Migraciones y racismo

  • <p>Lundsteen desenmascara las coartadas y formas sutiles que se esconden detr&aacute;s del repudio social a las mezquitas. Escruta las diversas maneras de decir que los &laquo;inmigrantes&raquo; son &laquo;inmigrantes&raquo;, pero no &laquo;vecinos&raquo;.</p> <p>Martin Lundsteen cuestiona los dos paradigmas dominantes en torno a los conflictos de mezquita: el anal&iacute;tico y el pol&iacute;tico-t&eacute;cnico. Argumenta que los dos, aunque diametralmente opuestos, en el fondo coinciden en interpretar los conflictos como culturales, religiosos y de convivencia: como conflictos que originan en el &aacute;mbito simb&oacute;lico. A pesar de que &eacute;ste ciertamente sea un aspecto importante, mediante el estudio etnogr&aacute;fico de un caso paradigm&aacute;tico, el conflicto que tuvo lugar en Premi&agrave; de Mar (Barcelona) 1997-2002, el autor muestra que, detr&aacute;s de esta representaci&oacute;n, hay una variedad de otros conflictos de tipo local-globales que habr&iacute;a que analizar y para los que el espacio es un componente esencial. En el caso de Premi&agrave; de Mar muestra como intereses pol&iacute;ticos y econ&oacute;micos incidieron de manera preponderante en su surgimiento.</p> <p>El libro es un testimonio e investigaci&oacute;n sobre el cruce de procesos local-globales del capitalismo contempor&aacute;neo, con un &eacute;nfasis especial en las din&aacute;micas socioespaciales de este tipo de conflictos, din&aacute;micas que hasta ahora hab&iacute;an quedado m&aacute;s bien relegadas a un segundo plano, si no directamente ignoradas.</p>
  • <p>&laquo;Este libro ilustra los tremendos avances que ha logrado el movimiento de mujeres gitanas desde la d&eacute;cada de 1990. Las autoras no solo narran enormes avances en visibilidad, sino que tambi&eacute;n exponen las l&iacute;neas divisorias del debate durante las luchas que libraron para ser escuchadas y para que se las tomara en serio. El futuro apuntan a un compromiso de &lsquo;abordar las estructuras de poder desde una perscomo un concepto anal&iacute;tico valioso para comprender la discriminaci&oacute;n m&uacute;ltiple, el libro defiende que las soluciones tambi&eacute;n deben ser interseccionales&raquo;. Carol Silverman</p> <p>AUTORAS: Gwendolyn Albert, L&iacute;dia Balogh, Nicoleta Bi.u, Sarah Werner Boada, Patricia Caro Maya, Lucie Fremlov&aacute;, Carmen Gheorghe, Jamen Gabriela Hrabanov&aacute;, Jelena Jovanovic, Ang&eacute;la K&oacute;cz&eacute;, Teodora Krumova, Vera Kurtic, Letitia Mark, Margareta Matache, Aidan McGarry, Anna Mirga-Kruszelnicka, Alexandra Oprea, Jelena M. Savic, Debra Schultz, Carol Silverman, Eniko Vincze, Violetta Zentai.</p>
  • <p>El colonialismo no ha sido superado. Para Tapia, este se basa en primer lugar en el extractivismo, que subordina las sociedades colonizadas a las sociedades conquistadoras, al tiempo que bloquea el autodesarrollo de las primeras, suprime su autonom&iacute;a pol&iacute;tica, en beneficio de la producci&oacute;n de rentas para la metr&oacute;poli o, en sus formas modernas, para las grandes corporaciones globales. Y, en segundo lugar, en el establecimiento de una jerarqu&iacute;a entre sociedades y de una relaci&oacute;n se&ntilde;orial entre colonizadores y colonizados. El colonialismo interno ser&iacute;a la incorporaci&oacute;n por estos colonizados, m&aacute;s all&aacute; del color de la piel o la clase de origen, de este n&uacute;cleo colonial. Tapia aplica as&iacute; este desarrollo te&oacute;rico a los gobiernos posindependencia y tambi&eacute;n al largo gobierno del MAS de Evo Morales.</p> <p>En los tres ensayos contenidos en este volumen, la elaboraci&oacute;n y la cr&iacute;tica concep-tual se van conjugando con el an&aacute;lisis del que ha sido la bandera de los gobiernos progresistas de la regi&oacute;n. El paisaje pol&iacute;tico que dibuja se aleja mucho de la idea de un Estado m&aacute;s democr&aacute;tico. Antes bien, el largo ciclo de gobierno del MAS acaba por definirse bajo lo que Tapia llama un Leviat&aacute;n criollo, un proyecto que profundiza el extractivismo, el car&aacute;cter autoritario y se&ntilde;orial del Estado y la jerarqu&iacute;a intersocietal-racista.</p>
  • FUGIM!

    19,00
    <p>Les vides dels esclaus negres al Brasil colonial del segle XVII protagonitzen les vinyetes d&rsquo;aquesta novel&middot;la gr&agrave;fica de Marcelo D&rsquo;Salete. Passions, trames de la revolta, petits actes d&rsquo;insurrecci&oacute; quotidiana i embolics afectius i sexuals amb els blancs; hist&ograve;ries emocionants a trav&eacute;s d&rsquo;il&middot;lustracions boniques i poderoses.</p> <p><em>Fugim!</em> va rebre el guard&oacute; a la millor edici&oacute; nord-americana de material estranger als premis Eisner de 2018, el m&eacute;s important que atorga la ind&uacute;stria del c&ograve;mic dels EUA.</p> <p>&laquo;Hi ha silenci i moviment a <em>Fugim!</em>, de ll&agrave;grimes i de petons. &Eacute;s una hist&ograve;ria gr&agrave;fica magn&iacute;fica.&raquo; &mdash;Eric Libiot (L&rsquo;Express &ndash; Fran&ccedil;a)</p> <p>&laquo;Encara que <em>Fugim!</em> es basi en fets reals, els dibuixos i el seu realisme m&agrave;gic estimulen amb for&ccedil;a la imaginaci&oacute; po&egrave;tica.&raquo; (Hyperallergic &ndash; EUA)</p>
  • <p>Escribir este libro, dice el autor, &laquo;es abrir una herida. Asumir con responsabilidad la historia de una pena. Escribir para m&iacute; siempre ha tenido que ver con intentar visibilizar los cuerpos menospreciados y ninguneados en el devenir hist&oacute;rico. Escrib&iacute; este manifiesto para hablar de mi intimidad, de c&oacute;mo un proceso de inmigraci&oacute;n, en el fin del mundo, abri&oacute; las grietas de mi piel. Este manifiesto es una b&uacute;squeda de reconciliaci&oacute;n, tambi&eacute;n, con c&oacute;mo en la isla dominicana mi familia y los contextos heterosociales y machistas donde nac&iacute; y crec&iacute; se relacionaban con el color de su piel &mdash;a la de mi madre referencio&mdash;, con su pelo, con su personalidad y de c&oacute;mo ella, por su valent&iacute;a aprendi&oacute; a sobrevivir en un mundo tan racista y mis&oacute;gino. Este <em>Manifiesto Antirracista</em> contiene las luxaciones que buscan en mi propio cuerpo una reivindicaci&oacute;n, una reparaci&oacute;n micropol&iacute;tica. Toda esta responsabilidad en los planos personales de mis afectos m&aacute;s pr&oacute;ximos aspira a ser una aportaci&oacute;n a todas las resistencias actuales e hist&oacute;ricas que intentan desdibujar la concepci&oacute;n de que hay entre los seres humanos una supuesta supremac&iacute;a racial. Este Manifiesto es una nueva oraci&oacute;n yoruba, adem&aacute;s, las 21 divisiones del vud&uacute; dominicano invitando a una fiesta colorida donde se llora, pero tambi&eacute;n se baila.&raquo;</p>
  • <p>El llenguatge oficial sobre la igualtat homes-dones &eacute;s un repertori de viol&egrave;ncies: assetjament, violaci&oacute;, maltractament, feminicidi. Aquestes paraules designen una cruel realitat. Per&ograve; no en dissimulen una altra? La de les viol&egrave;ncies que es cometen amb la complicitat de l&rsquo;Estat. En aquesta obra, Fran&ccedil;oise Verg&egrave;s denuncia la tend&egrave;ncia securit&agrave;ria de la lluita contra el sexisme. En focalitzar-nos sobre els &laquo;homes violents&raquo;, eludim preguntar-nos sobre els or&iacute;gens d&rsquo;aquesta viol&egrave;ncia. Per a l&rsquo;autora, no hi ha cap dubte: el capitalisme racial, els populismes ultraconservadors, la destrucci&oacute; dels pa&iuml;sos del Sud per les guerres i els saqueigs imperialistes, els milions de persones exiliades i la recrudesc&egrave;ncia carcer&agrave;ria posen les masculinitats al servei d&rsquo;una pol&iacute;tica de mort. Contra l&rsquo;esperit del temps, Fran&ccedil;oise Verg&egrave;s ens insta a rebutjar l&rsquo;obsessi&oacute; punitiva de l&rsquo;Estat, en benefici d&rsquo;una just&iacute;cia reparadora.</p> <p>&laquo;Davant d&rsquo;aquesta allau de viol&egrave;ncies sist&egrave;miques, als mecanismes i als discursos estatals de &laquo;protecci&oacute;&raquo; els costa dissimular les l&ograve;giques de racialitzaci&oacute; que els sustenten. N&rsquo;hi ha prou de figurar-se la dist&agrave;ncia infranquejable entre, d&rsquo;una banda, la inflaci&oacute; dels discursos sobre la protecci&oacute; de les dones i de la gent m&eacute;s vulnerable i, de l&rsquo;altra, les mesures i les lleis que incrementen brutalment la precarietat i la viol&egrave;ncia institucional. Aquests contrastos tracen una frontera entre qui pot i ha de ser protegit i qui no pot o no ha de ser-ho. Aquesta divisi&oacute; entre una humanitat que tindria dret a la protecci&oacute; i una altra que en pot ser exclosa (gaireb&eacute; per natura) continua sent, per a mi, una divisi&oacute; tangible, organitzadora del m&oacute;n social. Parlar de protegir les dones de les viol&egrave;ncies sist&egrave;miques no es pot concebre d&rsquo;acord amb un plantejament binari, de dones v&iacute;ctimes i homes botxins, en qu&egrave; es tractaria de confiar el rol de protector a l&rsquo;estat mascle, violador, at&egrave;s que els feminicidis s&oacute;n l&rsquo;expressi&oacute; &uacute;ltima d&rsquo;un cont&iacute;nuum de poder que comen&ccedil;a per la imposici&oacute; de les desigualtats socials i econ&ograve;miques, l&rsquo;assetjament sexual, les viol&egrave;ncies sexuals i les representacions sexistes que estructuren l&rsquo;imaginari social i l&rsquo;espai p&uacute;blic&raquo;.</p>
  • AFROPEAN

    23,00
    <p>Aqu&iacute; hab&iacute;a un espacio donde la negritud participaba en la configuraci&oacute;n de la identidad europea... Un continente de mercadillos argelinos, chamanismo surinam&eacute;s, reggae alem&aacute;n y castillos &aacute;rabes. S&iacute;, todo esto tambi&eacute;n formaba parte de Europa ... Con mi piel morena y mi pasaporte brit&aacute;nico -que todav&iacute;a es un billete de entrada a la Europa continental en el momento de escribir este art&iacute;culo- sal&iacute; en busca de los afropeans, en una fr&iacute;a ma&ntilde;ana de octubre.</p> <p><em>Afropean</em> es un documental sobre el terreno en el que los europeos de ascendencia africana hacen malabarismos con sus m&uacute;ltiples lealtades y forjan nuevas identidades. Se trata de un mapa alternativo del continente, que lleva al lector a lugares como Cova Da Moura, el barrio de chabolas de Cabo Verde en las afueras de Lisboa con su propia econom&iacute;a sumergida, y Rinkeby, la zona de Estocolmo que es un ochenta por ciento musulmana. Johny Pitts visita la antigua Universidad Patrice Lumumba de Mosc&uacute;, donde los estudiantes de &Aacute;frica Occidental siguen aprovechando los lazos de la Guerra Fr&iacute;a con la URSS, y Clichy Sous Bois, en Par&iacute;s, que dio origen a los disturbios de 2005, todo ello presentando a los afrodescendientes como protagonistas de su propia historia.</p>
  • <p>'Com alliberar-nos' &eacute;s un esfor&ccedil; per tornar a connectar les arrels fondes de l&rsquo;an&agrave;lisi i la pr&agrave;ctica del feminisme negre amb els esfor&ccedil;os contemporanis d&rsquo;organitzaci&oacute;. De la mateixa manera que el marxisme va convertir-se en una eina per a l&rsquo;an&agrave;lisi cr&iacute;tica en els cercles acad&egrave;mics dels anys vuitanta i noranta del segle xx, el feminisme ne-gre tamb&eacute; va trobar el seu lloc en els cercles acad&egrave;mics a mesura que els moviments pol&iacute;tics que n&rsquo;havien propiciat l&rsquo;impuls van comen&ccedil;ar a abandonar el carrer.</p> <p>La irrupci&oacute; del feminisme negre va ser determinant per obrir espais a la recerca intel&middot;lectual i a una investigaci&oacute; m&eacute;s profunda de les vides de les persones oprimi-des dins del m&oacute;n acad&egrave;mic d&rsquo;una manera m&eacute;s general. Per&ograve; el feminisme negre &eacute;s tamb&eacute; una guia cap a l&rsquo;acci&oacute; i l&rsquo;alliberament pol&iacute;tics. Si separem l&rsquo;an&agrave;lisi pol&iacute;tica de les lluites i els moviments, es torna abstracta i desconnectada del radicalisme que li va donar for&ccedil;a a l&rsquo;inici. Aquest llibre &eacute;s un retorn a aquest esperit fundacional.</p> <p>En els darrers anys, el feminisme negre ha tornat a emergir com el marc anal&iacute;tic per a la resposta activista a l&rsquo;opressi&oacute; de les dones trans de color, la lluita pels drets reproductius i, naturalment, el moviment en contra de la viol&egrave;ncia i l&rsquo;ab&uacute;s poli-cial. Les organitzacions i les activistes m&eacute;s visibles connectades amb el moviment Black Lives Matter parlen obertament sobre com el feminisme negre conforma les seves pol&iacute;tiques i estrat&egrave;gies actualment. Les entrevistes que s&rsquo;apleguen en aquest llibre &ndash;a les tres autores de la declaraci&oacute; del Combahee River Collective Barbara Smith, Beverly Smith i Demita Frazier, la cofundadora de #BlackLivesMatter Ali-cia Garza i la historiadora i activista Barbara Ransby&ndash; pretenen demostrar com aquestes pol&iacute;tiques continuen sent hist&ograve;ricament vitals i rellevants per a les lluites d&rsquo;avui. Tal com diu Demita Frazier, el fet de parlar de Combahee no vol dir ser nost&agrave;lgiques, sin&oacute; que en parlem perqu&egrave; les dones negres encara no s&oacute;n lliures.</p>
  • EL PASSADOR

    16,00
    <p>&laquo;A la vora de l&rsquo;aigua, les restes d&rsquo;un bot esventrat vomiten munts d&rsquo;algues negroses. Detecto un tros de joguina rosa atrapat a dins. Una r&agrave;fega de vent aixeca el magma i deixa veure una cara de nina. Les algues m&rsquo;evoquen unes bestioles immundes que ho haurien devorat tot excepte aquest cap de pl&agrave;stic. Una nova ventada s&rsquo;end&uacute; unes bosses m&eacute;s enll&agrave;. Semblen globus punxats de tots els colors provinents d&rsquo;una festa. Un n&uacute;vol vingut d&rsquo;enlloc amaga el sol i em recorda la tempesta prevista. Que no remugui els dos dies seg&uuml;ents. Si el vaixell ha de sotsobrar, que sotsobri a davant.&raquo;</p> <p>Quan de l&rsquo;esperan&ccedil;a alg&uacute; n&rsquo;ha fet, com diu en Seyoum amb cinisme, el seu fons de comer&ccedil;, quan s&rsquo;ha convertit en un dels passadors m&eacute;s grans de la costa l&iacute;bia, i quan t&eacute; el cervell devorat pel cat i l&rsquo;alcohol, encara &eacute;s capa&ccedil; de tenir humanitat?. &Eacute;s la q&uuml;esti&oacute; que es planteja quan arriba l&rsquo;en&egrave;sim comboi ple de candidats desesperats a la travessia. Amb aquest carregament particular torna de sobte tot el seu passat: la seva fam&iacute;lia destru&iuml;da per la dictadura a Eritrea, l&rsquo;allistament for&ccedil;&oacute;s al campament de Sawa, les escenes de tortura, la fugida, l&rsquo;empresonament, el seu amor perdut...</p> <p>A trav&eacute;s dels destins creuats d&rsquo;aquests migrants i del seu botx&iacute;, St&eacute;phanie Coste dibuixa una gran cr&ograve;nica de la hist&ograve;ria d&rsquo;un continent desfigurat. La seva escriptura, d&rsquo;una for&ccedil;a inaudita, tallada amb cisell en un ritme panteixant, ens arrossega al m&eacute;s profund de la bogeria humana.</p> <p>&laquo;La meva veu agredeix el silenci: &ldquo;Pares ja de les collonades amb les teves angoixes? No, per&ograve; qu&egrave; s&oacute;n aquests ulls de verge espantada? Ets un senyor de la guerra! Recorda com has arribat aqu&iacute;! Vols que et refresqui la mem&ograve;ria? Vas patir i ara tu fas patir. Governes l&rsquo;infern. Tu i ell treballeu bra&ccedil; a bra&ccedil;, nom&eacute;s compta aix&ograve;. Am&eacute;n&rdquo;&raquo;.</p>
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