Liberación nacional

  • <p>La Uni&oacute; dels Catalans Independentistes (UCI) va ser la primera organitzaci&oacute; catalana que incorpor&agrave; sense ambages la paraula independ&egrave;ncia a les seves sigles. Entitat promoguda pel Catalunya. Grop Nacionalista Radical, de Santiago de Cuba, es va constituir l&rsquo;any 1943 amb l&rsquo;objectiu d&rsquo;aplegar els catalans residents a l&rsquo;exterior a red&oacute;s d&rsquo;una estrat&egrave;gia independentista que, alhora, don&eacute;s suport a la resist&egrave;ncia que el Front Nacional de Catalunya lliurava contra la dictadura franquista des de l&rsquo;interior.</p> <p>Aquest llibre estudia els antecedents i les causes de la configuraci&oacute; de l&rsquo;UCI, i se&rsquo;n relata la traject&ograve;ria i l&rsquo;extensi&oacute; a M&egrave;xic, on se n&rsquo;estructur&agrave; una delegaci&oacute;. Finalment, s&rsquo;expliquen les raons de la seva desaparici&oacute; el 1959. Reprenent la l&iacute;nia de recerca encetada amb <em>Els or&iacute;gens de l&rsquo;independentisme catal&agrave; a Cuba</em> (Edicions del 1979, 2017), Ferm&iacute; Rubiralta i Casas aprofundeix en la hist&ograve;ria pol&iacute;tica de la di&agrave;spora catalana a Am&egrave;rica i reconstrueix la cronologia de les reivindicacions separatistes primerenques, que, com explica, no sorgiren als Pa&iuml;sos Catalans sin&oacute; a l&rsquo;illa de Cuba.</p>
  • <p>Reconocer la identidad nacional y considerar sus derechos fue una de las cuestiones problem&aacute;ticas que tuvo que abordar la socialdemocracia, en debates que produjeron propuestas dispares. Lenin lo abord&oacute; desde el plano y la perspectiva de la lucha contra el Imperio zarista, con una composici&oacute;n nacional m&uacute;ltiple en la que la hegemon&iacute;a correspond&iacute;a a la naci&oacute;n del Zar, la rusa; elabor&oacute; en ese contexto y con la mirada puesta siempre en las exigencias de la lucha una doctrina compleja de la autodeterminaci&oacute;n, sobre la base de la preeminencia de la identidad de clase y la unidad de las clases trabajadoras en esa lucha y en el nuevo estado que de ella habr&iacute;a de surgir. El tr&aacute;nsito de la toma del poder a la construcci&oacute;n del estado revolucionario le llev&oacute; a a&ntilde;adir la consideraci&oacute;n del federalismo como medio para establecer y mantener su unidad. Tras la muerte de Lenin, Stalin manipul&oacute; aquella doctrina compleja, reduci&eacute;ndola y desnaturaliz&aacute;ndola, llegando a oponer autodeterminaci&oacute;n y federalismo, en el transcurso de una transformaci&oacute;n sectaria de la pol&iacute;tica de la Internacional Comunista establecida hasta 1922. La rectificaci&oacute;n de ese curso sectario a partir de 1935, el giro del Frente Popular, llev&oacute; no solo a la recuperaci&oacute;n del sentido inicial del autodeterminismo leninista sino a ampliar la mirada de la Internacional Comunista hacia las identidades nacionales mayoritarias, cuyo contenido popular y democr&aacute;tico estaba amenazado por la eclosi&oacute;n de los nacionalismos, de manera particular por los fascistas.</p>
  • <p>Thomas Sankara continua sent una figura revolucion&agrave;ria de primer ordre per al joven afric&agrave; en lluita. Durant el seu pas breu per&ograve; fulgurant al capdavant de Burkina Faso, interromput pel seu assassinat el 1987, el jove oficial va marcar la hist&ograve;ria del pa&iacute;s i de l&rsquo;&Agrave;frica, aix&iacute; com la mem&ograve;ria de les lluites antiimperialistes.</p> <p>En aquest recull es poden trobar, m&eacute;s enll&agrave; dels discursos principals de Sankara, discursos in&egrave;dits. A banda de fer un balan&ccedil; regular a la revoluci&oacute;, aborda temes molt importants per a ell: el neocolonialisme, l&rsquo;alliberament de les dones, la lluita contra el deute, la defensa del medi ambient i la lluita contra la desertitzaci&oacute; o el moviment de pa&iuml;sos no alineats.</p> <p>A banda d&rsquo;aquests discursos, convenientment contextualitzats per Bruno Jaffr&eacute;, especialista en la revoluci&oacute; burkinesa i bi&ograve;graf de Sankara, s&rsquo;inclouen, per completar-ne la perspectiva, una biografia del dirigent burkin&egrave;s, la presentaci&oacute; del seu projecte pol&iacute;tic i un balan&ccedil; sobre el seu assassinat. Una obra completa que permet fer-se una idea profunda de l&rsquo;experi&egrave;ncia revolucion&agrave;ria inaudita que hi va haver a Burkina Faso, i del seu l&iacute;der, Thomas Sankara.</p> <p>&laquo;No &eacute;s una p&egrave;rdua de temps, en aquest per&iacute;ode de commemoraci&oacute;, rellegir Sankara per apropiar-se de la seva reflexi&oacute;, que en molts temes (ecologia, feminisme, deute...) va estar avan&ccedil;at al seu temps, i tamb&eacute; del seu balan&ccedil;: fracassos de vegades dram&agrave;tics i &egrave;xits molt de temps subestimats.&raquo; &mdash;R&eacute;mi Carayol, <em>Le Monde Diplomatique</em></p>
  • <p><strong>Antoni Rovira i Virgili</strong> &eacute;s un dels historiadors, pensadors i pol&iacute;tics m&eacute;s rellevants del panorama in-tel&middot;lectual catal&agrave; del segle xx. Aquest l&uacute;cid assaig, escrit en un moment de consolidaci&oacute; del moviment catalanista, &eacute;s una n&iacute;tida radiografia de les mancances nacionals de Catalunya. S&rsquo;hi marquen els objectius que el pa&iacute;s havia d&rsquo;assolir per sobreviure com a col&middot;lectivitat i per aconseguir un major grau d&rsquo;identitat i de consci&egrave;ncia nacionals. Pel seu autor, Catalunya era un poble que calia nacionalitzar. Aquesta petita gran obra de Rovira cont&eacute; el germen del que ser&agrave; el seu pensament pol&iacute;tic i el seu projecte de futur de Catalunya com a naci&oacute;. L&rsquo;estudi del professor Xavier Ferr&eacute;, especialista en l&rsquo;obra de Rovira i Virgili, ajuda a situar <i>La nacionalitzaci&oacute; de Catalunya</i> en el marc hist&ograve;ric en qu&egrave; va ser concebuda.</p>
  • <p>Este texto pretende ser cr&oacute;nica y aprendizaje de la historia m&aacute;s reciente de la Otra Am&eacute;rica Latina. Aquella historia que pueden relatar, y que construyen, los movimientos sociales de las &uacute;ltimas d&eacute;cadas: las mujeres y los hombres de las barriadas populares, de las favelas, de las periferias de las grandes y las peque&ntilde;as ciudades, de los campos y las selvas&hellip; en suma, quienes siempre quedaron en los m&aacute;rgenes del sistema dominante. </p> <p>Hombres y mujeres an&oacute;nimas, campesinado que sobrevive en valles, altiplanos o bosques tropicales. Piqueteros que exigen trabajo y condiciones dignas de vida, y madres con pa&ntilde;uelo blanco que demandan por sus hijas e hijos desaparecidos. Mujeres empoderadas que pugnan por sociedades despatriarcalizadas libres de las violencias machistas y equitativas. Mujeres y hombres afroamericanos e ind&iacute;genas que exigen acabar con el racismo y ver no solo reconocidos sus derechos sino la real posibilidad de ejercerlos. </p> <p>Es as&iacute; la historia de las grandes mayor&iacute;as de esa Nuestra Am&eacute;rica que sigue pidiendo, demandando, empujando, exigiendo acabar con el colonialismo y con el modelo de dominaci&oacute;n neoliberal del &uacute;ltimo medio siglo, para poder construir colectivamente sociedades democr&aacute;ticas y justas. Un verdadero nuevo continente. </p> <p>&laquo;Alg&uacute;n d&iacute;a Am&eacute;rica tendr&aacute; una voz de continente, una voz de pueblo unido. Una voz que ser&aacute; respetada y o&iacute;da; porque ser&aacute; la voz de los pueblos due&ntilde;os de su propio destino&raquo;.<br /> &mdash; Salvador Allende</p>
  • <p>De la irrupci&oacute; d&rsquo;ETA fins al cessament de la seva activitat armada, passant pel naixement de Sortu, l&rsquo;Esquerra Abertzale ha tingut el poder d&rsquo;influ&egrave;ncia per instal&middot;lar en l&rsquo;agenda espanyola un conflicte nacional de manera permanent. &Eacute;s l&rsquo;&egrave;xit de tot un moviment amb una particular forma d&rsquo;organitzar-se, i d&rsquo;una ideologia, unes pr&agrave;ctiques pol&iacute;tiques i uns objectius que s&oacute;n una refer&egrave;ncia per a moviments d&rsquo;arreu del m&oacute;n.</p> <p>El treball que teniu a les mans parla d&rsquo;aquest fenomen i de la seva capacitat per connectar amb una part important de la ciutadania basca desplegant un discurs i unes pr&agrave;ctiques ben allunyades de la pol&iacute;tica tradicional. A partir del relat de dirigents i de militants de base es descriu la traject&ograve;ria hist&ograve;rica, estrat&egrave;gica i vital de l&rsquo;Esquerra Abertzale.</p> <p>De l&rsquo;Esquerra Abertzale se n&rsquo;ha parlat molt. Sovint, a causa de l&rsquo;ombra que de manera constant ETA ha projectat sobre ella. Ens referim a la presumpta relaci&oacute; i/o coordinaci&oacute; entre ETA i l&rsquo;Esquerra Abertzale civil, un vincle que no &eacute;s f&agrave;cil d&rsquo;escatir completament. La clandestinitat dels seus activistes, els interessos amagats o declarats de mitjans de comunicaci&oacute; i de partits pol&iacute;tics, la desinformaci&oacute; i el context pol&iacute;tic &ndash;sempre cruel&ndash;, no ajuden a treure&rsquo;n del tot l&rsquo;entrellat. Parlem d&rsquo;un espai sociopol&iacute;tic divers i m&uacute;ltiple. ETA &eacute;s Esquerra Abertzale, per&ograve; no tota l&rsquo;Esquerra Abertzale &eacute;s ETA.</p> <p>Aquest llibre demostra que nom&eacute;s es pot entendre l&rsquo;Esquerra Abertzale si s&rsquo;estudia de forma din&agrave;mica, tenint en compte la relaci&oacute; i les interconnexions que es donen entre tots aquests grups i els seus discursos, i tamb&eacute; els fets hist&ograve;rics que ha viscut. Aquesta radiografia de l&rsquo;Esquerra Abertzale. S&rsquo;ha escrit a vuit mans, combinant l&rsquo;aportaci&oacute; acad&egrave;mica amb la periodistica.</p>
  • <p>La rebeli&oacute;n catalana de 1640 fue un acontecimiento capital en la Europa del siglo XVII. Sus antecedentes y sus causas &ndash;uno de los ejes de este magistral y cl&aacute;sico estudio&ndash; iluminan extraordinariamente la cuesti&oacute;n, largamente debatida, de la decadencia de Espa&ntilde;a.</p> <p>John H. Elliott perfila con trazo firme el progresivo deterioro de las relaciones entre el Principado de Catalu&ntilde;a y el gobierno de la monarqu&iacute;a en Madrid a lo largo de la primera mitad del siglo XVII. De la feroz represi&oacute;n del bandolerismo catal&aacute;n a la presi&oacute;n que supon&iacute;an las nuevas pol&iacute;ticas centralizadoras de Olivares, la tensi&oacute;n creciente acab&oacute; desembocando en una rebeli&oacute;n que, en &uacute;ltima instancia, desempe&ntilde;&oacute; un papel crucial en el declive espa&ntilde;ol. Investigaci&oacute;n ejemplar y obra fundamental, <em>La rebeli&oacute;n de los catalanes</em> no solo es una lectura esencial para comprender las razones del declive espa&ntilde;ol sino que constituye, igualmente, un caso paradigm&aacute;tico de la lucha perenne entre las libertades regionales y las necesidades de los gobiernos centrales.</p> <div>La presente edici&oacute;n ha sido revisada en su totalidad e incluye, adem&aacute;s, un nuevo pr&oacute;logo del autor y un estudio de los profesores Pablo Fern&aacute;ndez Albaladejo y Julio Pardos Mart&iacute;nez sobre la obra e influencia de J. H. Elliott.</div>
  • <p>Este libro es un manual para entender el conflicto palestino-israel&iacute;, principalmente en sus claves hist&oacute;ricas pero tambi&eacute;n en sus claves sociol&oacute;gicas, geopol&iacute;ticas y, por su puesto, humanitarias. Tras un prefacio en el que se cuentan las circunstancias en las que hace unos a&ntilde;os se escribi&oacute; el texto y unos necesarios mapas para ubicar geogr&aacute;ficamente la zona, se presenta una introducci&oacute;n que avanza buena parte del contexto hist&oacute;rico y que ayuda a resolver muchas de las dudas m&aacute;s comunes sobre el conflicto.</p> <p>Luego el grueso del libro va desgranando cada una de las etapas transcurridas en la zona, siempre haciendo hincapi&eacute; en las diferentes formas de resistencia noviolenta palestina, hasta llegar al Genocidio de Gaza en 2023. Se a&ntilde;ade un cap&iacute;tulo sobre derechos humanos previo al conflicto, y varios anexos: uno con una cronolog&iacute;a, otro con un glosario y finalmente otro sobre las claves geopol&iacute;ticas del &uacute;ltimo a&ntilde;o, que enmarcan el ataque de Israel a Gaza como el culmen de un proceso de apropiaci&oacute;n que se produce en un momento determinado.</p>
  • <p>Hait&iacute; es el pa&iacute;s m&aacute;s pobre de Am&eacute;rica Latina, &iquest;Qu&eacute; m&aacute;s sabemos de Hait&iacute;? &iquest;Por qu&eacute; no sabemos nada m&aacute;s? En 1804, el pueblo de una peque&ntilde;a isla del caribe, Saint Domingue, se declar&oacute; independiente de Francia y dej&oacute; de ser una colonia, convirti&eacute;ndose en la primera naci&oacute;n pol&iacute;ticamente independiente de Am&eacute;rica Latina.</p> <p>Dirigida por Toussaint l&rsquo;Ouverture y Jean Jacques Dessalines, la revoluci&oacute;n de Hait&iacute; &mdash;cuyos inicios son las insurrecciones de negros y mulatos&mdash; comenz&oacute; siendo una rebeli&oacute;n de esclavos que luchaban por su libertad y se transform&oacute; en una guerra por la independencia, en la que un ej&eacute;rcito popular de exesclavos negros se enfrent&oacute; a los ej&eacute;rcitos espa&ntilde;ol e ingles, y derrot&oacute; al ej&eacute;rcito de Napole&oacute;n Bonaparte.</p> <p>Conocer los acontecimientos de &ldquo;la revoluci&oacute;n negra&rdquo; es indispensable para recuperar la conexi&oacute;n entre la miseria actual de Hait&iacute; y el proceso de expropiaci&oacute;n que se desarrolla desde el siglo XV en adelante.</p>
  • <p>En este libro, el autor realiza una f&eacute;rrea defensa de lo que hoy se considera parte de la escuela econ&oacute;mica y pol&iacute;tica que gira en torno a la teor&iacute;a de la dependencia, aquella que afirma que los pa&iacute;ses del centro se desarrollan a costa de los perif&eacute;ricos y que la relaci&oacute;n entre ambos se estructura sobre el robo colonial, la violencia patriarcal, la b&uacute;squeda incesante de beneficios, herencias todas del proyecto de construcci&oacute;n de civilizaci&oacute;n europeo del siglo XVIII. La opini&oacute;n que aqu&iacute; se expresa es que, dada esta epistemolog&iacute;a, el proletariado del n&uacute;cleo imperialista, junto con su burgues&iacute;a, continuar&iacute;a oprimiendo a los &ldquo;trabajadores del Este&rdquo; incluso despu&eacute;s de que se haya llevado a cabo una revoluci&oacute;n socialista en el n&uacute;cleo.</p>
  • <p>&laquo;Soc de la ciutat de Haifa, per&ograve; gaireb&eacute; no recordo la llar de la meva inf&agrave;ncia. Puc veure la zona on jugava de petita, per&ograve; de casa nostra nom&eacute;s en recordo l&rsquo;escala. Se&rsquo;m van endur amb quatre anys, i no vaig tornar a veure Haifa fins molt despr&eacute;s. Vaig tornar a la meva ciutat vint-i-un anys m&eacute;s tard, el 29 d&rsquo;agost de 1969, quan el camarada Salim Issawi i jo vam expropiar un avi&oacute; imperialista i vam tornar a Palestina per retre homenatge al nostre pa&iacute;s ocupat i per mostrar que no hav&iacute;em abandonat la nostra p&agrave;tria. Ir&ograve;nicament, l&rsquo;enemic israeli&agrave;, impotent, ens va escortar amb els seus avions francesos i americans.&raquo;</p> <p>Leila Khaled &eacute;s una m&eacute;s de les milers i milers de palestines que han crescut entre l&rsquo;ocupaci&oacute; militar israeliana i la resist&egrave;ncia palestina, i que al llarg de la seva vida han hagut de decidir, sense gaires opcions, quin cam&iacute; prenien, assumint-ne totes les conseq&uuml;&egrave;ncies. El seu pas a la lluita armada, i la participaci&oacute; en operacions destinades a cridar l&rsquo;atenci&oacute; del m&oacute;n davant l&rsquo;opressi&oacute; invisible que patia Palestina, com el segrest d&rsquo;avions, l&rsquo;han convertida en un personatge molt conegut. Estimada, apreciada i admirada per generacions de palestines i solid&agrave;ries d&rsquo;arreu del m&oacute;n; i temuda, odiada i criminalitzada per les defensores del sionisme i les seves aliades internacionals.</p> <p>El llibre <em>Leila Khaled, el meu poble viur&agrave;</em> s&rsquo;escriu l&rsquo;any 1971 i s&rsquo;edita l&rsquo;any 1973, a partir de les converses que George Hajjar mant&eacute; amb Leila Khaled. &laquo;Jo sabia que hi havia de jugar un paper: em vaig adonar que la meva missi&oacute; hist&ograve;rica era com la d&rsquo;un guerrer en l&rsquo;inevitable batalla entre opressors i oprimits, explotadors i explotats. Vaig decidir convertir-me en una revolucion&agrave;ria per poder alliberar el meu poble i a mi mateixa.&raquo;</p>
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