gènere

  • <p>El relat m&eacute;s popular sobre la transsexualitat ha assenyalat que el malestar que tenim resideix en el nostre cos i que la soluci&oacute; &eacute;s transformar-lo. Tanmateix, altres veus han volgut impugnar aquest relat amb noves preguntes: i si l&rsquo;origen del nostre malestar no estigu&eacute;s al nostre cos?, continuar&iacute;a el remei trobant-se al cos? Trobar una resposta a aquestes q&uuml;estions &eacute;s un exercici col&middot;lectiu que fa d&egrave;cades que s&rsquo;est&agrave; forjant. Aquest llibre &eacute;s part d&rsquo;aquest exercici, de la batalla per guanyar el relat sobre l&rsquo;origen del malestar de les persones trans i aix&iacute; despla&ccedil;ar el discurs del cos equivocat per proporcionar una altra proposta. O, dit d&rsquo;una altra manera: aquests cossos nostres, que ens van dir que estaven equivocats, volem reconquerir-los.</p>
  • <p>Masechaba &eacute;s una jove metgessa que s&rsquo;enfronta a nombrosos conflictes: l&rsquo;esgotament que li genera ser testimoni d&rsquo;un sistema de salut p&uacute;blica amb greus mancances, el distanciament amb una mare profundament religiosa que li impedeix assumir la mort del seu germ&agrave;, els temors m&eacute;s profunds que confessa a la seva terapeuta&hellip; Floresc&egrave;ncia &eacute;s una novel&middot;la absolutament commovedora que, amb una prosa punyent, explora els conflictes racials, econ&ograve;mics i de g&egrave;nere de la Sud-&agrave;frica postapartheid. Una obra de Kopano Matlwa que torna a demostrar la seva capacitat d&rsquo;abordar, de manera &iacute;ntima i emotiva, problemes pol&iacute;tics de gran complexitat. Una hist&ograve;ria de superviv&egrave;ncia que captura la confusi&oacute; d&rsquo;una generaci&oacute; de joves sud-africans que van cr&eacute;ixer amb el somni de Mandela i que es topen amb la crua realitat de la corrupci&oacute;, la xenof&ograve;bia, el masclisme i la pobresa que impregna les nostres societats.</p>
  • <p>Aquesta no &eacute;s una hist&ograve;ria de fades, sin&oacute; una de bruixes i resist&egrave;ncies, a l&rsquo;origen de la qual trobem el genocidi, l&rsquo;assetjament i el control disciplinari dels cossos de milers de dones a Europa, l'&Agrave;frica, l'&Agrave;sia i Am&egrave;rica.</p> <p>Algunes de les moltes lli&ccedil;ons pol&iacute;tiques que podem extreure de Caliban i la bruixa s&oacute;n la implantaci&oacute; d'una nova divisi&oacute; sexual del treball, la desmitificaci&oacute; de la foscor de l'edat mitjana o la diluci&oacute; de les pr&agrave;ctiques socials basades en els b&eacute;ns comunals per part d'un capitalisme embrionari.</p> <p>Tant la transformaci&oacute; del model productiu com el fen&ograve;men incipient d'acumulaci&oacute; de riquesa van desembocar en un canvi d'ordre social que va &laquo;naturalitzar&raquo; la viol&egrave;ncia cap a les dones, alhora que les arraconava a l'espai dom&egrave;stic. A partir d'una profunda investigaci&oacute; hist&ograve;rica, Federici ens ensenya els or&iacute;gens del m&oacute;n en qu&egrave; vivim, un m&oacute;n on les viol&egrave;ncies dels sistemes capitalista, patriarcal i colonial continuen vigents i ens demostren que la ca&ccedil;a de bruixes i els seus efectes hist&ograve;rics es cronifiquen fins als nostres dies.</p>
  • <p>El Despertar, publicat el 1899 als Estats Units va provocar un esc&agrave;ndol considerable i un rebuig generalitzat. El llibre presenta una dona de bona fam&iacute;lia volent ser alguna cosa m&eacute;s que muller i mare. Una cosa inaudita. Kate Chopin, l&rsquo;autora, va morir al cap de cinc anys de la seva publicaci&oacute; sense haver escrit gaireb&eacute; res m&eacute;s. El llibre va ser redescobert per acad&egrave;mics als anys seixanta, moment en que la societat Nord Americana estava experimentant canvis socials radicals. El 1964 el llibre era impr&egrave;s novament i es publicava la primera biografia completa de l&rsquo;autora; a principis dels anys 70 era un cl&agrave;ssic feminista; a finals de segle era, simplement, un cl&agrave;ssic de la literatura. Des d&rsquo;aleshores ha estat tradu&iuml;t a dotzenes de lleng&uuml;es i convertit en pel&middot;l&iacute;cula dues vegades. Tot i que El despertar va destruir la carrera de Chopin com escriptora, tamb&eacute; en va assegurar el seu llegat literari.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&ldquo;Edna es va quedar a la galeria frontal mentre ell marxava de casa, i va trencar, absent, uns quants brins del llessam&iacute; que creixia enfilat en una tanca de reixeta. Va olorar les flors i se les va encastar al pit del seu vestit blanc. Els nens arrossegaven pel caminet un carret&oacute; petit, que havien omplert de troncs i branques. La quarterona els seguia amb passes r&agrave;pides, i havia assumit per a l&rsquo;ocasi&oacute; una animaci&oacute; i una celeritat fict&iacute;cies. Un venedor de fruita lloava la seva mercaderia al carrer.</p> <p>Edna mirava directament al seu davant amb una expressi&oacute; abstreta a la cara. No li interessava res del seu voltant. El carrer, els nens, el venedor de fruita, les flors que creixien al dessota dels seus ulls, tot era part indestriable d&rsquo;un m&oacute;n estrany que de sobte havia esdevingut antag&ograve;nic.&rdquo;</p>
Ir a Arriba