvajes</em>. Hace un elocuente gui&ntilde;o a lo que en la novela es ficci&oacute;n, para aportar con estos in&eacute;ditos testimonios inscritos en la realidad, sabiendo que lo real es tambi&eacute;n un campo minado por la ficci&oacute;n.</p> <p>&iquest;Qu&eacute; fue y c&oacute;mo empez&oacute; el Infrarrealismo? El libro hace una revisi&oacute;n de la memoria colectiva de entonces y ayuda a reconstruir aquella una &eacute;poca fundamental para la vida y la obra de Roberto Bola&ntilde;o en M&eacute;xico de los 70&rsquo;s. Son ahora sus amigas y sus amigos quienes tienen la palabra, a trav&eacute;s de recuerdos que brotan desde distintas afinidades, pero tambi&eacute;n desde una memoria que es cr&iacute;tica de aquel movimiento. Aqu&iacute; no est&aacute;n Arturo Belano ni Ulises Lima ni Jacinto Requena ni X&oacute;chitl Garc&iacute;a, ni Felipe M&uuml;ller, ni Rafael Barrios&hellip; Todas ellas y ellos pertenecen a ese mundo cuya riqueza se manifiesta en las infinitas maneras en que <em>Los detectives salvajes</em> ha sido le&iacute;da en chino mandar&iacute;n, franc&eacute;s, turco, ingl&eacute;s, griego, dan&eacute;s&hellip;</p> <p><em>Roberto Bola&ntilde;o: Real Infrarrealista</em> no se propone con un af&aacute;n hist&oacute;rico zanjar la biograf&iacute;a del joven Bola&ntilde;o, como tampoco tiene la pretensi&oacute;n de diseccionar los episodios que configuran el camino de un escritor que vimos consagrarse, pues como toda suma de testimonios corre el riesgo de novelar. Ser&aacute;n las lectoras y lectores quienes orienten su manera de internarse en estas p&aacute;ginas y sus voces. A 25 a&ntilde;os de la publicaci&oacute;n de <em>Los detectives salvajes</em>, a 70 del nacimiento y 20 de la muerte de Roberto Bola&ntilde;o, esta memoria es una suerte de incitaci&oacute;n para lanzarse a los caminos, nuevamente.</p>
  • <p>El prop&ograve;sit d&rsquo;aquesta recerca era esbrinar qui era Josep Ros i Serra, principal promotor de la Cooperativa del Forn del Vidre, i a la vegada saber per qu&egrave; Joan Peir&oacute; i Belis, dirigent anarcosindicalista, quan va sentir-se amena&ccedil;at pels pistolers de la patronal, va decidir venir a Matar&oacute;. </p> <p>Per desvetllar aquestes inc&ograve;gnites, ens hem endinsat en el moviment obrer i cooperatiu mataron&iacute; en les primeres d&egrave;cades del s.XX. Descobrim que Josep Ros va ser un republic&agrave; federal, l&iacute;der sindicalista del ram del vidre i organitzat a la Federaci&oacute; Espanyola del Vidre i del Cristall, on compartir&agrave; lluites sindicalistes amb J. Peir&oacute;, el qual a partir de 1916 en seria president. El moviment obrer a Matar&oacute; des de feia molt temps tenia un nucli significatiu d&rsquo;anarcosindicalistes, i com a tal, els principals dirigents van participar en el Congr&eacute;s Regional de la CNT de Sants del 1918. </p> <p>En refer&egrave;ncia al moviment cooperatiu aquest estudi ens ha perm&egrave;s descobrir noves cooperatives, moltes d&rsquo;elles extingides i tamb&eacute; poder completar, en documents notarials i familiars, els inicis de la Cooperativa del Forn del Vidre. En aquest &agrave;mbit tamb&eacute; ens hem pogut submergir en el moviment republic&agrave; federal d&rsquo;aquell temps, amb els seus ideals a favor d&rsquo;una societat laica i d&rsquo;una escola racionalista. Tots aquests valors formaven part de la ideologia de Josep Ros i Serra i de la majoria dels que formaven la Cooperativa del Forn del Vidre.</p>
  • <p>Mar&iacute;a Sabina fue mucho m&aacute;s que una curandera ind&iacute;gena mexicana: &laquo;Soy sabia desde el vientre mismo de mi madre&raquo;, sol&iacute;a decir. Nacida a fines del siglo XIX en Oaxaca, tuvo la dura infancia de los campesinos pobres: hambre cr&oacute;nica, faenas agr&iacute;colas, matrimonio adolescente. Descubri&oacute; por s&iacute; misma el poder curativo de ciertos hongos, los ni&ntilde;os santos, que, mediante visiones luminosas, le transmitieron el conocimiento milenario que ella iba a emplear para curar a cientos de personas sufrientes. Casada dos veces y dos veces viuda, tuvo muchos hijos, pero casi todos fallecieron pronto.</p> <p>A mitad del siglo XX, su fama se dispar&oacute; fuera de su entorno inmediato, a causa de su encuentro con Robert Gordon Wasson, exitoso banquero que se confirmar&iacute;a como el pionero de la etnomicolog&iacute;a. A partir de entonces, Huautla, residencia de la chamana, se volvi&oacute; lugar de peregrinaci&oacute;n de hippies, cient&iacute;ficos, escritores o gente en busca de un estado alterado de conciencia, y durante su vejez Mar&iacute;a Sabina padeci&oacute; el activo rechazo de sus vecinos por haber compartido sus saberes ancestrales.</p> <p>En este libro, &Aacute;lvaro Estrada nos ofrece una autobiograf&iacute;a oral de la sabia de los hongos. Tras largas conversaciones y luego de atestiguar los rituales de los que ella se val&iacute;a, el autor presenta al mundo occidental una cosmovisi&oacute;n fascinante en la que la sencillez y la crudeza de una vida llena de dificultades se enhebran con relatos de gran misticismo.</p>
  • <p>Vicent Andr&eacute;s Estell&eacute;s &eacute;s un dels poetes fonamentals de la literatura catalana. La seua obra &eacute;s una narraci&oacute; &iacute;ntima i universal de la nostra hist&ograve;ria recent: la mort i la fam, l&rsquo;horror de la guerra, la crua postguerra i la derrota col&middot;lectiva. Per&ograve; tamb&eacute; la resist&egrave;ncia, l&rsquo;esperan&ccedil;a, la lluita constant i la fr&agrave;gil alegria.</p> <p>En aquest llibre &uacute;nic, la primera biografia sobre Vicent Andr&eacute;s Estell&eacute;s, el m&uacute;sic i escriptor Pau Alabajos ens acosta al recorregut vital del poeta amb motiu de la celebraci&oacute; del centenari del seu naixement. Un viatge que parteix dels seus poemes clau per mostrar-nos la vessant m&eacute;s humana d&rsquo;Estell&eacute;s. El fill del forner de Burjassot. El periodista comprom&egrave;s acomiadat pel diari on treballava. El poeta que es conjura amb la causa dels explotats i la reconstrucci&oacute; d&rsquo;un pa&iacute;s ven&ccedil;ut. Que igual recitava en una associaci&oacute; de ve&iuml;ns que rebia els m&agrave;xims guardons de les lletres catalanes. Que es convert&iacute; en emblema i mat&egrave;ria primera del moviment popular de la Nova Can&ccedil;&oacute;.</p> <p>I que, mentre la nostra xarxa cultural de base el reconeixia arreu del pa&iacute;s, era perseguit i amena&ccedil;at per la dreta franquista que encara avui l&rsquo;intenta censurar. El poeta que va esdevenir la veu d&rsquo;un poble.</p>
  • Urtain

    21,50
    <p>En <em>Urtain</em>, Felipe de Luis Manero ha recreado la vida y la muerte de aquel boxeador que fue un aut&eacute;ntico &laquo;&iacute;dolo de masas&raquo; en los a&ntilde;os finales de la dictadura; un h&eacute;roe popular en el que la gente del com&uacute;n deposit&oacute; la esperanza de, por una vez, ganar algo. Y, m&aacute;s all&aacute; de contarnos la historia tr&aacute;gica del inesperado camino de Urtain a las alturas, de sus peripecias &mdash;con sus claroscuros&mdash; y de su posterior e irremediable ca&iacute;da en desgracia, el autor ha trazado con este libro un sugerente retrato de la Espa&ntilde;a tardofranquista.</p>
  • <p>L'obra de Josep Llunas i Pujals &eacute;s de les poques d'autors de l'Estat espanyol que pot ser contrastada amb la dels grans te&ograve;rics de l'anarquisme europeu de finals del segle XIX. En aquesta publicaci&oacute;, a partir d'una tria de textos de Llunas que ha fet Jordi Mart&iacute; Font, l'il&middot;lustrador Amat Pellej&agrave; construeix una obra original i innovadora que juga amb les imatges de la revista &quot;La Tramontana&quot;, 127 anys despr&eacute;s de la seva publicaci&oacute;.</p> <p>L&rsquo;Amat Pellej&agrave; ha creat 50 il&middot;lustracions per a aquest llibre a partir de la visualitzaci&oacute; de nombroses p&agrave;gines de La Tramontana, la publicaci&oacute; que va crear Josep Llunas el 1881 i que va durar fins al 1896. Les seves creacions parteixen de les il&middot;lustracions d&rsquo;aquesta revista anarquista per&ograve; tenen com a principal caracter&iacute;stica la llibertat creativa i d&rsquo;associaci&oacute;. La tria dels fragments de textos de Llunas que acompanyen les il&middot;lustracions de l&rsquo;Amat l&rsquo;ha feta Jordi Mart&iacute; Font i tenen la intenci&oacute; d&rsquo;apropar les idees i textos de Llunas als lectors i lectores del segle XXI.</p>
  • <p>Som davant la vida i l&rsquo;obra d&rsquo;una dona occitana nascuda el 1851 i militant anarquista i espiritista, ocultista, cristiana, feminista, mil&middot;lenarista; guaridora, m&egrave;dium, somn&agrave;mbula, vident, tiradora de cartes, magnetista; escriptora d&rsquo;articles, drames i poemes. Detinguda i empresonada un cop i un altre, funda un moviment socioreligi&oacute;s anomenat universalisme que fracassa estrepitosament, i dirigeix revistes com el <em>Diari d&rsquo;Ultra-Tomba</em>, <em>El Crist Anarquista</em>, <em>El Salvador dels Malalts</em> i <em>La Revoluci&oacute;</em>.</p> <p>Andrieu emergeix com un terratr&egrave;mol devastador: el d&rsquo;una de les racionalitats subalternes dels salvatges d&rsquo;Occident concebent la destrucci&oacute; del vell m&oacute;n (capital, estats, governs, esgl&eacute;sies i religions, monarquies, tribunals, ex&egrave;rcits) i la creaci&oacute; del m&oacute;n nou.</p> <p>Recerca antropol&ograve;gica, recull de propaganda pel fet llibert&agrave;ria i carta d&rsquo;amor d&rsquo;un antrop&ograve;leg, es tracta de l&rsquo;estudi m&eacute;s profund que s&rsquo;ha fet mai d&rsquo;una &ldquo;dona, mare i obrera&rdquo; que planta cara a la vida amb r&agrave;bia i amor.</p>
  • <p>Despr&eacute;s de viure en primera persona, juntament amb John Reed, la revoluci&oacute; sovi&egrave;tica de 1917, viv&egrave;ncia plasmada en el seu llibre <em>Sis mesos rojos a R&uacute;ssia</em>, el 1920 la periodista Louise Bryant torna a Europa per elaborar un seguit de reportatges per a l&rsquo;International News Service. <em>Miralls de Moscou</em> recull alguns dels articles sobre l&rsquo;URSS que Bryant va escriure per a Hearst en aquesta &egrave;poca. Escrits amb l&rsquo;estil directe, viu i humanista que caracteritza l&rsquo;autora, la selecci&oacute; consta de divuit retrats biogr&agrave;fics de figures pol&iacute;tiques de l&rsquo;&egrave;poca: dirigents sovi&egrave;tics, entre els quals Lenin, Trotski i Kol&middot;lontai, o d&rsquo;altres, com el patriarca Tikhon o Enver Paix&agrave;.</p> <p>&laquo;En aquest llibre he intentat mostrar els dirigents de la revoluci&oacute; tal com s&oacute;n, com els he conegut a casa seva, on no penetra la resplendor vermella i on viuen com la resta d&rsquo;homes&raquo;.</p>
  • <p>Aquest llibre intenta abordar de forma hist&ograve;rica la primera &egrave;poca de la milit&agrave;ncia obrera i sindical del conegut dirigent anarcosindicalista catal&agrave; Joan Peir&oacute;, la qual va desenvolupar-se a la ciutat de Badalona durant el per&iacute;ode que va de 1905 fins el 1920. Probablement &eacute;s l'&egrave;tapa menys coneguda de Joan Peir&oacute;, aquella que podr&iacute;em dir de formaci&oacute; i g&egrave;nesi de les seves idees posteriors a l'entorn del sindicalisme revolucionari i l'anarcosindicalisme com a for&ccedil;a transformadora de la societat.</p>
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