descolonial

  • <p>La autora trata de responder a la pregunta de &iquest;qu&eacute; pasa en la lucha de las mujeres zapatistas?, descubriendo hilos significativos, trayectorias, andares y desandares. La revisi&oacute;n panor&aacute;mica demuestra que es un movimiento de mujeres que ha logrado trabajar tres d&eacute;cadas enmarcado, asociado, emparejado, con los varones zapatistas. Y ellas no se llaman a s&iacute; mismas feministas, pero desarrollan propuestas significativas en torno a los derechos de mujeres, la paridad, el crecimiento y la <em>compartici&oacute;n</em> de la autoridad. Es una lucha de mujeres muy exitosa, como movimiento social, pol&iacute;tico y feminista.</p> <p>Las zapatistas han logrado como colectivo de mujeres, y sin disensiones insuperables, perma&shy;necer como parte del movimiento amplio zapatista, y compartir dignidad, lucha, todo, con los varones. Esa es una de las extraordinarias experiencias que hay que analizar.</p>
  • <p>James Baldwin ens adverteix, amb convicci&oacute;, claredat i passi&oacute;, de la urg&egrave;ncia de combatre el racisme, en una obra plenament vigent sis d&egrave;cades despr&eacute;s de la publicaci&oacute; original. En el primer dels dos assaigs que componen l&rsquo;obra, &laquo;El meu calab&oacute;s trontoll&agrave;: Carta al meu nebot en el primer centenari de l&rsquo;Emancipaci&oacute;&raquo;, Baldwin fa una exposici&oacute; atenta i determinada sobre qu&egrave; vol dir ser negre als Estats Units i explica la l&ograve;gica perversa del racisme americ&agrave;.</p> <p>&laquo;Al peu de la creu: Carta escrita des d&rsquo;una regi&oacute; del meu pensament&raquo; narra el seu viatge espiritual per l&rsquo;Esgl&eacute;sia despr&eacute;s d&rsquo;una crisi de fe als catorze anys i la seva trobada amb Elijah Muhammad, el l&iacute;der de la Naci&oacute; de l&rsquo;Islam; o les seves reflexions sobre la figura i el pensament de Malcolm X. De principi a fi, Baldwin ens urgeix a confrontar-nos amb les institucions opressives de la ra&ccedil;a, la religi&oacute; i la condici&oacute; de naci&oacute; mateixa, i insisteix que la resist&egrave;ncia compartida entre negres i blancs &eacute;s l&rsquo;&uacute;nic cam&iacute; per tirar endavant.</p> <p>De la mateixa manera que &eacute;s un balan&ccedil; del passat racista d&rsquo;Am&egrave;rica, 'La pr&ograve;xima vegada, el foc' tamb&eacute; &eacute;s una crida alta i clara a preocupar-se, tenir valentia i amor, i una llum per al cam&iacute;.Una reflexi&oacute; commovedora i &iacute;ntima sobre la naturalesa de la ra&ccedil;a i la naci&oacute; nord-americana que ha inspirat generacions d&rsquo;escriptors i pensadors, publicada per primera vegada el 1963, el mateix any que la Marxa sobre Washington.</p>
  • <p>El presente libro es un compendio de la evoluci&oacute;n que han sufrido el pensamiento y la metodolog&iacute;a de su autor, y con ello, el propio concepto y contenido del pensamiento decolonial. En sus distintos cap&iacute;tulos, se puede comprobar la importancia que tuvo el movimiento antiimperialista y el pensamiento de los autores afro-caribe&ntilde;ios en el or&iacute;gen de los estudios poscoloniales, para luego pasar a las matizaciones y cambios que se fueron produciendo en ellos con el paso de los a&ntilde;os.</p> <p>El &uacute;ltimo bloque, &quot;Crisis de la modernidad colonial y conciencia antisist&eacute;mica&quot;, se centra en lo acontecido en los tiempos m&aacute;s recientes, con la quiebra del paradigma de la Modernidad occidental (y, por consiguiente, de la hegemon&iacute;a estadounidense y del sistema neoliberal) para abrir paso a las distintas alternativas que se han ido forjando en este tiempo, con especial atenci&oacute;n a la experiencia latinoamericana.</p> <p>A lo largo de sus p&aacute;ginas el lector se encontrar&aacute; con uno de los pensadores m&aacute;s importantes e impactantes de la llamada teor&iacute;a decolonial latinoamericana y caribe&ntilde;a, adem&aacute;s de figura clave de los movimientos antiimperialistas y decoloniales en el siglo XXI, y un te&oacute;rico fundamental para comprender las luchas antirracistas desarrolladas por diferentes comunuidades, minor&iacute;as y pueblos a lo largo y ancho del planeta.</p>
  • <p>El llenguatge oficial sobre la igualtat homes-dones &eacute;s un repertori de viol&egrave;ncies: assetjament, violaci&oacute;, maltractament, feminicidi. Aquestes paraules designen una cruel realitat. Per&ograve; no en dissimulen una altra? La de les viol&egrave;ncies que es cometen amb la complicitat de l&rsquo;Estat. En aquesta obra, Fran&ccedil;oise Verg&egrave;s denuncia la tend&egrave;ncia securit&agrave;ria de la lluita contra el sexisme. En focalitzar-nos sobre els &laquo;homes violents&raquo;, eludim preguntar-nos sobre els or&iacute;gens d&rsquo;aquesta viol&egrave;ncia. Per a l&rsquo;autora, no hi ha cap dubte: el capitalisme racial, els populismes ultraconservadors, la destrucci&oacute; dels pa&iuml;sos del Sud per les guerres i els saqueigs imperialistes, els milions de persones exiliades i la recrudesc&egrave;ncia carcer&agrave;ria posen les masculinitats al servei d&rsquo;una pol&iacute;tica de mort. Contra l&rsquo;esperit del temps, Fran&ccedil;oise Verg&egrave;s ens insta a rebutjar l&rsquo;obsessi&oacute; punitiva de l&rsquo;Estat, en benefici d&rsquo;una just&iacute;cia reparadora.</p> <p>&laquo;Davant d&rsquo;aquesta allau de viol&egrave;ncies sist&egrave;miques, als mecanismes i als discursos estatals de &laquo;protecci&oacute;&raquo; els costa dissimular les l&ograve;giques de racialitzaci&oacute; que els sustenten. N&rsquo;hi ha prou de figurar-se la dist&agrave;ncia infranquejable entre, d&rsquo;una banda, la inflaci&oacute; dels discursos sobre la protecci&oacute; de les dones i de la gent m&eacute;s vulnerable i, de l&rsquo;altra, les mesures i les lleis que incrementen brutalment la precarietat i la viol&egrave;ncia institucional. Aquests contrastos tracen una frontera entre qui pot i ha de ser protegit i qui no pot o no ha de ser-ho. Aquesta divisi&oacute; entre una humanitat que tindria dret a la protecci&oacute; i una altra que en pot ser exclosa (gaireb&eacute; per natura) continua sent, per a mi, una divisi&oacute; tangible, organitzadora del m&oacute;n social. Parlar de protegir les dones de les viol&egrave;ncies sist&egrave;miques no es pot concebre d&rsquo;acord amb un plantejament binari, de dones v&iacute;ctimes i homes botxins, en qu&egrave; es tractaria de confiar el rol de protector a l&rsquo;estat mascle, violador, at&egrave;s que els feminicidis s&oacute;n l&rsquo;expressi&oacute; &uacute;ltima d&rsquo;un cont&iacute;nuum de poder que comen&ccedil;a per la imposici&oacute; de les desigualtats socials i econ&ograve;miques, l&rsquo;assetjament sexual, les viol&egrave;ncies sexuals i les representacions sexistes que estructuren l&rsquo;imaginari social i l&rsquo;espai p&uacute;blic&raquo;.</p>
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