histories del raval

  • <p>Els anys 1854 i 1855 foren altament significatius en la hist&ograve;ria social del nostre pa&iacute;s; la introducci&oacute; en el ram del t&egrave;xtil de maquin&agrave;ria anglesa d&rsquo;&uacute;ltima generaci&oacute;, va comportar la multiplicaci&oacute; de l&rsquo;atur a Barcelona, sobretot al Raval, on hi havia la m&eacute;s gran concentraci&oacute; de factories de fil i teixits. En el primer d&rsquo;aquells dos anys, una epid&egrave;mia de c&ograve;lera delm&agrave; la poblaci&oacute;, de manera especial la treballadora, durant la qual moriren 5.657 persones, es a dir, un 3% dels components de la ciutat.Tot plegat traspass&agrave; el proletariat des d&rsquo;una aguda precarietat a una profunda mis&egrave;ria.</p> <p>Josep Barcel&oacute; i Cassad&oacute;, elegit membre capdavanter de l&rsquo;Associaci&oacute; de Filadors de Barcelona, assum&iacute; la insurrecci&oacute; del seu estament, al qual s&rsquo;hi afeg&iacute; bona part de treballadors contra aquella situaci&oacute; que venia donada &laquo;pel progr&eacute;s&raquo;, amb la primera vaga general. Burgesia i autoritat militar m&agrave;xima ordiren un pla contra Barcel&oacute; que el va dur al pat&iacute;bul, executant-se un veritable crim d&rsquo;Estat.</p>
  • <p>Cinc persones pertanyents a tres generacions constitueixen el rerefons i l&rsquo;objectiu d&rsquo;aquest treball; all&ograve; que hi ha de com&uacute; en totes elles &eacute;s haver sigut ve&iuml;nes del barri avui anomenat Raval, en altres temps districte V i Barri Xino. L&rsquo;avi migra d&rsquo;un poblet prepirinenc, al Raval barcelon&iacute;; fills i nets, gent treballadora: assalariats quan hi havia feina, sovint acomiadats i aturats; desvagats a les crisis permanents que tant enriquiren la burgesia i tant de mal feren a la classe humil. Immersos en la pobresa de la realitat social, econ&ograve;mica i cultural, els Salut reaccionaren contra ella; l&rsquo;art esc&egrave;nic, el musical, el dibuix i la pintura, el discurs inflamant i revolucionari adre&ccedil;at als companys i companyes de classe, seran manifestacions del talent que posse&iuml;en i que varen fer gran de manera aut&ograve;noma i autodidacte.</p> <p>El seu comprom&iacute;s en la lluita social o solidaritat amb les fam&iacute;lies del barri i del m&oacute;n del treball, portaren alguns d&rsquo;ells a la pres&oacute; i a l&rsquo;exili de manera repetida. Un dels Salut, arrib&agrave; a ser membre cofundador de la CNT al nostre pa&iacute;s.</p> <p>Del pr&ograve;leg: &laquo;El text aporta informaci&oacute; fonamentada i obre el coneixement i la reflexi&oacute; a la nostra hist&ograve;ria propera. Amb una lectura molt agradable, va compaginant el relat personal amb fets socials, econ&ograve;mics i pol&iacute;tics de part del s. XIX i XX centrats al Raval, la Barcelona d&rsquo;aleshores, a Catalunya i m&eacute;s enll&agrave;, amb una amplitud d&rsquo;horitzons vinculats a les vicissituds vitals dels protagonistes que transcendeix fronteres. Tot plegat transcorre en un passat hist&ograve;ric que ha tingut una rellev&agrave;ncia capital per al nostre present.&raquo;</p>
  • El Raval

    5,00
    <p>Este trabajo explica el nacimiento y desarrollo del movimiento obrero barcelon&eacute;s, el cual en su mayor parte tuvo lugar en el Raval por ser este barrio a mediados del siglo XIX el espacio en que la burgues&iacute;a del pa&iacute;s implant&oacute; el mayor n&uacute;mero de f&aacute;bricas y talleres de la ciudad. El obrerismo se expres&oacute; a trav&eacute;s de una gran cantidad de peri&oacute;dicos y publicaciones ubicadas en el mismo barrio. El libro narra como el movimiento tuvo que hacer frente a las duras y despiadadas represiones que los distintos gobiernos llevaron a cabo, instigados por la burgues&iacute;a. La culminaci&oacute;n del proceso tuvo lugar en los heroicos enfrentamientos del 19 de julio de 1936 Al gobierno central, al igual que al de la Generalitat, le horrorizaba mucho m&aacute;s el pueblo en armas que el ej&eacute;rcito sublevado, por ello pusieron toda clase de dificultades para armarlo y &eacute;ste tuvo que hacerlo por su propia cuenta. En lo que respecta a Barcelona, el hecho de que los militantes anarquistas ocuparan Les Rambles por el lado del Raval y que levantaran barricadas en la Bretxa de Sant Pau por el otro, impidi&oacute; que las tropas sublevadas de los diferentes cuarteles pudieran unirse. Los habitantes del Raval se sumaron a la lucha en Les Rambles, asediando a los militares acantonados en Atarazanas.</p>
  • <p>Los a&ntilde;os 1854 y 1855 fueron altamente significativos en la historia social de nuestro pa&iacute;s; la introducci&oacute;n de maquinaria inglesa de &uacute;ltima generaci&oacute;n en el ramo del textil, que comport&oacute; la multiplicaci&oacute;n del paro en Barcelona, sobre todo en el Raval, donde hab&iacute;a la mayor concentraci&oacute;n de f&aacute;bricas de hilo y tejidos.</p> <p>En el primero de aquellos dos a&ntilde;os, una epidemia de c&oacute;lera diezm&oacute; a la poblaci&oacute;n, de manera especial la trabajadora, durante el cual murieron 5.657 personas, es decir, un 3% de los habitantes de la ciudad. Todo ello llev&oacute; al proletariado desde una aguda precariedad a una profunda miseria.</p> <p>Josep Barcel&oacute; i Cassad&oacute;, elegido l&iacute;der de la Associaci&oacute; de Filadors de Barcelona, asumi&oacute; la insurrecci&oacute;n en su estamento, al cual se a&ntilde;adieron buena parte de los trabajadores contra aquella situaci&oacute;n, consecuencia &laquo;del progreso&raquo;, con una primera huelga general. Burgues&iacute;a y autoridad militar urdieron un plan contra Barcel&oacute; que lo llevar&iacute;a al pat&iacute;bulo, ejecut&aacute;ndose un verdadero crimen de Estado.</p>
  • <p>Felip Cortiella i Ferrer &eacute;s un autor que ha estat sovint oblidat tant en la literatura catalana com en la bibliografia llibert&agrave;ria. Les lluites socials de 1890 a Barcelona acaben de decantar Felip Cortiella cap als moviments obrers emancipadors de caire internacionalista, afiliant-se a la Societat Tipogr&agrave;fica de Barcelona adherida a la FTRE. Els obrers consideren que s&rsquo;han d&rsquo;autoorganitzar per lluitar degudament per conquerir els seus drets socials i, finalment, aconseguir la seva emancipaci&oacute;. Les societats obreres catalanes van decantar-se a favor de la l&iacute;nia bakuninista, &eacute;s a dir, eren partid&agrave;ries de la revoluci&oacute; social i l&rsquo;anarquisme col&middot;lectivista. Cultura i activisme seran dos dels pilars d&rsquo;una gran part del moviment obrer internacionalista.</p> <p>La cultura llibert&agrave;ria centra el seu discurs en la filosofia anarquista de l&rsquo;acci&oacute; directa, la solidaritat, el federalisme, l&rsquo;autogesti&oacute; i el suport mutu; alhora que desenvolupa la seva pedagogia did&agrave;ctica a trav&eacute;s de temes d&rsquo;ordinari moral i regeneracionista, d&rsquo;acord amb les bases de l&rsquo;educaci&oacute; racional i de les lleis de la natura. (&hellip;)</p> <p>L&rsquo;anarquisme cultural busca el perfeccionament hum&agrave; atacant els vicis de la societat capitalista i es mostra contrari a l&rsquo;alcohol, el tabac, la prostituci&oacute;&hellip; Es manifesta a favor de la igualtat de sexes, a favor de l&rsquo;alliberament de la dona, el respecte a la terra, l&rsquo;abolici&oacute; de l&rsquo;explotaci&oacute; salarial i, alhora, lluita contra les xacres de la societat burgesa. La meta final de la filosofia anarquista &eacute;s la consecuci&oacute; d&rsquo;una societat d&rsquo;homes i dones lliures.</p> <p>Podem afirmar que l&rsquo;anarquisme es va convertir en punta de llan&ccedil;a als escenaris europeus pel prestigi de l&rsquo;obra d&rsquo;Ibsen. En totes les seves obres, per&ograve; sobretot a Un enemic del poble, tradu&iuml;da per Cortiella, lliga amb la ideologia &agrave;crata de caracter&iacute;stiques individualista.</p>
  • <p>Barcelona, gener de 1918 &laquo;A les deu, al carrer de l&rsquo;Om, una tal Am&agrave;lia Alegre fix&agrave; a una paret una al&middot;locuci&oacute; manuscrita invitant les dones de la barriada de les Drassanes a anar en manifestaci&oacute; ordenada a protestar de l&rsquo;encariment de les subsist&egrave;ncies&raquo;. [La Veu de Catalunya]</p> <p>Aix&iacute; &eacute;s com alguns dels diaris de l&rsquo;&egrave;poca relaten l&rsquo;inici de la Revolta de subsist&egrave;ncies del gener de 1918, una mobilitzaci&oacute; espont&agrave;nia i popular, liderada exclusivament per dones que van sortir a lluitar pel manteniment de la vida. Els diaris descriuen l&rsquo;Am&agrave;lia Alegre com la iniciadora de la protesta quan penja un cartell al carrer de l&rsquo;Om convocant les dones a manifestar-se per l&rsquo;encariment de les subsist&egrave;ncies. Aquest &eacute;s l&rsquo;inici d&rsquo;una mobilitzaci&oacute; que durar&agrave; gaireb&eacute; tres setmanes, en les quals milers de dones sortiran a manifestar-se als carrers de Barcelona, i de la qual els homes seran exclosos.</p> <p>Durant la protesta, m&eacute;s de 28.000 obreres faran vaga i m&eacute;s de 285 f&agrave;briques hauran de tancar. Finalment, el govern proclamar&agrave; l&rsquo;estat de guerra, per&ograve; les dones aconseguiran la rebaixa de les subsist&egrave;ncies. La revolta de les dones de 1918 &eacute;s una mobilitzaci&oacute; singular i rellevant, pel fet que una acci&oacute; col&middot;lectiva femenina, d&rsquo;apoderament, ser&agrave; capa&ccedil; de posar en dificultats l&rsquo;Estat.</p> <p>&laquo;Am&agrave;lia Alegre enc&eacute;n la &lsquo;Rosa de foc&rsquo;&raquo; Aquest era el t&iacute;tol de l&rsquo;article on vam descobrir l&rsquo;abast de la Revolta de les dones de 1918 i el paper que la nostra bes&agrave;via va tenir com a iniciadora de la protesta. De sobte, tot el que ens havien explicat comen&ccedil;ava a prendre forma. Atretes per la hist&ograve;ria, ens vam endinsar de ple en el gener de 1918, fent una cr&ograve;nica detallada dels fets de la Revolta de les dones i cercant la implicaci&oacute; de l&rsquo;Am&agrave;lia en aquesta. La recerca ens ha perm&egrave;s reconstruir la hist&ograve;ria familiar, per&ograve; tamb&eacute; ens ha perm&egrave;s aprofundir en una part de la hist&ograve;ria de Barcelona que t&eacute; els seus or&iacute;gens al Raval. Hist&ograve;ries de la gent, de lluites per la vida, on les dones han estat plenament protagonistes, i tamb&eacute; hist&ograve;ries silenciades a les quals cal posar llum per recordar-les i agrair-les. <br /> &mdash;Carmen Jim&eacute;nez Guillam&oacute;n i Imma Guillam&oacute;n Chal&eacute;</p>
  • <p>Los nuevos okupantes hab&iacute;an tratado de alterar lo menos posible ese lugar, que evocaba los a&ntilde;os sesenta del siglo anterior. All&iacute;, en lo que hab&iacute;a sido el bar americano Para&iacute;so, hab&iacute;an instalado una biblioteca surtida con novelas y ensayos, y unos sillones despanzurrados. A la barra le hab&iacute;an devuelto su antiguo servicio, porque algunas noches abr&iacute;an el local para la gente del barrio y despachaban unas cervezas o una infusi&oacute;n. Y le&iacute;an poes&iacute;as o hac&iacute;an m&uacute;sica. Pero tambi&eacute;n el espacio serv&iacute;a de dispensario, una vez a la semana, con un m&eacute;dico de guardia para visitar a quien lo necesitara, casi siempre inmigrantes sin papeles. Algunos de los pisos de las plantas superiores se hab&iacute;an adecentado para servir de vivienda en la que se instalaron unos jovenc&iacute;simos padres de familia, con dos ni&ntilde;os preciosos que jugueteaban por all&iacute;, v&iacute;ctimas de los innumerables desahucios.</p> <p>Un proyecto ambicioso que requer&iacute;a compromiso diario, mucha ilusi&oacute;n, solidaridad y resistencia ante los embates de la &ldquo;legalidad&rdquo; a los que seguramente iban a ser sometidos, sin piedad. Porque las leyes son implacables para las personas sin recursos y tolerantes para con los poderosos. Todo esto y m&aacute;s fue por un tiempo esa &ldquo;brecha en la ciudad de hormig&oacute;n&rdquo; que intentaron abrir un grupo de j&oacute;venes en la calle Lancaster 24, y a la que llamaron: CSO Guernika. De ello y de sus historias de vidas, las de ellos y las que all&iacute; encontraron abandonadas, se habla en este libro.</p>
  • <p>Leemos al d&iacute;a siguiente de haber sido puesta la primera piedra de La Boquer&iacute;a, en 1940: &laquo;El Gefe superior pol&iacute;tico dio el discurso central y el m&aacute;s largo del acto. De La Boquer&iacute;a poco se habl&oacute;; sabemos que cuando se invoca una y otra vez a la Patria, mal: se esconden realidades ingratas y aquellas que se tapan suelen ser las m&aacute;s importantes, como son el malestar general, represiones, paro, graves diferencias sociales, los precios de los alimentos, etc. Patria es una palabra cargada de ideolog&iacute;a que da pie a la arbitrariedad y a actuaciones autoritarias desp&oacute;ticas. En nombre de aquella, &iquest;cu&aacute;ntos millones de humanos no han sido enviados a la muerte mediante las guerras y en nombre de la defensa de las colonias?&hellip; todo por la Patria.&raquo;</p> <p><strong>Acerca de las setas</strong>: &laquo;En principio, este alimento que tanto nos conecta con la naturaleza por su olor, generosidad y simplicidad, en la entrada a las puertas de la ciudad no pagaba impuestos, hasta que el aumento de su consumo hizo que tambi&eacute;n fuera penalizado; la gente protest&oacute; diciendo que a ese paso tambi&eacute;n deber&iacute;an pagar el perejil y los caracoles, que tambi&eacute;n crec&iacute;an en los patios de las casas, y en mayo de 1853 las setas fueron eximidas de impuestos en la ciudad.&raquo;</p> <p><strong>La huelga general de 1902</strong>: &laquo;Numerosos grupos de vendedores y vendedoras recorr&iacute;an las calles donde exist&iacute;an tambi&eacute;n tiendas de frutas y verduras las cuales aprovech&aacute;ndose de la escasez de productos del campo los vend&iacute;an ahora a precios muy altos. Los piquetes exig&iacute;an que cerraran las puertas; la mayor&iacute;a lo hac&iacute;an y los que se resist&iacute;an contemplaban c&oacute;mo patatas, tomates y otros productos rodaban por la calle.&raquo;</p> <p><strong>La postguerra</strong>: &laquo;En La Boquer&iacute;a se hablaba por lo bajito cuando se preguntaba por la familia porque la mayor&iacute;a permanec&iacute;an incompletas, con componentes en el extranjero o encarcelados o en los campos de concentraci&oacute;n, otros ejecutados&hellip; Exist&iacute;a mucho miedo a tantos confidentes como hab&iacute;a ya que pod&iacute;as tenerlos en la misma cola del mercado o paseando, pero siempre escuchando para delatar y hacer as&iacute; m&eacute;ritos.&raquo;</p>
  • <p>Fa vuitanta anys, el 1938, quan la desgraciada guerra civil espanyola s&rsquo;atansava a la seva fi, va apar&egrave;ixer aquest llibre. El moment no era pas el m&eacute;s propici i l&rsquo;obra va tenir poca divulgaci&oacute; i menys despr&eacute;s amb l&rsquo;arribada dels vencedors en que va ser proscrita. Des de llavors nom&eacute;s la trobem en algunes biblioteques; el que &eacute;s, per&ograve;, m&eacute;s sorprenent i trist a la vegada, &eacute;s que mai m&eacute;s no hagi estat reeditada.</p> <p>Profundament observador, Emili Salut fou a la vegada un home cr&iacute;tic i solidari. Les imatges escrites que deix&agrave; en aquestes p&agrave;gines son la d&rsquo;un ser reflexiu que ha ent&egrave;s molt b&eacute; quina &eacute;s la condici&oacute; dels humans sota el domini dels poderosos amb l&rsquo;auxili de les forces d&rsquo;ordre. Es tracta d&rsquo;un text fonamental per a con&egrave;ixer com s&rsquo;educava, es treballava i vivia al barri del Raval a les acaballes del segle XIX i el primer ter&ccedil; del XX. I el m&eacute;s important, quines eren les relacions socials entre els seus habitants. Emili Salut era un home del carrer, es guanyava la vida com a pintor de parets; no era un lletrat i aix&ograve; el lector ho veur&agrave; ben aviat. De fet aquesta &eacute;s l&rsquo;&uacute;nica obra que li coneixem; la seva finalitat la deixa ben clara al pr&ograve;leg: &laquo;No tinc pas la pretensi&oacute; de voler oferir belles p&agrave;gines d&rsquo;est&egrave;tica liter&agrave;ria, perqu&egrave; l&rsquo;essencial idea que em guia &eacute;s la descripci&oacute; de l&rsquo;intens sofriment d&rsquo;unes innominades generacions&hellip;&raquo;</p> <p>L&rsquo;autor desgrana els records que m&eacute;s impacte deixaren a la seva vida transcorreguda al Raval. Inicia les seves viv&egrave;ncies amb el cap&iacute;tol &ldquo;Inf&agrave;ncia dissortada,&rdquo; la seva i la de tants infants en aquella trista escola nacional, encara enreixada, la m&eacute;s gran de la ciutat, que fins feia poc havia estat la Galera, al carrer de Sant Pau, anterior a la Pres&oacute; vella o d&rsquo;Am&agrave;lia. Entre els jocs de la mainada pels carrers hi havia el de reproduir, amb ninots fets a m&agrave;, l&rsquo;estrangulament de petits animalons imitant les execucions p&uacute;bliques al garrot que alguna d&rsquo;aquella quitxalla havia presenciat. Recorda l&rsquo;arribada a Colon de les tropes espanyoles despr&eacute;s de la p&egrave;rdua de les darreres col&ograve;nies d&rsquo;Am&egrave;rica, amb els milers de soldats enllitats, &ndash;altres milers ja enterrats&ndash; tots presidits per generals rebuts com a victoriosos per una monarquia corrupta, en lloc d&rsquo;haver estat jutjats com a responsables de tanta p&egrave;rdua i mort. Ens deixa patent la dolorosa situaci&oacute; de les dones, maltractades a la f&agrave;brica on rebien el nom de &ldquo;xinxes de f&agrave;brica&rdquo; i en molts casos pels mateixos marits, aix&iacute; com l&rsquo;humillant estat de la prostituci&oacute; al barri.</p> <p>L&rsquo;amistat amb Salvador Segu&iacute;, malgrat les difer&egrave;ncies que existiren entre ells dos, mostra aspectes que no han estat reconeguts en la major part de les biografies del Noi del Sucre. El temps d&rsquo;esbarjo i distracci&oacute; omple un dels cap&iacute;tols m&eacute;s rics del llibre: gent que anava fins el Tor&iacute; de la Barceloneta on s&rsquo;hi feia tota mena de representacions recreatives; d&rsquo;altra assistia a les diverses sales de teatre i ball, i molta m&eacute;s que omplia els bars i les tavernes que amb bona quantitat hi havia al barri; llocs en els quals en uns s&rsquo;hi jugava diners a cartes o a l&rsquo;atzar i en altres es discutia la situaci&oacute; que es vivia als tallers i f&agrave;briques. Tamb&eacute; eren llocs on es treballava en la captaci&oacute; de militants per als sindicats o partits; no cal dir com l&rsquo;anarquisme era el moviment que m&eacute;s acollida i simpatia rebia.</p> <p>Relata les greus condicions de vida dels nens i nenes que als deu anys entraven a treballar, la mis&egrave;ria que hi havia a les entranyes de les f&agrave;briques del barri, mis&egrave;ria que perdurava i donava pas a la que despr&eacute;s trobaven a casa. Ja m&eacute;s grans, tot els ballava entre l&rsquo;esperan&ccedil;a i l&rsquo;acci&oacute; revolucion&agrave;ria a la qual s&rsquo;hi arribaria mitjan&ccedil;ant mobilitzacions i vagues generals com les de 1902, 1909, 1917 amb les onades repressives dels governs de torn. Mereix ser llegit amb atenci&oacute; el cap&iacute;tol dedicat a la Setmana Tr&agrave;gica, on l&rsquo;autor n&rsquo;explica no nom&eacute;s els fets m&eacute;s coneguts sin&oacute; tamb&eacute; els sentiments i les afeccions dels seus protagonistes quan es llan&ccedil;aren a totes cansats de tantes mentides i enganys que rebien per tal de sostenir els interessos colonials de la burgesia i l&rsquo;estament militar.</p> <p>El llibre ens mostra amb cruesa i bondat la realitat del Raval com poques vegades s&rsquo;ha fet; p&agrave;gines de den&uacute;ncia, narraci&oacute;, hist&ograve;ria i coneixement profund de l&rsquo;esperit hum&agrave; que deixen, molt enrere, inflats escrits de contingut social, hist&ograve;ric i pol&iacute;tic. Pel que fa a la present edici&oacute;, hem optat per deixar intacta la sintaxi i la grafia de l&rsquo;autor per no treure-li for&ccedil;a i respectar-li l&rsquo;estil; sols en el cas d&rsquo;unes quantes paraules que avui ens son estranyes o desconegudes, hem posat el seu significat al peu de la mateixa p&agrave;gina.</p>
  • <p>Quan es pos&agrave; la primera pedra de la Boqueria el 1840, llegim: &laquo;El Gefe superior pol&iacute;tico va fer el discurs central i el m&eacute;s llarg de l&rsquo;acte. De la Boqueria poc se&rsquo;n parl&agrave;; sabem que quan s&rsquo;invoca una i altra vegada la Patria, malament: s&rsquo;amaguen realitats ingrates i aquelles que es tapen acostumen a ser les m&eacute;s importants, com s&oacute;n el malestar general, repressions, atur, greus difer&egrave;ncies socials, els preus dels aliments, etc. Patria &eacute;s una paraula carregada d&rsquo;ideologia que d&oacute;na peu a l&rsquo;arbitrarietat i a actuacions autorit&agrave;ries desp&ograve;tiques. En nom d&rsquo;aquella, quants milions d&rsquo;humans no han estat enviats al dolor i la mort mitjan&ccedil;ant les guerres, en nom de la defensa de col&ograve;nies, de la democr&agrave;cia&hellip; tot per la Patria.&raquo; (&hellip;)</p> <p>Sobre els bolets: &laquo;En principi, aquest aliment que tant ens connecta amb la naturalesa per la seva olor, gust, generositat i simplicitat, no pagava impostos a les portes de la ciutat, fins que l&rsquo;augment del seu consum va fer que tamb&eacute; fossin penalitzats; la gent protest&agrave; dient que a aquell pas tamb&eacute; haurien de pagar el julivert i els cargols, que tamb&eacute; creixien als patis de les cases, i el maig de 1853 s&rsquo;aconsegu&iacute; que els bolets foren eximits de tasses a la ciutat.&raquo; (&hellip;)</p> <p>El dia a dia: &laquo;La Boqueria era un term&ograve;metre que mesurava cada dia all&ograve; que es respirava i esdevenia a Barcelona; les converses entre compradores i venedores de confian&ccedil;a allargaven les petites transaccions; sortien problemes familiars i personals, s&rsquo;abocaven les pen&uacute;ries que vivia cada una de les parts amb intercanvi de confid&egrave;ncies, amb la recerca i necessitat de ser escoltat i rebre un altre parer; tamb&eacute; es compartien les opinions sobre si de veritat vindrien temps millors, o pel contrari tot encara podria empitjorar. L&rsquo;abundor i les sobres de menjar exposades a les taules no volia dir que els venedors anessin tots ells sobrats de b&eacute;ns i diners, per&ograve; en el seu conjunt, aquelles muntanyes d&rsquo;aliments contrastaven amb la mis&egrave;ria de molta gent; abund&agrave;ncia que descarnava les escenes de fam i raquitisme que arrossegaven tants cossos, molts d&rsquo;ells infantils.&raquo;</p> <p>La vaga general de 1902: &laquo;Nombrosos grups de venedors i venedores recorrien els carrers on hi havia tamb&eacute; botigues de fruites i verdures les quals, aprofitant-se de l&rsquo;escassetat de productes del camp, els venien ara a preus molt alts. Els piquets exigien que tanquessin les portes; la majoria ho feien i els que s&rsquo;hi resistien contemplaven com patates, tom&agrave;quets i altres productes rodolaven pel carrer.&raquo;</p> <p>La postguerra, 1939: &laquo;A la Boqueria es parlava fluixet quan es preguntava per la fam&iacute;lia, perqu&egrave; la majoria restaven mutilades, amb components a l&rsquo;exili o empresonats o als camps, d&rsquo;altres executats&hellip; La por a tants confidents que els podies tenir a la mateixa cua del mercat o passejant, per&ograve; sempre escoltant per delatar i fer m&egrave;rits.&raquo;</p>
  • <p>Este libro recoge los distintos puntos que han sido documentados, visitados y explicados en los recorridos comprendidos entre los a&ntilde;os 2013 y 2019 en las definidas como Rutas Libertarias que se celebran anualmente con ocasi&oacute;n de las fiestas Alternativas del Raval. No se trata de recorridos con tintes de exotismo, vestigios nost&aacute;lgicos y menos de aliciente tur&iacute;stico. Por el contrario ellos nos llevan a reconocer y recordar personas, grupos y lugares que fueron protagonistas de las largas luchas sostenidas para conseguir una sociedad m&aacute;s justa y solidaria.</p> <p>Nacieron las rutas libertarias del Raval con el prop&oacute;sito y el compromiso de recuperar la memoria de las luchas del barrio. Las memorias de las personas y organizaciones de las que se dot&oacute; el movimiento obrero para resistir y combatir por sus derechos a la vez que construir mundos nuevos. Anarquistas o libertarios, vegetarianos, librepensadores, partidarios de la acci&oacute;n directa, maestras, todos ellos frecuentando locales construidos y mantenidos con el esfuerzo de los parias. Huelgas de mujeres por el mantenimiento de las subsistencias, contra el aumento del precio de los alquileres, por la jornada de las 8 horas, por la libertad de los presos. Barricadas, cajas de resistencia, y siempre la represi&oacute;n, muchas veces sangrienta, con tantos presos y presas como consecuencia, sin que ello nunca fuera un obst&aacute;culo para continuar rebel&aacute;ndose contra las injusticias.</p> <p>De todo eso habla este libro, de recorridos trazados caminando por el barrio para descubrir en cada esquina, en cada piedra, la historia de la gente com&uacute;n y corriente, rebelde y revolucionaria que luch&oacute; toda su vida, organiz&aacute;ndose diariamente para defender sus dignidad y su libertad, que era y es la de todas.</p>
  • <p>Los ejes de este relato del que algunas mujeres son las principales protagonistas, lo constituyen la educaci&oacute;n de las clases trabajadoras, la libertad de pensamiento, el derecho de reuni&oacute;n y asociaci&oacute;n, la independencia personal con respecto al estado, la iglesia y sus instituciones coactivas y normativas, los derechos laborales, y la vindicaci&oacute;n feroz de la paridad. Como trama y urdimbre se entremezclan en nuestra narraci&oacute;n, como se entremezclan cotidianamente los pasos de nuestros contempor&aacute;neos en la ciudad amada, transitada, desolada de la que el Raval es parte intr&iacute;nseca.</p> <p>El librepensamiento ocupa una parte central en el libro, es un eje sobre el que se articulan todas las iniciativas de esta poblaci&oacute;n en construcci&oacute;n, de estos grupos de ciudadanos a la b&uacute;squeda de alternativas a la pobreza econ&oacute;mica y intelectual. Fue el movimiento colectivo alternativo m&aacute;s importante del siglo XIX y los primeros 30 a&ntilde;os del XX, que impregn&oacute; asociaciones de todo tipo, los incipientes sindicatos o algunas opciones partidistas. Acompa&ntilde;&oacute; al republicanismo radical y al anarquismo insurreccional, pero tambi&eacute;n al pac&iacute;fico, ya que el librepensamiento se basaba en la desobediencia a las instituciones y a todo poder: religioso, estatal o militar.</p>
  • <p>Este trabajo pretende rescatar de los escombros algunos retazos de vida perecidos bajo la piqueta destructora delnuevo urbanismo, as&iacute; como intentar dar continuidad a la ciudad que sigue existiendo, cubierta por el falso <em>new-look</em> de cart&oacute;n piedra. Aunque sabemos que bajo la falsa escenograf&iacute;a persiste la otra Barcelona, la que va saliendo, insistente, como un tatuaje antiguo: la Barcelona de los barrios, la de las huelgas y bullangas, la de los movimientos populares y la de los espacios liberados, la que tom&oacute; la plaza Catalunya en el 2011, esa que se opuso a los edificios ic&oacute;nicos del nuevo <em>skyline</em> y hoy sabe reirse de ella, la de quienes en la gran conmoci&oacute;n de estos a&ntilde;os dejaron sus vidas entre los restos de sus pisos demolidos o vaciados de vecinos por la avaricia de los bancos.&nbsp;</p>
  • <p>En el plet&oacute;rico mes de julio de 1936, Ada Mart&iacute; Vall se enfrentar&aacute; con uno de los mayores retos de su vida, desarrollando en medio de los acontecimientos que sacuden a Barcelona toda su personalidad, con todas sus fuerzas, energ&iacute;as y pasi&oacute;n revolucionaria. Siendo consciente de que, en ese momento, formaba parte de la &quot;sal de la tierra&quot;. Esa &quot;sal&quot; era, sin duda, para que las mujeres de las Juventudes Libertarias y por extensi&oacute;n para la &quot;Federaci&oacute;n Ib&eacute;rica de Conciencias Libres&quot;. La libertad, que pod&iacute;a palparse en el aire que se respiraba. No hab&iacute;a tregua para expresar el momento con palabras, la revoluci&oacute;n estaba en marcha y Ada Mart&iacute; vivi&oacute; intensamente el momento con total compromiso, en plena fiesta revolucionaria, como despedida de un tiempo que mor&iacute;a y, a su vez, que se anunciaba como una &quot;Aurora de esperanza. Y as&iacute; lo vivieron tanto Ada Mart&iacute; como otros j&oacute;venes de su tiempo, entregados por completo a lo que fuera su pasi&oacute;n: la construcci&oacute;n de un mundo nuevo y m&aacute;s justo.&nbsp;</p>
  • <p>En aquest petit llibret de la col&middot;lecci&oacute; Hist&ograve;ries del Raval, hi ha el prop&ograve;sit d&rsquo;aprofundir la hist&ograve;ria d&rsquo;un carrer com &eacute;s el de l&rsquo;Aurora. Ens podr&iacute;em preguntar, per qu&egrave; ens fixem en aquest carrer i no en d&rsquo;altres propers, que</p> <p>potser tenen una mica m&eacute;s d&rsquo;hist&ograve;ria, com els de Riereta o Carretes que els precedeixen en la industrialitzaci&oacute;, o el de Sant Jeroni i Cadena que tenen biografies de personatges de m&eacute;s renom en la hist&ograve;ria de l&rsquo;anarcosindicalisme.</p> <p>Avui &eacute;s un moment en el qual aquest carrer Aurora ha adquirit un significat especial per als moviments socials de la nostra ciutat i, de manera rellevant, per als alternatius del barri del Raval. El significat singular que ha adquirit l&rsquo;</p> <p>espai alliberat &laquo;&Agrave;gora Juan Andr&eacute;s Ben&iacute;tez&raquo; en un moment que tanta necessitat tenim de racionalitzar debats entorn la propietat, l&rsquo;&uacute;s indegut de la terra, o sobre l&rsquo;especulaci&oacute; que cavalca d&rsquo;una manera desbocada, cal sospesar i reflexionar entorn la vida de les persones i la seva relaci&oacute; amb l&rsquo;espai que l&rsquo;envolta. Repeteixo, parlar del carrer Aurora &eacute;s fer una mica nostra la seva hist&ograve;ria oculta, encara que sigui amb petites pinzellades, per tal de protegir-nos de la sens ra&oacute; dels que ens volen organitzar les nostres vides mitjan&ccedil;ant l&rsquo;espoli econ&ograve;mic.</p>
  • <p>Con esta nueva aparici&oacute;n, seguimos la colecci&oacute;n de relatos, episodios y narraciones hist&oacute;ricas que han tenido como escenario el barrio del Raval.</p> <p>La presentaci&oacute;n de este nuevo t&iacute;tulo supone una excepci&oacute;n respecto al n&uacute;mero de p&aacute;ginas que ha mantenido hasta ahora la colecci&oacute;n. La justificaci&oacute;n de esta excepcionalidad viene dada por la importancia de este libro que rompe por fin un silencio bibliogr&aacute;fico vergonzoso y nos desvela y da a conocer la s&oacute;rdida historia que durante un siglo se desarroll&oacute; en aquella c&aacute;rcel de nuestro barrio.</p> <p>&ldquo;El lector que tenga esta obra en sus manos est&aacute; ante un libro que va m&aacute;s all&aacute; de los muros que delimitaban los patios de la c&aacute;rcel. No es exagerado afirmar que Elsa Plaza ha escrito una historia de Barcelona a trav&eacute;s de la c&aacute;rcel de Amalia. O, dicho de otro modo, una historia de los mecanismos de intervenci&oacute;n dispuestos por el poder (pol&iacute;tico, econ&oacute;mico, eclesi&aacute;stico&hellip;) para controlar, encauzar y reprimir a los y las disidentes y los excluidos y las excluidas en el proceso de implantaci&oacute;n y consolidaci&oacute;n del capitalismo industrial en la ciudad condal.(&hellip;) un colosal trabajo historiogr&aacute;fico que representa, adem&aacute;s, un acto de justicia para con los miles de hombres, mujeres y ni&ntilde;os y ni&ntilde;as que malvivieron y penaron a la sombra de los muros del antiguo convento de los pa&uacute;les. Que ahora vea la luz como un n&uacute;mero extraordinario de la colecci&oacute;n Hist&ograve;ries del Raval es, por a&ntilde;adidura, una constataci&oacute;n de que se pueden llevar a cabo grandes proyectos de historia y memoria desde la base del tejido social de los barrios con pocas herramientas y presupuestos muy limitados. Los vecinos y vecinas del Distrito V que convivieron durante un siglo con la c&aacute;rcel estar&iacute;an orgullosos de esta publicaci&oacute;n.&rdquo;</p>
  • <p>Segons va deixar escrit Pere Foix: &laquo;Qui vulgui con&egrave;ixer la&nbsp; vida de Salvador Segu&iacute;, el Noi del Sucre, ha de con&egrave;ixer la hist&ograve;ria del moviment obrer&raquo;; i concretament, afegim nosaltres, el naixement i la implantaci&oacute; del sindicalisme revolucionari de caire anarcosindicalista.</p> <p>Per aix&ograve; hem intentat centrar aquestes notes biogr&agrave;fiques sobre el Noi del Sucre, al voltant del desenvolupament del moviment obrer, principalment a Catalunya, durant les dues primeres d&egrave;cades del segle XX. Unes notes sobre el moviment obrer.</p>
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